Lillebror LinkedIn banker Facebook på børsen

Karrierenettverket LinkedIn tar rotta på Facebook på børsen. Tross en betydelig mindre andel brukere, har de opplevd en firedobling av verdien på to år, samtidig som Facebook-aksjen har stupt.

TOMMEL NED: Facebook-aksjen har falt 40 prosent i verdi siden gründer Mark Zuckerberg ringte bjellen som annonserte det sosiale nettverkets debut på Nasdaq-børsen i mai i fjor. Samtidig har konkurrenten LinkedIn eventyrvekst.

Zef Nikolla
  • Eric B. Utheim
Publisert: Publisert:

Den svenske avisen Dagens Industri spør hva som er mest verdifullt: Et sosialt nettverk som retter seg inn mot folks fritid, eller et karrierenettverk som retter seg mot arbeidsmarkedet?

Avisen konkluderer med at det kan virke som Wall Street er mest imponert av det siste.

Les også: Facebooks Zuckerberg måtte stå skolerett på aksjonærmøte

Mens Facebook-aksjen har rast med nærmere 40 prosent siden debuten for vel ett år siden, er LinkedIns børshistorie lystigere lesning:

Siden førstenoteringen i mai for to år siden, har aksjen nær firedoblet seg i verdi.

Allerede på første dag doblet den seg i verdi fra 45 til 94 dollar aksjen, og har siden klatret til 170.

Bare siden februar har den steget med 35 prosent.

Attraktiv hos rekrutterere

TEKNOBØRSEN: Både LinkedIn og Facebook er notert på Nasdaq.

SPENCER PLATT

LinkedIn ble lansert i mai 2003, og kombinerer CV-databaser og jobbannonser med typiske sosiale funksjoner á la de vi kjenner fra Facebook.

- Arbeidstagere og rekrutteringspersonell er villige til å betale dyre penger for avanserte søk i LinkedIns databaser, og for jobbsøkere går det lett å lete blant annonser og samtidig se hvem i kontaktnettverket som har koblinger til bedriften man lurer på å søke hos, kommenterer DIs Jonas Leijonhufvud.

Les også: Nasdaq med rekordbot etter Facebook-notering

I dag har LinkedIn en børsverdi på rundt 18,6 milliarder dollar - cirka 107 milliarder norske kroner.

Det er en tredjedel av Facebooks børsverdi, på vel 58 milliarder dollar (cirka 330 milliarder norske kroner).

Tar man antallet brukere i betraktning, vurderes LinkedIn betydelig høyere i verdi per hode som anvender produktet.

- Må bli mer relevant

LinkedIn får sine inntekter fra rekrutteringstjenester, annonser og premiumabonnement.

Facebooks større gjennomslagskraft, og funksjonen som nav for andre tjenester som musikk, spill og e-handel - og nå har de også lansert karrierenettverket Branchout - gjør at LinkedIn må kaste nettet bredere om de fortsatt skal spise seg nærmere storebror.

- Sidens relevans må øke om de skal fortsette å ta innpå, konkluderer DIs kommentator Leijonhufvud.

Hos administrerende direktør hos LinkedIn, Jeff Weiners, står det ikke på ambisjonene:

- Vi ønsker å ha en digital profil for alle bedrifter i verden, og samtlige 3,3 milliarder mennesker på det globale arbeidsmarkedet, har han fortalt nyhetsbyrået AP.

Publisert:

Flere artikler

  1. LinkedIn startermed reklame

  2. Facebook eneste store sosiale medium med økt trafikk fra andre nettsider

  3. Nedturen fortsetter for Linkedin

  4. Annonsørinnhold

  5. De fleste av Facebooks 2 milliarder brukere var sårbare

  6. – Nå vil Facebook ta over arbeidstiden også