DETTE LESTE VI I SOMMER: - Svineinfluensaen er en mediepandemi

Svineinfluensaen har for alvor spredd seg i norske medier, men det er ulykkene i sommer som skremmer oss.

  • Tommy H. Brakstad
Publisert:,

Den tragiske ulykken der en far og en datter omkom i elva Skogsåa er den mediesaken som gjorde sterkest inntrykk på nordmenn i juli.

Det viser en undersøkelse gjort av meningsmålingsinstituttet YouGov Norway.

Et raskt søk i nyhetsarkivet atekst viser at svineinfluensa er omtalt over 25.000 ganger så langt i år. Bare i juli var antallet 8.379. Og da er ikke TV tatt med.

Til sammenligning er ulykken i Skogsåa omtalt et titalls ganger.

Irritert

Kommunikasjonsekspert Tonje Haugsgjerd Allern i PR-operatørene håper nordmenn er i ferd med å avsløre det hun mener medienes svineinfluensa-hysteri.

- Jeg tror folk er i ferd med å gå lei av alt maset. Man skal ta svineinfluensaen på alvor, men for de aller fleste av oss, er viruset som en vanlig sesonginfluensa, sier Tonje Haugsgjerd Allern, og legger til:

- Mediene selger på vår frykt, og teppebomber derfor nyhetsbildet med saker om svineinfluensaen.

PR-rådgiver Trond Albert Skjelbred i Nor PR er enig;

- Den er ekstremt overfokusert. Sykdommen har passet bra i agurktiden, for mediene. Det eneste positive som har kommet ut av den enorme dekninger er at nordmenn er blitt flinkere til å vaske hendene.

Også PR-rådgiver Haakon B. Schrøder i Playground er lei av influensaen.

- Jeg er irritert over all den plassen svineinfluensaen får. Det er en mediepandemi.

Schrøder er tidligere journalist og tror han vet forklaringen på hvor ulykken i elva Skogsåa huskes best.

- Når mediene rører med empatien gjør det inntrykk. Jeg husker selv denne saken svært godt. Dette er en ulykke som det snakkes om rundt middagsbordet, sier han.

Tydelig tendens

Det er andre gang YouGov i samarbeid med PR-operatørene gjennomfører AgendaTracker-målingen. Undersøkelsen gjør det mulig å kartlegge hvilke saker nordmenn har fått med seg, og hvordan de reagerer på dem.

Etter to måneder viser målingene tydelig at det er de alvorlige ulykkene som preger nordmenn i sterkest grad.

Blant gladsakene er det er nyheter om rekordhøye sommertemperaturer som varmer oss nordmenn aller mest. Mer overraskende er det å se at en ”utabloid” sak som president Obamas og president Medvedevs nedrustningsavtale var den saken som gjorde oss nest mest lykkelig i juli. Thor Hushovds etappeseier i Tour de France gjorde nordmenn tredjemest lykkelig.

Reagerer ulikt

Det er også forskjeller i hvordan menn og kvinner blir preget av nyhetene. Blant nyhetssakene som gjorde sterkest inntrykk på nordmenn i juli, har alle topp fem-sakene i sterkere grad gjort inntrykk på kvinnene enn mennene.

Thor Hushovds etappeseier i Touren gledet menn i større grad enn kvinner. Det samme gjorde også saken om at Økokrim og skattemyndighetene bruker store ressurser på å avdekke om nordmenn unndrar seg skatt ved opprette hemmelige konti i utlandet.

Flere nyheter på E24.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. - Northug var OLs sirkusdirektør

  2. Mest sitert i valgkampen

  3. Så mange sjefer forventer at du jobber utenfor jobben: Roper varsko om det «skjulte arbeidet»

  4. Annonsørinnhold

  5. Her er de heteste kandidatene til å overta etter Telenor-legenden Baksaas: Ber Telenor lete spesielt etter kvinne som ny toppsjef

  6. 200.000 frykter renteøkninger