Peugeot tilbake på GTI-sporet

Det er lenge siden Peugeot har laget en så vellykket GTI-bil som dette.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

For de av oss som er gamle nok til å ha kjørt en Peugeot 205 GTI da den var temmelig ny, vil Peugeot ha et problem når de lanserer en ny kompaktbil med stor motor.

Den vil alltid bli sammenliknet med sin stamfar, som er en bil fra en helt annen tidsalder. Helt uten sikkerhetselektronikk og kollisjonssikkerhet i 2CV-klassen. Men med kjøreegenskaper som knapt har blitt overgått siden. Det er i hvert fall slik vi minnes den.

Den var livlig, og jeg er nok ikke den eneste som kjenner noen som parkerte en 205 GTI et stykke utenfor veien, godt inne i noe vegetasjon.

205 GTI med 1,9 liters motor hadde 130 hestekrefter og veide 875 kilo. den helt ferske 208 GTI er nær 300 kilo tyngre, men kompenserer med en motor på 200 hestekrefter. Dermed er den rundt ett sekund raskere fra null til hundre.

Er tilbake

Samtidig er ikke det så viktig. Det som har manglet på de aller fleste spreke Peugeot-modeller siden åttitallet er presisjonen som 205 GTIen hadde. Syrefølelsen, chassiset som tålte hissig kjøring (helt til det plutselig slapp), følelsen av at man kunne hive bilen rundt en sving.

Peugeot er slett ikke de eneste som mistet gløden, trolig i takt med at bilene ble uforholdsmessig dyre å forsikre, mens sikkerhetskrav gjorde at de este ut, uten at motorene holdt følge. Volkswagen lot den noe større Golf GTI forvitre i mange år før de hentet seg inn med femte generasjon i 2004.

Nær ti år etter det er Peugeot i nærheten av noe med 208 GTI. Ikke bare har den en skikkelig motor, til og med girkassen er god, girspaken føles ikke som en rørepinne i en bolledeig.

Mer bilstoff på E24 BIL

Og det er mer som fungerer. Den nye 208 modellen ser bra ut. I mange år har Peugeot rotet det fryktelig til med designen. Både proporsjoner, og en håpløs blanding av linjer og former har fullstendig ødelagt det visuelle. Med 208, og de andre modellene som har kommet de senere årene, har de ryddet opp.

Rene linjer

Igjen er Peugeot rene i linjene, med en front som er distinkt og riktig, ikke lenger en som ser ut som den har vært med i en kollisjon. Innvendig er det heller ikke så verst. Siden dette er en GTI-utgave har den skikkelige sportseter, men det er en ting jeg virkelig ikke forstår. Rattet i 208 er temmelig lite og formet slik at man ikke ser klokkene i dashbordet. Den øvre delen dekker fullstendig synsfeltet til speedometer og turteller. Hva i alle dager har tenkt på her?

Det er grunn til å tro at bilen har vært testet i tusenvis av kilometer før den ble lansert. Er det ingen som fant dette litt dumt? Prøvde de aldri bilen i den virkelige verden.

(Saken fortsetter under bildet.)

UTSEENDE: Den nye 208-modellen er betraktelig finere en modellen den erstatter. Utseendemessig er den en av de aller fineste kompaktbilene.

Absurd at de har misset på en så simpel detalj når så mye annet stemmer. For bilen er skrudd sammen på skikkelig GTI-vis. Den er strammere enn en vanlig 208, samtidig ikke så stiv at den rister flassen av skallen. I svinger er det lite sideveisbevegelser og understyring er et mindre problem enn man skulle tro i en bil med så mye kraft rett i forhjulene.

Flere biltester her

Den har blitt livlig, med en motor som gir maks effekt ved nærmere 6000 omdreininger per minutt, mens et brukbart dreiemoment hjelper til ved lavere turtall.

Fiesta ST

Dette gir en artig kjøreopplevelse, samtidig så klarer den ikke helt å bli like livlig som Ford sin Fiesta ST. Den er hvassere i svinger og motoren i Forden virker et par knepp hissigere, selv om den har 18 hestekrefter mindre.

DEKAL: GTI-merket forplikter, og dette er mer vellykket enn på lenge for Peugeot.

På den annen side så er det morsommere enn i en Volkswagen Polo GTI, og Mini Cooper S blir direkte ukomfortabel sammenliknet med en 208 GTI, uten at den er betraktelig bedre når man kjører hardt.

Alle disse bilene koster omtrent det samme. Selvsagt er det småbiler, slik at man får et bagasjevolum på noe under 300 liter, under 200 liter i en Mini, men de er samtidig kjøremessig sofistikerte.

Man får mye for pengene i en 208 GTI, både et greit nivå på det praktiske, og sportslig moro. Akkurat som det skal være i en slik bil. Men selvfølgelig er den ikke like morsom som en 205 GTI, så vidt jeg husker.

Les også:

Test av Volkswagen Golf GTI

Peugeot tror de klarer å snu den negative trenden

Bertel O. steen tjener millioner på eiendom

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Stor Mini-moro

  2. Mer Mini

  3. GTI-utfordrer fra Korea

  4. Kan denne midtlivsoppdateringen bære Alfa Romeo?

  5. Maksimum Mini