Husk vinterdekk i høstferien: Du kan tape tusener i erstatning

Er ikke bilen riktig skodd for vinterføre, kan du få avkortet mange tusen kroner i erstatningen dersom uhellet skulle være ute.

LÆRER ALDRI: Selv om det foreløpig ikke er tegn til vinter i lavlandet, kan det komme snø i fjellet i løpet av høstferien. Bytt til vinterdekk i dag og unngå snøkaos.

Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
Publisert:,

Snø i fjellet. Til helgen starter høstferien i store deler av landet. Har du tenkt deg ut på biltur, bør du skifte til vinterdekk først som sist. Det har allerede snødd mange steder i landet, og det kan være glatt, særlig på fjellovergangene.

Kan kutte tusener. Dersom du kjører på sommerdekk uten å ta nødvendig hensyn til vær og føre, risikerer du at erstatningen ved et eventuelt uhell blir kraftig redusert.

– Den første snøen kommer alltid som julekvelden på kjerringa for nordmenn. Det gjentar seg år etter år. Uansett hvor sent det er på året fører det første snøfallet til en økning på rundt 30 prosent i erstatningsutbetalingene etter biluhell, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør i If.

Dine Penger kjenner til tilfeller der bilførere har fått kuttet 80.000 kroner av erstatningen fordi de ikke har hatt vinterdekk.

Det er nemlig du som bilfører som har det hele og fulle ansvar for at bilen har riktige dekk etter forholdene.

Les også: Firmabil som frynsegode

Informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, Jack Frostad. Foto: Scanpix.

Årsakssammenheng. – Vi som forsikringsselskap er imidlertid pliktig til å vise at det er 100 prosent årsakssammenheng mellom uhellet og det at bilen hadde sommerdekk. Det er alltid litt vanskelig i slike saker, sier Frostad.

– Jo lenger ut på høsten vi kommer, og jo lenger det har vært snø og glatt på veiene, jo lavere er terskelen for å påvise grov uaktsomhet og dermed kunne gi avkorting i erstatningen.

Nå i høstferien, når det ennå ikke har kommet snø og det heller ikke er meldt noe snø, kan det derimot være vanskeligere å bevise årsakssammenheng mellom uhellet og bruken av sommerdekk.

Les også:Kjøpers marked for fjellhytter

Møtte snøvær på hyttetur. Frostad sier at de uansett vurderer hver sak for seg og ser på hele forløpet og omstendighetene rundt.

– Et eksempel er en sak fra i fjor der noen var på vei til hytta på fjellet og møtte snøvær på vei opp. De fortsatte likevel selv om de hadde sommerdekk og skled etterhvert av veien. I slike tilfeller gis det avkorting, sier Frostad.

Ifølge «Forskrift om bruk av kjøretøy» står det at «Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende».

Kan bli uten erstatning. Petter Berg er fagsjef for oppgjør på motorskader i Storebrand forsikring. Han peker på at det å kjøre med sommerdekk når det nærmer seg vinter kan straffe seg:

Petter Berg, fagsjef oppgjør motor i Storebrand forsikring.

– Det praktiseres en streng praksis ved å kjøre med sommerdekk på vinterføre på grunn av den store risikoen for trafikkskader ved kjøring på sommerdekk på snø/slaps.

Berg legger også til at det kan koste dyrt å droppe dekkskiftet:

– Avkortningen kan være på 15% og oppover, ved de alvorligste sakene kan selskapet være helt fri for ansvar, det vil si at kunden kan oppleve å ikke få erstatning for skader på egen bil og eventueltkrav om tilbakebetaling (regress) for erstatning utbetalt under ansvarsforsikringen, forteller han.

Berg legger til at når han drar på fjellet til helgen, er det etter å ha skiftet til vinterdekk.

Samferdselsminister Marit Arnstad ønsker at vinterdekk skal bli påbudt for store kjøretøy.

Foto: Olav Heggø, Fotovisjon.

Kan bli påbud. Snart kan det bli påbudt for større kjøretøy å bruke vinterdekk. Samferdselsdepartementet har bedt Veidirektoratet sende et forslag på høring med krav om vinterdekk for kjøretøy over 3500 kilo.

– Godt veigrep og riktige dekk er viktig for fremkommelighet og trafikksikkerhet om vinteren. Strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy vil bidra til å sikre dette, sa samferdselsminister Marit Arnstad i en pressemelding.

Les også:Slik låner du lurest til bil

Forslaget innebærer å innføre et krav om 5 mm mønsterdybde på tunge kjøretøy i en gitt tidsperiode i vinterhalvåret og påbud om bruk av vinterdekk på disse kjøretøy i den samme perioden. Påbudet vil også gjelde for utenlandske kjøretøy.

– Vi har over lenger tid hatt utfordringer med utenlandske kjøretøy som kommer til Norge uten nødvendig vinterutrustning. Med det nye forslaget ønsker vi å endre på dette, sier Arnstad.

Mange på sommerdekk. Tall fra If Skadeforsikring viser at 13,4 prosent av alle biler med skader vinteren 2009 hadde sommerdekk, bare litt mindre enn i 2008.

Ut fra Ifs skadetall kan det anslås at det totalt for hele forsikringsnæringen vinteren 2009 var mer enn 15.000 skadde biler som kjørte på sommerdekk. Det totale skadeomfanget for sommerdekkbilene kom sist vinter opp i mellom 400 og 500 millioner kroner.