PayPal-sjef: – Det neste steget er kunstig intelligens

Selskapet har jobbet med betalinger i 20 år. Nå går utviklingen veldig raskt, sier Norden-sjefen.

SJEF I NORDEN: Jonas Breding har jobbet for PayPal i i over tre år.

Foto: Paypal
Publisert:

– Det er viktig å ta i bruk ny teknologi, og det neste steget er kunstig intelligens. Ikke bare som en chatbot som jobber med kundeservice, men for å få en dypere forståelse av sine kunders behov og preferanser, sier Jonas Breding, som er leder for betalingsselskapet Paypal i Norden, til E24.

Det er også flere giganter innen varehandel som gjør grep som tyder på det samme. I januar ble det kjent at varsleren bak Cambridge Analytica-skandalen fikk toppjobb i den svenske kleskjempen H & M, der han har fått et spesielt ansvar for kunstig intelligens.

– Vi går inn i en tid med hyperpersonalisering. Forbrukerne krever personlige opplevelser. Hvorfor skal min netthandelsopplevelse være lik din? Vi har forskjellige bakgrunner, interesser og er i forskjellige markeder, sier Bredling.

Tesla-Musk

Selskapets forgjenger Confinity ble grunnlagt for over 20 år siden, og i fjor hadde Paypal inntekter på 15,45 milliarder dollar, over 131,5 milliarder norske kroner.

Dette gjør at de er har klatret oppover Fortune 500-listen, som rangerer amerikanske selskaper etter inntekt, og er på 204. plass.

Breding tror at vi vil se stadig flere som handler globalt.

– Jeg tror flere fra utlandet vil finne nordiske nettbutikker. Vi ligger langt frem i digitaliseringen. Jeg tror også at nordmenn også vil oppdage flere utenlandske markedsplasser, sier Norden-sjefen.

Historien til Paypal begynte i 1998, da Confinity ble grunnlagt av Max Levchin, Peter Thiel, Luke Nosek og Ken Howey.

De slo seg i 2000 sammen med X.com, som var grunnlagt av nåværende Tesla-sjef Elon Musk.

I BEGYNNELSEN: To av selskapets gründere, nåværende Tesla-sjef Elon Musk (t.h) og daværende administrerende direktør Peter Thiel. Bildet er tatt i 2000.

Foto: Paul Sakuma AP

– For mange år siden var det mange radikale forventninger til hva netthandel skulle gjøre med hvordan folk handler. Netthandelen skulle for eksempel erstatte fysiske butikker helt. Men nå begynner forventningene å lande litt. 90 prosent av alle kjøp er fremdeles i butikk, sier Breding.

Les på E24+ (for abonnenter)

New York Times: Etter boblen, kommer bitcoins til å ende opp som tulipankrakket eller Internett?

22 millioner

Han forteller at tillit og sikkerhet er noe av det viktigste selskapet har.

– En utenlandsk forbruker, som aldri har hørt om en norsk merkevare før, trenger en trygghet når den skal kjøpe noe i en ukjent norsk nettbutikk. Da kan vi stå for den tryggheten, sier Breding.

Han forteller at det er rundt 22 millioner nettbutikker som bruker Paypal som betalingsløsning, og at de har over 250 millioner brukere.

– Vi tar ikke lett på vår posisjon som ledende innen betalinger. Vi jobber hele tiden med å tilpasse oss kundenes behov, og lanserer nye produkter. Vi inngår partnerskap, kjøper selskaper og utvikler egne løsninger, sier Norden-sjefen.

Les også

– Våpenkappløpet handler ikke om atomvåpen, men om kunstig intelligens

Les også

Netthandel gir pakkemarkedet vekst

Les også

Zalando kutter gratis frakt i Norge og resten av Norden

Her kan du lese mer om