Utfordres av nye forretningsmodeller: – Bilbransjen er altfor avventende

Bilbransjen utfordres av delingstjenester og kunder som ikke vil eie bil selv, men er altfor avventende, mener sjefen for Volvo Norge.

NYE TJENESTER: Produsenter, importører og forhandlere av biler utfordres av ny teknologi og nye tjenester, og flere aktører forsøker nå nye tjenester for å henge med. Volvo Norge mener bransjen vil endre seg kraftig de neste årene. Dette er biler i trafikk ved Kløfta i Ullensaker kommune.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:

Bilbransjen er under press fra mange hold.

Teknologiutvikling og fallende batteripriser har lokket bilprodusentene til å satse tungt på elbiler, og det utvikles teknologi for selvkjørende biler.

Samtidig leverer aktører som Uber og nabobil.no løsninger som gjør at færre trenger å eie sin egen bil, i alle fall i de store byene hvor slike tjenester er mest utbredt.

Både produsenter, importører og forhandlere av biler forsøker å finne ut hvordan de skal posisjonere seg og få en del av kaken, og kjøper eller utvikler nye tjenester.

– Den norske bilbransjen er altfor avventende til å gå inn i disse endringene, sier Øystein Herland, direktør for Volvo Car Norway, til E24.

Bilsalget i Norge går svært godt. I fjor ble det kjøpt 158.650 biler, det høyeste antallet siden rekordåret 1986 og det tredje beste salget noensinne.

Les mer: Beste år for bilsalget siden jappetiden

Men det er ikke gitt at neste generasjon bilkjøpere vil være like ivrige, særlig når flere presser seg sammen og bor tettere i byområder.

Les også

Beste år for bilsalget siden jappetiden

Volvo-sjefen peker på flere trender i bransjen som kan utfordre både forhandlere og produsenter, som bruk av internett til bilkjøp, og økende bruk av ulike former for leie eller leasing, som gjør at kundene slipper å kjøpe og eie bilene de bruker.

– Norsk bilbransje har en omsetning på 240 milliarder. Det å tro at den bransjen ikke vil bli utsatt for en eller annen form for «disruption», det er jo naivt, sier Herland.

Selv satser han blant annet på å tilby bil-abonnement til sine kunder, hvor kunden betaler månedlig og abonnerer på en bil i to år, med service og vinterdekk og en alternativ bilmodell inkludert. Kunden dekker selv drivstoff og bompenger.

– Den sterkeste responsen får vi i Norge, og vi får det også fra nye kundegrupper. Det blir ikke en ungdomsbil, men vi når yngre bilbrukere. Det åpner et helt nytt segment for oss, sier Herland.

SER ENDRINGER: Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland, E24

En ny generasjon

Neste generasjon bilbrukere har vokst opp med internett og mobiltelefoner, og ser ut til å ha mindre interesse av å eie bil enn forrige generasjon, ifølge Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken.

– Unge mennesker i dag tenker annerledes, og ønsker mobilitet fremfor å eie en dyr gjenstand som sjelden brukes, sier Thorsen til E24.

– Vi opplever ofte at unge mennesker tenker mer praktisk om dette og annerledes enn folk i min generasjon gjør. Dette må bilbransjen ta inn over seg, og utvikle nye løsninger, sier han.

Han peker på at alle de store bilprodusentene enten kjøper opp eller utvikler bildelingstjenester for de store byene i verden.

Satser på bildeling

Norges største bilselger, Møller Mobility Group, satser nå på bildeling gjennom oppstartsbedriften Hyre, som har begynt pilotforsøk i Oslo. Tjenesten skal trolig lanseres en gang før sommeren.

Hyre er en tjeneste hvor kunden bruker en bestillingsapp – som hos delingstjenesten Uber – og får en digital nøkkel til en bil som kan hentes. Da trenger ikke kunden å hente nøkkel hos eieren, men kan i stedet gå direkte til bilen. Betaling, bompenger og drivstoffutgifter blir trukket automatisk.

– Vi kommer til å lansere den i full skala, som en åpen løsning, i Oslo i første omgang, sier konsernsjef Terje Male i Møller Mobility Group til E24.

