NY BIL: Elon Musk presenterer det nyeste tilskuddet i Tesla-familien.

Ringo H.W. Chiu / FR170512 AP

Kommentar: Teslas viktigste utfordring foregår bak kulissene

Teslas frenetiske produktlanseringer trenger mer enn show og løfter.

Salvador Baille
Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling
Publisert:

Fredag 22. november lanserte Elon Musk Teslas nye pickup, den såkalte Cybertruck. Designet er ukonvensjonelt, men mange reaksjoner har vært positive. Selv de som ikke liker det, roser Tesla for nok en gang å tenke nytt i et tradisjonelt bilsegment. Dessuten er de tekniske spesifikasjonene overlegne. Bortimot 150.000 forhåndsbestilte bilen på noen få timer.

Likevel kan det stilles mange spørsmål ved lanseringen av Cybertruck.

For det første var det rart at alle karakteristikkene i Cybertruck ble presentert uten å relatere dem til hverandre. Hvor lang rekkevidde det nye vidunderet vil oppnå når det drar en maksimal last på formidable 1.588 kg, er for eksempel fortsatt ukjent.

Hvordan sikkerhetsforskriftene kommer til å ivaretas, er også et åpent spørsmål. Alle biler må ha deformasjonssoner i karosseriet. Disse skal absorbere støtet i tilfelle kollisjon og dermed beskyte passasjerene og trafikantene på bekostning av selve bilen. Hvordan vil sånne soner kunne inkluderes i de superharde og spisse overflatene i rustfritt stål fra rakettindustrien som former hele Cybertruck?

Dette, og andre spørsmål, har fått spesialister til å påstå at bilen vi så natt til fredag, bør betraktes kun som en prototyp. Faktisk kan den til og med være ulovlig, ifølge ekspertene.

Les på E24+ (for abonnenter)

Gigantindustrien som kan utraderes av elbilboomen

Prisen er også overraskende lav, nesten på linje med eksisterende pickups. Å adoptere teknologi fra rakett- eller flyindustrien er ikke noe nytt i automobilbransjen, men det er stort sett de dyreste modellene som inkluderer dem først, på grunn av de høye kostnadene som ny teknologi alltid medfører. I tillegg skal Teslas el-pickup inkludere pneumatisk fjæring og en gigantisk pakke med batterier, som fortsatt er den dyreste delen i en elektrisk bil. Hvordan er det mulig?

Nøkkelordet er nettopp batteriene. For at elektriske biler skal bli konkurransedyktige uten statlige subsidier må batteriprisene gå videre ned. Elon Musk vet dette, og Tesla spiller på to ulike strategier for å gjøre det mulig før konkurrentene og dermed stjele markedsandeler fra dem.

Den ene strategien er skala. Tesla har nylig hentet ytterligere 2 milliarder dollar i markedet. Disse skal investeres blant annet i nye fabrikker i Kina og Tyskland, som skal produsere både biler og batterier. Volumstrategien skal drive prisene ned, og Elon Musk har vist at han ikke har noe problem med å drastisk kutte prisen på bilene sine for å stimulere etterspørselen. Volum alene er dog ikke nok. Skala er et svakt konkurransefortrinn som er lett å kopiere, og en strategi som de etablerte bilprodusentene har mestret i over hundre år. De største av dem har faktisk startet også sine egne batterifabrikker. Det blir vanskelig for Tesla å oppnå en prisfordel på den måten på sikt.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik har Elon Musk bygd en gigantfabrikk i Shanghai på rekordtid

Teknologi er nemlig det viktigste konkurransefortrinnet som Elon Musk sannsynligvis er ute etter. Det foregår en blodig og kostbar kamp bak kulissene for å erstatte de nåværende litium-baserte batteriene. Nye teknologier er under utvikling overalt i verden, og kan gjøre det mulig å øke rekkevidden, redusere prisen drastisk og gjøre mulig å lade opp bilen på få minutter.

Tesla har derfor nylig kjøpt to ulike selskaper med ekspertise i ny batteriteknologi. I tillegg har selskapet et eksklusivt samarbeid med forskere, som tror at de kan doble den totale livstiden til batteriet i fremtidige Tesla biler. Problemet er at de aller fleste konkurrentene har begynt å gjøre akkurat det samme. Alle er i et desperat kappløp om å finne den banebrytende teknologien som gjør deres biler billige nok.

Tesla og Elon Musk har en komplisert fremtid foran seg. Selskapet har historisk blødd penger og akkumulert stadig mer gjeld. Konkurransen blir også stadig hardere. Teslas beste sjanse til å overleve som et lønnsomt selskap, er å dominere batteriindustrien med en egen proprietær og overlegen teknologi. Ellers er det veldig mulig at ingen av de nye modellene blir satt i ordentlig produksjon eller klarer å skape volum nok til å gjøre selskapet lønnsomt.

Å lage show og trekke den ene kaninen etter den andre ut av hatten er ikke nok lenger. Etter introduksjonen av Cybertruck natt til fredag gikk nemlig Teslas aksje ned med seks prosent.