- Færre står i kø for ny iPad
... men analytiker tror likevel på solide salgstall.
Den ene av to iPad-nyheter som ble presentert av Apple for ti dager siden - iPad Air - ble lagt ut for salg flere steder i verden den 1. november.
Fortsatt står ivrige Apple-entusiaster i kø før butikkene åpner for å sikre seg de nye produktene. Men flere medier melder at økene er avtagende, sammenlignet med antallet ved tidligere lanseringer.
Fordi mini-versjonen blir sluppet på et senere tidspunkt, og fordi Air nå slippes i Kina samtidig som i USA, er det vanskelig for analytikerne å regne seg fram til salgstallene i åpningshelgen.
Gene Munster i Piper Jaffray følger Apple tett, og har ifølge Business Insider tatt til gatene for å telle antallet mennesker i kø.
Han noterte 365 personer utenfor teknologiselskapets flaggskipbutikk i New York klokken åtte fredag, mot 580 personer i fjor, men mener likevel at årets salg kan bli høyere enn for fjerde generasjons iPad.
- Køene er noe lengre enn vi ventet, og det er verdt å merke seg at dette bare er lanseringsdagen for iPad Air (den mer populære Retina Mini kommer senere i november), skriver Munster i et notat.
- Gitt den fallende populariteten til den store iPaden (rundt 40 prosent i september), tror vi at køene kan bli ganske små for iPad Air.
Piper Jaffray spår salg på mellom 2,5 og tre millioner enheter denne helgen, ifølge Los Angeles Times.
Mister markedsandeler
Lanseringen av de to nye Apple-produktene har blitt heller lunkent mottatt på Wall Street. Apple-aksjen falt 0,29 da nyheten ble sluppet, og har i etterkant steget beskjedne 0,03 prosent. I samme periode har utviklingen på Nasdaq Composite-indeksen vært relativt flat.
Les også: Ingen børsjubel for iPad-lansering
Tidligere denne uken kom det nye tall fra analysebyrået IDC som viser at Apples markedsandel innenfor nettbrett er fallende.
Antallet solgte enheter falt fra 14,6 millioner i det andre kvartalet til 14,1 millioner solgte i det tredje kvartalet. Dette gir en markedsandel på 29,6 prosent - den laveste andelen noensinne.
- Apples markedsandel innen nettbrett var uunngåelig fordi Apple utelukkende fokuserer på det dyreste markedssegmentet, sier senioranalytiker Tim Coulling hos Canalys til The Guardian.
Apple-aksjen har falt snaut ti prosent det siste året, og snaut 25 prosent siden toppnivået på over 700 dollar per aksje i fjor.