Facebook gjør endringer i nyhetsfeeden din - igjen
Etter å ha gjort omfattende undersøkelser blant brukerne, gjør Facebook nå endringer som vil påvirke hva som dukker opp først i feeden din.
Nok en gang gjør Facebook oppdateringer som vil påvirke rekkefølgen på postene i din feed, kom det frem i et blogginnlegg som ble lagt ut mandag.
Nå endrer Facebook liker-knappen
For å finne ut hvordan nyhetsfeeden kan forbedres, har det teknokjempen spurt over 1.000 brukere hvordan de opplever Facebook-feeden og hvordan de mener den kan bli bedre.
De har også bedt titusenvis av brukere om å rangere en post i feeden etter hvor stor interesse de hadde av den.
Slik endrer du hva Facebook tror du bryr deg om
– Forstår bedre hva brukerne liker
Tidligere har Facebook basert seg på hvor mye postene engasjerer brukerne – altså om de er villige til å klikke på dem, like eller kommentere dem.
– Gjennom undersøkelsene med et representativt utvalgt, forstår vi bedre hvilke historier folk er interessert i å få øverst i nyhetsfeeden sin, selv om de ikke klikker, liker eller kommenterer, skriver Facebook-programmererne Cheng Zhang og Si Chen i blogginnlegget.
Facebook konkluderer med at det som gir den beste brukeropplevelsen er at postene som havner øverst i feeden både ville blitt rangert høyt ut fra interesse, og i tillegg engasjerer deg slik at du vil klikker på, kommenterer eller liker posten.
Og det er altså kombinasjonen av disse to signalene fra brukerne som danner grunnlaget for den kommende oppdateringen av Facebook-nyhetsfeeden din.
Facebook doblet resultatet i forrige kvartal
Advarer mot klikk-oppfordring
Selv om det ikke høres ut som en veldig stor forandring, kan det ha noe å si for medier og andre selskaper som får mye trafikk via Facebook. I blogginnlegget advarer programmererne om at det for noen kan føre til en nedgang i trafikken fra Facebook.
De advarer også mot å oppfordre brukerne til for eksempel å gi sakene deres mange klikk, da dette kan føre til nedgang i trafikken via Facebook.
Mark Zuckerberg er nå den sjette rikeste på jordkloden
Facebook endrer stadig algoritmene for nyhetsfeeden med mål om holde enda lenger på brukerne. Så dette er nok langt fra den siste endringen som kommer i år.