BIL FOR DIREKTØRER: Audi A8: Mye av alt

Audi A8 er en diger bil, den har så mye utstyr at det tar uker å ramse det opp. Med 4,2 liters turbodiesel går den voldsomt på fredelig vis.

KOSTBAR: Audi A8 er en bil for de få. Foreløpig finnes den kun i to versjoner. 4,2 liters turbodiesel, som i denne. Og en Bensin med samme volum på 372 hester. De starter på henholdsvis 1 350 000 og 1 450 000 kroner
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Luksussedaner må være et mareritt å konstruere. Dette er biler som skal være litt av alt, eller kanskje riktigere, mye av alt. De skal ha store motorer, være ultrakomfortable og skinnsykt velutstyrte. De skal se dyre ut, være litt, men ikke for mye, spesielle.

Konkurrenter

Dette er et lite marked, med få modeller. Her finner man Mercedes-Benz S-klasse, BMW 7-serie, Lexus LS, Jaguar XJ og Audi A8. De tre første ser i dag streite ut, 7-serien hadde en ganske vill utflukt estetisk sett i forrige generasjon. Da sjefdesigner Chris Bangle brettet ut sin flammedesign på den store bilen i 2002. Det var nok ikke helt tilfeldig at bilen fikk en ansiktsløftning etter fire år. Den nyeste modellen, som kom i fjor, er betydelig streitere.

Den mest spesielle her vil nok bli Jaguar XJ, når den nye modellen kommer om kort tid.

Konservativt

Markedet for biler i denne prisklassen virker å være konservativt. Det er en slags gyllen balanse der bilene skal være en smule prangende, uten at de sklir over i det vulgære eller overtydelige.

Quattrosuksess for Audi

Forrige Audi A8 var veldig forsiktig, den så enkelt og greit ut som en svær Audi, og det var det. Nå har de gitt bilen noen flere estetiske særtrekk. Både fronten og linjene som starter på panseret og dras bak over gir karakter. Uten at den fjerner seg særlig langt fra den innøvde Audi-malen. Bak roer det seg ganske kraftig ned, der ser den mest ut som en A4. Taket er tidskorrekt med en coupé-aktig profil.

Uspennende

Ikke superspennende, akkurat slik det skal være, med andre ord.

Kjøreoppsettet i en bil av denne art må også være en utfordring å få til. De skal ha svære motorer, de skal gå fort opp i høye hastigheter, men de må for all del ikke være sportsbiler. For komfort skal gjennomsyre hele farkosten. Samtidig må de settes opp slik at den takler hard kjøring.

BMW største premiummerke

Dette løses delvis ved at man kan stille inn bilen i forskjellige modus. Fra komfort, til det mer sportslige, eventuelt så kan man selv konfigurere de forskjellige elementene.

Trøkk

A8en vi prøvde hadde en 4,2 liters V8 turbodiesel. En type motor som passer veldig fint til bilen. Med 350 hestekrefter og voldsomme 800 Newtonmeter. Dette gir bilen et svært imponerende trøkk, null til hundre tar 5,5 sekunder. Det sparker bra. Sånn for å understreke at dette er en bil med sportslige ambisjoner er den utstyrt med launch-control. En funksjon som gir bilen maks effekt fra stillestående, ikke noe man skal bruke i et hvert lyskryss, det krever nemlig en aldri så liten rekke av knappetrykkinger i riktig rekkefølge, men at de i det hele tatt har det, sier sitt.

Pent forbruk

Noe som helt klart er verdt å merke seg er bilens oppgitte forbruk. Dette er altså en bil med friske prestasjoner på nesten to tonn, med et snittforbruk på 0,76 liter og et CO2 utslipp på 199 gram per kilometer. Dette er 19 gram mindre enn hybridbilen Lexus LS 600h, som riktig nok har 40 hester mer.

Dette sier noe om moderne dieselteknologi.

Fortung

A8en her har Quattro firehjulstrekk med en splitt på 40 foran og 60 bak, i utgangspunktet. Dette forskyver seg etter behov, men litt snurrig er det at bilen føles forhjulsdrevet når den presses i svinger. Den understyrer en smule, et fenomen man kjenner igjen fra flere andre Audi-modeller. En litt fortung opplevelse, hvor bakhjulene ikke klarer å kompensere ordentlig.

Salgsrekord for Audi

Her er en 7-serie BMW en morsommere kamerat. A8en klarer ikke helt å matche den på kjøreegenskaper, på komfort er den minst like bra, dog er det nok Mercedes S-klasse som stikker av med komfort-teten her. Dermed havner A8 midt i mellom, noe som sikkert er meningen. Dette må ikke forstås dit hen at A8 er et kompromiss, det er trolig veldig bevisst.

Den legger seg ikke oppå noen av sine tyske konkurrenter.

Tekno

Innvendig er den stappa med teknikk og elektronikk, i en ganske overveldende grad. Her trengs det ukevis med nærkontakt for å komme til bunns i teknomassen. Man finner alt fra varmesøkende nattkamera med display i dashbordet, til touch-pad, navigasjon som snart kommer med Google-maps, stemmestyrte multimedia funksjoner, massasje i setene, listen kunne ha fylt denne nettsiden.

Kvalitetesfølelsen er jevnt over høy, men det er kanskje på tide at Audi oppgraderer plastknappene?

For de få

Lydisoleringen er god, samtidig har man hele tiden kontakt med en lett brumming fra V8eren, noe som er fint. Dog er kjøreopplevelsen litt distansert. Et par knepp for mye i komfortretning, etter min smak. Styringen mangler litt i responsen fra underlaget, og fartsfølelsen er vattert. Bilen går vitterlig som en skremt bjørn, men man får det på en måte ikke helt med seg.

A8 er en formidabel motorveimaskin, som trolig er passe vanlig og komfortabel til å være så dyr og svær. En vaskeekte direktørbil med gode seter foran som bak. Norge er et land med relativt få direktører i A8-klassen, noe salgsforventningene til Audi speiler. Rundt 40 biler håper de å selge i året, når alle motoriseringer er på plass.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Tester av konkurrenter:

BMW 730d

BMW 750iXDrive

Mercedes-Benz S320 CDi 4Matic

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Fra handlevogn til designkjerre

  2. Komfort, komfort, komfort

  3. En vellykket ansiktsløftning

  4. Audi A6 3,0 TDi: Hallingdalsekspressen oppdatert

  5. Best - igjen