Tidligere Tesla-topp om Musks prisdumping: – Planen hans hele tiden

Tidligere regiondirektør i Tesla er ikke overrasket over Musks priskutt på flere av elbilene deres. – Elon er en «disrupter», sier han.

Tesla-sjef Elon Musk kuttet i januar prisen på Model 3 og Model Y med nesten 120.000 kroner.
Publisert:

Tidligere i januar kom Elon Musk med nyheten om at Tesla kutter prisen på elbilene sine både i USA og Europa.

Ifølge Tek.no ble prisen på den rimeligste Model Y-versjonen i Norge kuttet med hele 120.000 kroner, fra 519.990 til ny pris på 399.990 kroner, et priskutt på rundt 23 prosent. Det er riktignok før vektavgift, vrakpant og Teslas «dokumentavgift» (i praksis frakt og levering), som utgjør henholdsvis rundt 18.000 og drøyt 14.000 kroner.

Peter Bardenfleth-Hansen var Norden-direktør i Tesla og senere regiondirektør for Europa, Midtøsten og Afrika. Nå er han sjef i elbilladeselskapet Zaptec.

– Jeg ble overhodet ikke overrasket over nyheten. Det var hele tiden hans plan, sier selskapets tidligere Norden-direktør Peter Bardenfleth-Hansen.

– Det jo er Elons essens, legger han til.

Elbilprodusent-aksjen rundet av 2022 med store svingninger i julen og et fall på 69,2 prosent for året.

Onsdag slapp også elbilgiganten resultatet for fjerde kvartal. Her kommer det frem at selskapet hadde en omsetning på 24,32 milliarder dollar, opp fra 17,72 milliarder dollar i samme periode året før.

Resultatet per aksje endte på 1,19 dollar, som var høyere enn de 1,12 dollar per aksje som analytikerne hadde ventet på forhånd.

Tesla-aksjen oppet drøye tre prosent i etterhandelen på Wall Street like etter at resultatene ble kjent. Oppgangen har derimot dempet seg til 0,2 prosent i skrivende stund.

Elbiler til 25.000 dollar

Bardenfleth-Hansen har jobbet under Musk i ti år, og forteller at Tesla-sjefen hele tiden har hatt som mål å produsere elbiler i prisklassen 25.000 dollar.

Nyheten fra Musk har skapt furore i bruktbilmarkedet samtidig som nybilsalget av elbiler har eksplodert.

– Elon er en «disrupter» – Han vil gjerne forstyrre markedene og industriene han er i, sier Bardenfleth-Hansen.

Han mener priskuttet også vil legge press på strømnettet og ladeinfrastrukturen for elbiler i Norge.

Veien videre

Tross fjorårets aksjestup mener investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet at Tesla likevel har levert relativt bra i 2022 med både økt salg og produksjon. Han er mest spent på veien videre.

– Det blir ekstremt spennende å se hvilken «guiding» de kommer med. Bilsalget er etter sigende på vei ned, forbrukeren har andre ting å tenke på i disse inflasjonstider før man tenker på ny bil. Så det er ikke det store å være bilaksjonær i disse tider, sa Johannesen til E24 i helgen.

Les på E24+

Investtech-analyse: Tre sterke kjøp før kvartalstallene slippes

Publisert:
Gå til e24.no