Biltest: Enkel GTI-bil

Ford Focus ST er mindre avansert enn mange av konkurrentene, men det tar ikke vekk kjøregleden, snarere tvert i mot.

SPORT: ST-utgavene til Ford Focus er basert på et av aller beste kompakt-chassisene på markedet.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Ford Focus hører hjemme i et segment der utvalget er enormt, men den har alltid skilt seg ut med kjøreegenskaper som er klasseledende. I forlengelsen av dette har gjerne de friskt motoriserte ST-utgavene vært verdt en ekstra prøvetur. For her tar de mer sportslig anlagte ingeniørene tak i det som i utgangspunktet er en morsom bil og gir den lyckradress, fetere joggesko og et langt bedre O2-opptak.

Nylig fikk Focus en midtlivsoppdatering, som faktisk er synlig, med en ny front. ST-modellen følger opp dette, og ser veldig bra ut med sine lett utvidede skjermer, hekkspoiler, sideskjørt og mer markert front. Ikke overdrevet, men samtidig litt tøffere i trynet enn den vanlige versjonen. Den er også litt nærmere bakken, og innvendig siger man ned i kraftige sportsstoler.

ALTERNATIVER: Focus ST leveres også som stasjonsvogn, den koster 10.000 mer. I tillegg er den tilgjengelig med en 185 hestekrefter diesel, den er ikke like artig, men koster nær 80.000 kroner mindre.

Motoren er den samme som før facelift. En to liters, fire sylindret turbomotor som yter 250 hestekrefter. Den ligger altså i landskapet til resten av dagens «GTI-modeller», som har dette, pluss minus noen titalls hestekrefter.

Mer bilstoff på E24 BIL

Volkswagen Golf GTI har 230, mens den nye Peugeot 308 GTI kan leveres med 270. Felles for dem er at kreftene skal ned i asfalten via de samme hjulene som bestemmer hvilken retning biler skal kjøre. Her er det med andre ord rom for seriøs momentstyring, altså at bilen går rett frem selv om man vil svinge fordi de mister grep. Dette løses på litt forskjellig vis, i 308 GTI i med en sofistikert differensial, mens tidligere Focus ST hadde noe de kalte «Recoknuckle» som satt i demperne, som skulle hjelpe bilen til å skille mellom styring og spinning. I siste ST har de i stedet valgt å lene seg på bilens antispinnsystem, som gjør at mest krefter leveres til det hjulet som har best grep.

GREIT NOK: Ford har bedret seg innvendig de senere årene, med et mer ryddig oppsett, men det er fortsatt mye hardplast, og det er fortsatt mer rot enn i for eksempel Golf GTI og Peugeot 308 GTI.

Trolig fordi det er billigere og lettere, men det er ikke til å komme ifra at denne bilen har et visst innslag av understyring. Samtidig så føles ikke dette så ille som det kan høres ut. For den bevarer retningen overraskende bra selv om det er vel mye krefter som leveres i forhjulene. Når man blir kjent med bilens begrensninger, er ikke dette noe man bryr seg stort om.

Basic

Dette er også noe av kjernen i en Focus ST. For det er en ganske basic bil til å være en tungt motorisert kompaktbil. Her er det ingen innstillinger som kan justere bilens oppsett, ingenting som kan påvirke elementer som gassrespons, understell eller eksoslys. Girkassen er manuell og styringen direkte.

I forhold til de nevnte konkurrentene kan det virke litt simpelt, samtidig så viser det at Ford har selvtillit. De mener tydeligvis at bilen er bra som den er, og at det er liten vits i å gi føreren noen valgmuligheter utover dette.

BRA TRØKK: Motoren på to liter er trimmet til et veldig riktig nivå i en bil som dette. Den har kvikk respons, de har skvist ut en artig lyd og prestasjonene blir på nivå med konkurrentene.

Og det skal de få, for det er en svært god bil å kjøre. I lave hastigheter er den kanskje i hardeste laget, men i fart og ikke minst på svingete vei er den balansert som få. Den tåler slag ute å miste fatningen, og styringen er både kvikk og presis.

Det Ford virkelig har klart med Focus ST er å servere en kompaktbil med solide sportslige egenskaper på en nesten analog måte. Det er ikke den beste bilen i sitt segment, til det er litt for rendyrket i sportslig retning, slik at den mangler bredden til de beste, men som en kjøremaskin for de morsomme rutene er den perfekt.

Girkassen er tettsteget og laget for kjappe vrikk med håndleddet. Dette passer veldig bra til en motor som ikke har det bredeste registeret. Maks effekt er ved 5500 omdreininger, og den er veldig fin rundt midten av turtallsregisteret, slik at man vil ønske gire seg inn mot dette. Gassresponsen er direkte og motoren har både en artig lyd og gir følelsen av den liker å bli presset. Dette er veldig forskjellig fra den litt større utgaven av Ecoboost-motoren som sitter i den nye Mustangen, som føles litt daff, til tross for en god del større effekt og litt mer volum. Her er tuningen i Focusen langt mer vellykket. En motor i en sportslig bil skal være som dette, en hissig enhet som hele tiden er klar for å bli tråkke mot turtallssperren.

PRISFALL: Fra 2016 vil Focus ST ha 25.000 mindre i bilavgifter.

Prismessig ligger den på den riktige siden av en halv million, omtrent som Golf GTi, men det ser ut til at Focusen har et mer omfangsrikt standardutstyr, og testbilen som hadde en del tilvalg klarte heller ikke å runde 500.000.

Følg E24 BIL på Instagram

Av kompaktrakettene er nok Focus ST den som er mest hardbarka, i hvert fall av dem som forhandles i Norge, samtidig er den ikke så ukomfortabel at det blir upraktisk. Så om man ønsker både moro og et greit nivå av praktikalitet, er den innafor. Men det som per i dag er den aller beste bilen i segmentet, er faktisk ikke fra Tyskland, og den kommer vi tilbake med en test av neste helg.

Les også

– Bør selge mer enn Ford Focus

Les også

Ford med megainvestering i Kentucky

Les også

Nå kommer hydrogenstasjonene

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil
  2. Ford Motor Company

Flere artikler

  1. Peugeot er tilbake

  2. Verdens beste Golf

  3. Mustang er tilbake til Norge etter 45 år: Har det mest i trynet

  4. Mercedes' nye SUV: Til forveksling lik de andre

  5. Denne bilen er ikke lenger en Citroën