Vil lansere betalingsløsning gjennom Messenger-appen: Facebook utfordrer Vipps og Mobilepay

Verdens største sosiale nettverk, Facebook, har allerede lansert en mobilbetalingstjeneste i flere land. Nå vil selskapet også gjøre kjøp og betalinger gjennom den populære Messenger-appen mulig.

UTVIDER TJENESTENE: Mobilbetaling, og shopping via meldingstjenesten Messenger kan bli fremtiden for norske brukere.

Jonathan Nackstrand Afp
Publisert:

Etter at Vipps-appen ble lansert i fjor er 1,2 millioner nordmenn blitt faste brukere av betalinger gjennom mobiltelefonen.

Nå kan de få konkurranse av giganten Facebook.

Amerikanske brukere har allerede i lang tid kunnet overføre penger i den populære meldingsappen «Messenger», og om kort tid kan direkte kjøp også bli mulig, skriver nettstedet Digital trends.

Det er fortsatt ikke sikkert når Facebook vil gjøre betalingstjenestene sine tilgjengelige for nordmenn, men dette kan bety hard konkurranse om kundene for norske Vipps.

– Vi har et godt samarbeid med Facebook, og vi er klare til å møte konkurranse med betaling i Messenger dersom det blir aktuelt, sier Nina Hareide Larsen, direktør for Sosiale Medier i DNB.

Les også

Slik skal den norske Visa-sjefen møte betalingsrevolusjonen

Ser mye kraft i brukermassen

Hos Vipps-konkurrenten Mobilepay, som drives av Danske Bank, er også stemningen optimistisk tross muligheten for en ny sterk konkurrent.

- Konkurranse fra selskaper som Facebook har vært en av årsakene til at vi har lansert tjenesten Mobilepay, og at vi ser viktigheten av å utvikle en slik tjeneste, sier sjef for Mobilepay i Norge Knut Anders Wangen.

- Vi ser selvfølgelig at det er mye kraft i Facebooks brukermasse, og at om de lanserer en slik tjeneste i Norge vil det være en trussel. Når det er sagt har vi stor tro på Mobilepay, og jobber kontinuerlig med at dette skal være et preferert produkt for kunden.

Per i dag har Mobilepay litt over 200.000 brukere i Norge, og er ledende i Danmark.

- Vi tror mobiltelefonen vil få en stadig større rolle som betalingsverktøy. I Danmark, som er markedet vi startet i og er størst i, er Mobilpay den tredje mest brukte applikasjonen etter Facebook og Messenger. Så vi ser at de kan bli en viktig utfordrer, sier Wangen.

Mye usikkert

Digital trends skriver at mye fortsatt er uklart rundt hvilken teknologi som skal benyttes for å lage den nye tjenesten, men det ventes at en løsning lik den en finner i meldingstjenesten Snapchat vil bli aktuell.

Det betyr at meldingene forsvinner rett etter de er blitt lest, slik at betalingsinformasjonen din ikke blir lagret lenger enn nødvendig.

KLAR FOR KONKURRANSE: DNB og Nina Hareide-Larsen.

DNB/Flickr

Facebook har foreløpig ikke bekreftet planene, men allerede i 2013 annonserte selskapet at de ville gjøre mobile- og onlinebetalinger mulig for brukerne sine.

Les også

Snart kan du betale kontaktløst - både med kort og mobil

Fremtiden

Flere aktører innenfor markedet mener at Norge raskt er på vei inn i et kontantløst samfunn hvor kort og betalinger over mobiltelefon dominerer.

– Vi går mot en hverdag hvor du ikke betaler med én, men mange ulike enheter. Du betaler med mobilen din, et armbånd, eller til og med bilnøkkelen. Allerede er Apple Watch en godt etablert betalingsmåte i USA. Det vil komme flere, og de vil passe ulike situasjoner, sa Jens Nes, den norske landssjefen i Visa Europe til E24 forrige uke.

Han mener likevel at bankkortet ikke vil forsvinne helt ut av bruk med det første, selv om andre enheter vil bli viktigere.

Hareide Larsen i DNB tror uansett at deres løsning vil hevde seg i konkurransen.

– Vipps er den desidert mest populære og brukte mobilbetalingstjenesten i det norske markedet. Vipps har allerede endret måten vi gjør opp med hverandre på, og fremover tror vi mobilbetaling også vil gjøre det samme med betalinger på nett og i butikk.

Les også

Forskere oppdaget alvorlig feil med Apples iMessage

Les også

Slik skal den norske Visa-sjefen møte betalingsrevolusjonen

Les også

DNB og Danske Bank i bollekrig