UTVIKLER TJENESTE: Konsernsjef Terje Male i Møller Mobility Group

Foto: Kjetil Malkenes Hovland, E24

Han mener bilbransjen må ta grep for å unngå å bli som videoutleiegiganten Blockbuster, som satset på videoutleie gjennom postvesenet, men som gikk konkurs i 2010, mens Netflix som leverer filmer og serier gjennom internett nå har 100 millioner brukere.

– Vi forbereder oss på å erstatte mer enn 30 prosent av de inntektene vi har fra dagens verdikjeder med nye tjenester innen 2030, sier Male.

Han mener at bildeling vil kunne erstatte dagens eierskapsmodell for alle som bor i urbane strøk, og understreker at det blir flere og flere.

Frykter ikke konkurransen

Konkurrenten nabobil.no har 120.000 registrerte brukere som har tilgang på 7.000 biler over hele landet, og er ikke bekymret for at Møller kaster seg inn i markedet.

– Det tolker jeg som et tegn på at vi er inne på noe riktig. Vi har drevet i snart to og et halvt år, og har lært mye som de også må lære seg. Vi skjelver ikke, men vi tar all konkurranse på alvor, sier nabobil.no-sjef Even Heggernes til E24.

– Men det er privatbilismen som er den reelle konkurrenten, det å få flere til å innse at kostnaden ved å eie bil er veldig stor. Biler står i ro 23,5 timer i døgnet, sier han.

Det at etablerte aktører i bilbransjen nå vil tilby nye tjenester er trolig en reaksjon på at kundene endrer seg, mener han.

– Nå kommer det en generasjon som har et annet forhold til eierskap. Vi tror ikke privatbilen blir borte, men vi tror de som eier en bil og sjelden bruker den kommer til å endre sine vaner, sier Heggernes.

Les også

Nye toner fra gigantene: Ford og GM satser elektrisk

Egnet for byene

I motsetning til taxitjenester som Uber, som henter deg der du er, må kundene hos Hyre og nabobil.no hente bilen selv. Dette gjør at tjenester som dette kanskje er best egnet i urbane og tettbygde strøk.

Hyre vil først satse i Oslo og andre store byer, og vurderer også Stockholm og byer i Baltikum.

LANSERER APP: Bilselgeren Møller Mobility Group ønsker å tjene penger på folk som vil dele biler heller enn å eie selv, og planlegger å lansere bildelingstjenesten Hyre en gang før sommeren.

Foto: Hyre

Også Møller-gruppen tror at yngre bilbrukere er mindre opptatt av å eie bil enn eldre generasjoner, og at det å levere transporttjenester vil bli en konkurrent til det å levere biler som produkt.

– Tjenestebasert salg kommer til å utfordre dagens eksisterende eierskapsmodell hvor alle eier sin egen bil, sier Male.

– Hvis ikke vi gjør det, så kommer jo noen andre til å gjøre det. Det er jo noen andre som allerede har gjort det. Vi har en ambisjon om å ta en del av denne kaka, og være en del av dette markedet, med denne løsningen, sier han.

Les også

Tenketank tror oljebehovet vil falle: Spår kollaps i bilproduksjonen

Tilbyr bilabonnement

Volvo eies av kinesiske Geely, som blant annet satser tungt på elbiler, og også forsøker å utvikle neste generasjon selvkjørende biler.

Herland mener at aktørene i bilbransjen må være tidlig ute for å overleve i konkurransen, og sier at man ikke kan vente til man har kniven på strupen.

– Jeg sa for to år siden at norsk bilbransje vil se helt annerledes ut i løpet av fem år. Det er tre år igjen, og jeg tror fortsatt jeg har rett. Det er ikke bare på bildeling eller internettsalg, det er hele grunndistribusjonsstrukturen vår som vil være helt annerledes, sier Herland.

– Jeg tror noen aktører både har vilje og evne til å omstille seg raskt, deriblant oss, og så er det aktører som ikke har det, og de vil ikke være blant oss om ti år. Det er ikke for å ha en dyster prognose, men for meg handler dette bare om tempo, sier han.