Telenor-selskap i Thailand: Varsler nytt år med inntektsfall

Tirsdag kom tallene Telenor-ledelsen og mange aksjonærer har ventet i spenning på.

Arkivbilde.

Foto: Athit Perawongmetha Reuters
Publisert:,

Telenors store mobilvirksomhet i Thailand, dtac, står midt oppe i en stor snuoperasjon. Samtidig som man gjør store utbedringer i nettet forsøker man også å snu en årelang kundeflukt til ny vekst.

Hvordan det børsnoterte thailandske mobilselskapet dtac egentlig tror 2019 vil bli har frem til i dag vært ukjent. Dette har gjort at Telenor heller ikke har kunnet gi en fullstendig prognose for 2019.

Under dtacs kapitalmarkedsdag i Bangkok tirsdag kom fasiten:

I 2019 venter de nå et ensifret prosentfall i abonnement- og trafikkinntektene, et brutto driftsresultat (EBITDA) på 24 til 25 milliarder baht og et investeringsnivå på 13 til 15 milliarder baht.

Treffer prognosen blir det i så fall det sjette året på rad med fallende abonnement- og trafikkinntekter siden dtac nådde en topp i 2013, ifølge tidligere årsrapporter.

Selv om inntektene har falt har dtac imidlertid klart å unngå at driftsresultatet har falt like mye. EBITDA fikk seg faktisk et løft i 2017 til 30,45 milliarder baht, men falt i fjor til 28,4 milliarder og i år venter man altså et kraftig fall.

Investeringsnivået i år vil også bli lavere enn de 19,5 milliardene som ble brukt i 2018.

Spår vekst fra 2020

Samtidig som dtac varsler fall i inntekter og driftsresultat i år tror de at de på «mellomlang sikt» skal klare å få til en lav, ensifret prosentvekst i abonnement- og trafikkinntekter, og at brutto driftsresultat skal vokse mer enn dette.

Ut ifra dtac-sjef Alexandra Reichs presentasjon å dømme tror de på vekst fra 2020 og utover.

Investeringsnivået fremover regner de med at blir liggende på rundt 2019-nivået, altså 13 til 15 milliarder baht, før eventuelle utgifter til lisenser. Dette skal sikre at dekningen til dtac blir på linje med de to største aktørene i markedet.

Selv om «thaiene er noen av verdens tyngste databrukere», som dtac beskriver det i tirsdagens presentasjon, så har Telenor-selskapet slitt tungt i markedet de siste årene.

Siden 2013 har dtacs markedsandel (målt som andel av omsetningen i markedet) falt fra 31,5 til 22,5 prosent i første kvartal 2019, og millioner av kunder har forsvunnet ut døren.

I august i fjor kom Alexandra Reich inn som ny sjef for å lede snuoperasjonen som nå pågår. Under hennes tid har selskapet til slutt sikret seg frekvensene de trenger for å kunne drive en god mobilvirksomhet og dtac har bygget ut nettet sitt i et forrykende tempo de siste månedene, blant annet for å sikre at kunder som var på gamle frekvenser ikke mistet forbindelsen.

Selskapet opplyser at de siden 2016 har økt antallet basestasjoner fra 61.000 til 94.000 fordelt over seks frekvensområder. Til sammenligning har Telenor rundt 8.100 basestasjoner i Norge.

Avgjørende for Telenor

Utviklingen i Thailand er svært viktig for Telenor fordi det er et så stort marked. Av Telenors 174 millioner mobilkunder befinner 21,2 millioner seg i Thailand, eller om lag hver åttende kunde.

Dtacs størrelse bidro sterkt til at Telenor heller ikke ville gå ut med fullstendige prognoser for 2019 før prognosene for Thailand var klare.

Både i januar og i april ga Telenor ut prognoser for konsernet (guiding) for 2019, men der var Thailand utelatt med unntak av investeringsbudsjettet (se faktaboks).

Hvordan det går i Thailand vil kunne rokke ved hele den samlede utviklingen til Telenor i år, noe finansdirektør Jørgen A. Rostrup illustrerte under den forrige kvartalspresentasjonen i april:

  • Uten Thailand vokste inntektene (abonnement- og trafikkinntekter) med 1,4 prosent, men med Thailand ble veksten for Telenor null
  • Uten Thailand bidro både Bangladesh og Pakistan til en vekst i brutto driftsresultat (organisk – før oppkjøp) på 1,9 prosent, men regner man med Thailand viste tallet -3,5 prosent for Telenor

Hva dagens dtac-tall vil ha å si for Telenors samlede prognoser er fortsatt uklart.

Telenor opplyser til E24 at konsernsjef Sigve Brekke og finansdirektør Jørgen A. Rostrup vil kommentere på utviklingen når Telenor legger frem sine kvartalstall 16. juli.

Les også: Telenors dtac vant frem i kamp om milliardkrav fra Thailandske TOT

Les også: Telenors dtac inngår milliardforlik med CAT i Thailand

Telenor-toppene håper kundeflukten stopper

E24 har tidligere omtalt hvordan Telenor-selskapet dtac har slitt i flere år og har mistet millioner av kunder.

I fjor hadde Telenor is i magen og sto først over en lisensrunde i påvente av priskutt fra myndighetene. Etter hvert fikk Telenor kuttet prislappen og endte med å bla opp rundt 13 milliarder for to forskjellige frekvenser.

– Hva er det dere må se i Thailand før dere kan gi nye prognoser for Telenor?

– Det er spesielt én ting og det er hvor fort vi kan få kundene til å se at vi har et konkurransedyktig nett. Vi jobber intenst med å rulle ut det, sa Telenor-sjef Sigve Brekke til E24 i april.

– Og så må vi klare å stoppe churn (kundeovergang til konkurrenter, journ.anm.) og ta tilbake noen av de kundene vi har mistet, la han til.

PS! Etter kvartalspresentasjonen i april kom Telenor med nyheten om at de og Axiata Group Berhad i Malaysia vurderer å slå sammen virksomhetene sine i Asia.

Det vil kunne skape en mobilgigant i global sammenheng og gi Telenor tilgang til nye land som Indonesia.

Les også

Ferske mobiltall: Ice vokser – Telenor og Telia faller

Les også

– Nå er vi tilbake der vi ønsker å være

Her kan du lese mer om