Elektrisk Golf til 250.000

Den elektriske versjonen av Volkswagens bestselger matcher prisen til den elektriske bestselgeren Nissan Leaf.

ELEKTRISK GOLF: Nå er den helelektriske Volkswagen Golf klar for det norske markedet.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Tirsdag slapp den norske importøren prisen på den elektriske Golf, samtidig som de åpner for bestillinger på bilen.

Bilen, som skal vises på bilutstillingen i Genève som åpner i neste uke, skal ha en rekkevidde på mellom 13 og 16 mil. Motoren yter 115 hestekrefter og har et dreiemoment på 270 Nm.

Null til hundre tar 10,4 sekunder, og gjennomsnittsforbruket er beregnet til 12,7 kWh per 100 kilometer.

- Det er med stolthet og store forventninger vi nå åpner for forhåndsbestilling av Volkswagen E-Golf i Norge i dag. Vi introduserer dermed vår andre helelektriske bil, som er en del av Volkswagen sin offensive satsning på e-mobilitet. Volkswagen E-Golf blir en viktig modell for å nå vår ambisiøse målsetning om å bli ledende på ladbare biler, sier direktør i Volkswagen Ulf Tore Hekneby, i en pressemelding.

Les også

Test av Volkswagen E-up!

E-Golf koster fra 244.200 kroner, med frakt og levering runder den såvidt 250.000. Nissan Leaf, som så langt i år er Norges bestselgende personbil, starter på 229.000 med laveste utstyrsnivå, koster 251.000 for midterste og 274.000 for høyeste utstyrsnivå.

5000 Volkswagen elbiler

I 2013 ble det registrert 4604 nye Leaf i Norge, noe som gjorde den til den tredje mest registrerte nye personbilen, etter Volkswagen Golf og Toyota Auris.

Les også

Rekord for Nissan Leaf i Europa - nær halvparten solgt i Norge

E-Golf skal ha samme sikkerhetsnivå som de andre Golf-modellene, med det Volkswagen kaller «City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems.»

Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske importøren, fortalte nylig E24 at de forventer å selge rundt 5000 elbiler totalt, av E-up! og E-Golf, i 2014.

Mer bilstoff på E24 BIL

Den er utstyrt med spesielle aluminiumsfelger som som skal gi minst mulig luftmotstand. Aerodynamikken er også forbedret, samtidig som rullemotstanden er senket for å gi lengst mulig rekkevidde.

Bilen har 8 års garanti, eventuelt en kjørelengde på 160 000 kilometer, på batteriet.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Elbilandelen vokser fortere enn forventet

  2. Hadde den bare gått dobbelt så langt

  3. Nye modeller gir videre elbilvekst

  4. 80 prosent av Volkswagens elbiler havner i Norge

  5. Nissan ser for seg solid vekst i elbilsalget