97 av 100 mobilkunder snur i kassa

Svensk selskap mener de har løsningen for nettbutikkene for å få flere kunder til å handle.

Bedre med større skjerm: Stadig flere besøker nettbutikkere fra mobile plattformer, men flere gjennomfører kjøpet fra nettbrett enn fra mobil, ifølge Klarna.

Foto: Klarna
  • Ida Oftebro (tek.no)
Publisert:

Ifølge tall fra betalingsformidleren Klarna, snur så mange som sju av ti i kassa når de handler på nett fordi betalingstransaksjonen er for komplisert.

For de som handler på nett via mobilen er det bare tre av hundre som gjennomfører handelen.

E-handelsrådgiver Fredrik Lennström i Klarna mener det er fordi betalingsprosessen er for komplisert, særlig på en liten skjermflate.

Handler du på nett, har du sikkert lagt merke til Klarna-logoen. Selskapets fakturaløsning finnes allerede i 6000 norske nettbutikker.

Enklere for kundene. Nå lanserer Klarna en ny løsning som åpner for både kreditt- og kortbetaling, som de lover at skal være langt enklere for kundene. Med Klarna Checkout skal det være nok å skrive inn e-postadressen og postnummeret, så får du regningen i innboksen.

Fredrik Lennström er e-handelsrådgiver i Klarna og forteller at nordmenn er særlig skeptiske til å utlevere personnummeret. Svensker bryr seg ikke, sier rådgiveren.

Foto: Ida Oftebro

Klarna tar seg av kredittsjekk av kundene. De som ikke ønsker å oppgi personnummer kan velge å betale med kort i den samme løsningen.

Klarna har også lagt inn en ett-klikks betaling via Facebook.

I dag har Klarna virksomheter i de nordiske landene, i tillegg til Tyskland, Nederland og Østerrike.

Med 6000 kunder i Norge og dobbelt så mange i Sverige, er det i Tyskland de i dag ser den sterkeste veksten.

Skeptiske nordmenn. Lennström ser Klarnas fakturaløsning som en klar fordel. Med den får du varene hjem før du betaler.

Nordmenn er imidlertid skeptiske til å utlevere personnummeret på nett:

– Nordmenn er skeptiske til å gi fra seg personnummeret. Svenskene ser ikke ut til å bry seg, mens tyskerne knapt bruker personnummer i det hele tatt. Derfor har vi en plan B, sier Lennström, som imidlertid ikke vil ut med hva plan B går ut på.

Grunnen til at man må oppgi personnummer ved første betaling, er at Klarna kredittsjekker alle kunder som betaler med faktura.

Mobil øker.Lennström sier at enkelte av Klarnas kunder allerede har mer trafikk fra mobil og nettbrett enn fra desktop, og at dette er en utvikling som kommer til å fortsette:

– Jeg tror mange nettbutikker misforstår hva mobil og nettbrett er, og i hvilke kontekster de brukes. Vi ser høyere konverteringsrate på nettbrett, og tror det blant annet skyldes at det rett og slett blir for klønete på mobilen, sier Lennström til Mobilen.no.

Dette koster det. For nettbutikker vil Checkout koste 799 kroner i måneden. I tillegg kommer en prosentsats på 2,95 prosent av omsetningen. Selskapet er åpne for å forhandle om størrelsen på denne prosentsatsen når det gjelder nettbutikker med stor omsetning.

Lennström understreker at Klarna påtar seg all risiko for svindel og mislighold for kunder som kjøper løsningen.

Les mer: Mobilen kan erstatte passordet >>

Publisert:

Flere artikler

  1. Nå kan du fly medSAS på avbetaling

  2. Mobilshopping tar av: Hvert tredje nettkjøp skjer fra mobil

  3. Nettaktør fortviler over BankID:- 40 prosent ender oppmed ikke å kjøpe noe

  4. Annonsørinnhold

  5. Eksperter tror bankkortet vil forsvinne

  6. Scroll og zoom plager nettbutikkene