STYRT AV GRÅDIGHET? Facebook, her representert ved gründer og sjef, Mark Zuckerberg.

Foto: Leah Millis Reuters
Kommentar

Kronikk, Facebooks norgessjef Rune Paulseth: Frykten for internettets fremtid bør deles av flere

Vi bør alle dele frykten for at internett som vi kjenner det, og som vi ønsker at det skal være, er i ferd med å forvitre.

Rune Paulseth
Journalist
Publisert:

Vi står overfor sosiale problemer på internett, og hvis reglene for internett ble skrevet på nytt i dag, tror jeg ikke folk ville valgt at private selskaper skulle ta alle beslutninger rundt skadelig innhold, sikring av valg og datasikkerhet uten en mer robust demokratisk prosess.

Denne holdningen til utfordringene vi ser på internett deles av den som betegnes som grunnleggeren av det frie internettet, sir Tim Berners-Lee.

I et åpent brev i anledning internetts 30-årsdag i 2018, pekte han på tre områder hvor han opplever at internett er blitt mer dysfunksjonelt:
«Bevisst, ondsinnet hensikt, som statsstøttet hacking og angrep, kriminell oppførsel og online trakassering. Systemdesign som skaper uønskede insentiver der brukerverdien blir ofret, for eksempel annonsebaserte inntektsmodeller som kommersielt belønner clickbait og viral spredningen av feilinformasjon. Utilsiktede negative konsekvenser av velvillig design, som den rasende og polariserte tonen og kvaliteten på online diskurs.»

Les E24-spaltistens kritikk: «Frykt og grådighet ligger bak Facebooks nye fremtid»

KRITISERTE FACEBOOK: Salvador Baille, telekom-analytiker.

Foto: Privat

Sir Berners-Lee sier også videre at man ikke bare kan skylde på en regjering, ett sosialt nettverk eller den menneskelige ånd.

Å jage symptomene med enkle løsninger risikerer å være så utmattende at vi i stedet må fokusere på deres grunnleggende årsaker. For å gjøre dette riktig, er vi nødt til å samle oss som et globalt websamfunn. Ergo må alle som bygger sin eksistens på et velfungerende digitalt økosystem være sitt ansvar bevisst, uavhengig om det er verdibasert eller kommersielt drevet, sier han.
Salvador Baille hevder i en kommentar på E24 i forrige uke at Facebooks nye produktstrategi er drevet av frykt og grådighet
Facebooks produktstrategier har alltid vært forbrukerdrevet.

Vi utvikler og justerer produktene i henhold til hva våre 2,7 milliarder brukere gir tilbakemelding om hver dag. Vi investerer tid, penger, og ressurser i 2019 for å påse at vi er vårt ansvar bevisst i å anerkjenne de sosiale utfordringene som internett står overfor. Vi dedikerer flere milliarder dollar - mer investeringer enn noen annen stat, organisasjon eller bedrift - for å fortsette jobben med å opprettholde internett som den viktigste kanalen for fri og åpen meningsutveksling.


Vi dedikerer flere milliarder dollar - mer investeringer enn noen annen stat, organisasjon eller bedrift - for å fortsette jobben med å opprettholde internett som den viktigste kanalen for fri og åpen meningsutveksling

For å bekjempe skadelig innhold mener vi at det bør være en offentlig prosess som avgjør hva som er tillatt og nødvendig for å holde skadelig innhold til et minimum. Det kan gjøres på initiativ fra myndighetene eller næringslivet, men å ha felles standarder er kritisk siden folk bruker så mange forskjellige tjenester for å dele innhold.

For valg har det lenge vært lover som definerer hva som er politisk reklame, men vi må oppdatere disse forskriftene til å gjenspeile dagens trusler - hvor fremmede makter forsøker å forstyrre lokale valg.

Disse truslene er ofte ikke dekket av dagens lover og vi tror Facebook vil gjøre en bedre jobb i å hindre slik innblanding og påvirkning om disse retningslinjene var globale og universelle, i stedet for å være definert av oss.
Vi mener at det vil være positivt for personvernet om flere land vedtok reguleringer som GDPR som et felles rammeverk.

De fleste land vedtar regler for personvern og det mest sannsynlige alternativet til et globalt rammeverk, slik som GDPR, er fragmenteringen av internett.


Det er åpenbart at enkelte reguleringer kan skade Facebooks kortsiktige forretning, men å løse disse problemene på en god måte er viktigere enn våre kortsiktige interesser.

I verste fall kan vi få flere land som følger tilnærmingen til autoritære regimer og som vedtar streng datalokaliseringspolitikk, der regjeringene kan få større tilgang til folks data.
Disse spørsmålene innebærer vanskelige avveininger. Vi kan ikke ha fullstendig talefrihet uten hat. Vi kan ikke fortelle plattformer å holde all data privat og samtidig forvente en bred definisjon av dataportabilitet for forskning eller fri konkurranse.
Det er åpenbart at enkelte reguleringer kan skade Facebooks kortsiktige forretning, men å løse disse problemene på en god måte er viktigere enn våre kortsiktige interesser.

Et godt, universelt regelverk vil bidra til å forsterke tilliten til internett når folk vet at de riktige systemene for styring og ansvarlighet er på plass. På lang sikt tror vi at økt tillit til internett kan ha en stor positiv innvirkning på samfunnet vårt, og også for Facebook forretningsmodell.
Det er ikke grådighet, slik Salvador Baille hevder. Det er å ta samfunnsansvar samtidig som man driver god butikk.

Les også

Hva er Facebook redd for?

Les også

Innholdskrigen har eksplodert

Les også

Kampen mellom Facebook og norske banker

Her kan du lese mer om