PEUGEOT RCZ 2,0 HDI: Om du vil bli lagt merke til

Peugeots coupé, RCZ, skiller seg ut. Ikke nødvendigvis på en elegant måte, men vil du bli lagt merke til på veien er ikke RCZ noe dumt valg.

FET BAK: Peugeot RCZ har en solid bakende.
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
RUNDT OG LAVT: Sittestillingen er er ganske lav og det er lett å finne en god kjørestilling. Runde klokker hører og med.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Denne varianten av Peugeot RCZ har noe som er litt betent blant sportsbilentusiaster: dieselmotor.

Støter du på purister vil de rett og slett si at det ikke er en sportsbil med en motor av denne art. De vil trekke frem klapring fra motoren, begrenset turtallsregister og generell misnøye.

Noe stemmer fortsatt, motoren stopper opp ved 4500 omdreininger, men mye annet er myter. Moderne dieselmotorer høres ikke ut som landbruksmaskiner, mens deres høye dreiemoment gir et skikkelig skyv, om man bare gir den litt turtall.

Diesel vs. bensin

I fjor sommer prøvde vi Peugeot RCZ med bensinmotoren på 156 hester. Det er den første Peugeoten på altfor lenge som er morsom å kjøre. Med en diesel på sju hester mer forandrer ikke dette seg.

Prestasjonsmessig skiller det ikke stort mellom disse to variantene. Dieselbilen er 95 kilo tyngre, dermed blir den lille effektfordelen spist og svelget av tyngden. Det skiller to tideler til hundre, i favør bensin.

Et annet skille, som kanskje er enda viktigere, er at dieselbilen koster 25.000 kroner mer. Det skyldes trolig vektpåslaget, pluss litt mer effekt.

Det kan imidlertid ikke slås sikkert fast, for i Sverige, hvor bilen ikke overraskende er billigere, er fortsatt dieselutgaven 25.000 dyrere.

Der får det et så pussig utfall at den blir dyrere enn bensinutgaven med 200 hester.

Lavere forbruk

Der dieselbilen tar føringen, er på forbruk. Blandet bruker den 0,53 liter per mil, mot 0,67.

Nå skal det sies at vi ikke var i nærheten av dette tallet under våre prøveturer, rundt 0,7 var vår erfaring med dieselen, men differansen er nok ganske riktig.

RCZ har blitt en god bil for inspirerte turer. Føreforholdene denne gangen var til tider lusne, men det er en bil som sitter veldig godt på veien der asfalt er det dominerende underlaget.

Styringen er relativt lett, men direkte og presis med god feedback. Den breie hekken med hjul i hjørnene bidrar til en veldig kontrollert og stabil bil. Den tar svinger på imponerende måte og tåler mye fart.

MIDT I MELLOM: RCZ er ikke så sprø i fronten som mange av sine søsken, men den kommende 508 er langt mer elegant.

Flere biltester

Oppsettet er temmelig stivt, noe som er greit på fin vei, men under de rådende forhold med is og alt annen dritt som vinteren liker å legge i veien blir komforten seriøst kompromittert. Det rister og slår, og i by fungerer dette heller elendig.

På sett og vis er dette likevel en sportsbil verdig. Bakseter er eksisterende, omtrent like ubrukelige som på en Porsche 911, så det må vel være lov til å gi den sjangerplasseringen sportsbil. Sittestillingen er lav og klokkene er runde. Følelsen er sportslig.

Grøtgir

Med drøyt 160 hester er den og dugelig sprek. Gassresponsen er bra, men det blir naturlig nok ikke et voldsomt skyv, for så sterk er ikke bilen.

Girkassen har lenge vært et gnagsår hos Peugeot. De forsøksvis kvikke bilene, har hatt gir hvor det føles som man rører rundt i en grøt, dette er bedret. Helt i mål er de dog ikke. Særlig når bilen er kald er girkassen for treig og upresis.

BENSIN: Peugeot i Norge forteller at det er bensin som er mest populær. I fjor ble solgt 22 bensin og 17 diesel, så langt i år 5 mot 3.

Mer bilstoff på E24BIL

Utseendet er påstått å være likt den naturlige konkurrenten Audi TT, det er jeg uenig i.
Silhuetten er i samme verden, men der TTen er temmelig nedtonet, er RCZ en påfugl.

Med kupler i taket og hekk som du aldri må bruke i beskrivelsen når en kvinne spør hvordan hun ser i ut i sine nye bukser.

Det er en bil med overdrivelser.

Overgangsbil

Og en slags overgangsbil i Peugeots designhistorie. I mange år har bilene vært et miserabelt sammensurium av linjer og vilt overdimensjonerte lykter. Med RCZ er dette tonet noe ned, men ser man på den lanseringsklare familiebilen 508 er plutselig helstøpte linjer tilbake. Den er skikkelig ryddig i formen, det kan man ikke si om RCZ.

RUNDT OG LAVT: Sittestillingen er er ganske lav og det er lett å finne en god kjørestilling. Runde klokker hører og med.

Å si RCZ er pen blir som å si at den nye Holmenkollbakken er pent tilpasset terrenget.
Men kanskje det er riktig på en bil som dette? Man kjøper den virkelig ikke for å vise at man er puritansk. Verken merke eller motor har nok pønsj til å kunne bære kulhet med sin blotte tilstedeværelse, så da er det vel like greit å klinke til.

Bil for pengene

Effekter er ofte det som skal til om man vil løftes ut av de anonymes rekker.

Med en startpris på rett under 400.000 kroner er det brukbart med sportsbil for pengene. En TT med 170-hesters diesel starter på 517.000, riktignok med firehjulstrekk, mens en forhjulstrekk TT med 160 bensin ligger drøyt 40.000 kroner over en tilsvarende RCZ.

For øvrig ville jeg helt klart gått for bensinvarianten av RCZ. Det er en morsommere motor, som er billigere. Dessuten er det jo en sportsbil…

Les også

  • Test av Peugeot RCZ 1,6 THP
  • Test av Audi TTS
  • Test av Peugeot 207 GT
  • Test av Peugeot 207 RC

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. PEUGEOT 508 SW GT 2,2 HDI: Uten grillkaos - med komfort

  2. BILTEST: BMW 118i: Trynefaktor

  3. Panamera på sparebluss

  4. Luksusmissil

  5. Smaken er som baken