Storforbrukere: Bilene med høyest drivstofforbruk

Det er mye snakk om drivstofforbruk og biler som bruker lite av det. Men hvilke biler er de mest størst apetitt for bensin i Norge?

STORSLUKER: En av disse bilene er den med høyest forbruk av bilene som er tilgjengelig gjennom offisiell importør i Norge.
Publisert:

Det totale drivstofforbruket i Norge går for første gang i historien ned. I fjor ble det solgt 3.442 millioner liter bensin og autodiesel fra landets bensinstasjoner, mot 3.490 millioner liter i 2010.

Forsker: - Literprisen må bli svært høy for vi kutter i bilbruken

Dette er ikke takket være bilene på listen her. Det er de ni som bruker mest drivstoff ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken sin bildatabase.

Utvalget er biler som har listepriser i Norge, noe som utelukker for eksempel Ferrari og Lamborghini. Heller ikke verdens sterkeste bil, Bugatti Veyron, har noen norsk forhandler. Hadde den hatt det ville den tronet suverent øverst på listen. Bugatti Veyron Super Sport slipper ut 539 gram med CO2 per kilometer.

Irrelevant

Av merkene på listen er Aston Martin svært godt representert.

- Pleier Aston Martin-kundene å forhøre seg om bilens forbruk?

- Aldri. Det er ingen som noensinne har spurt om det, sier Thomas Øvreseth, salgsdirektør hos Aston Martin-importør Insignia til E24.

- Det er helt irrelevant for folk som kjøper slike biler. Man skal huske på at dette gjerne er bil nummer tre, fire eller fem. De kjører kanskje 400 til 500 mil med den i året.

Aldri før har bensinen vært billigere

Øvreseth sier at det naturligvis blir noe helt annet om man snakker om en bil som skal brukes daglig.

- Vi har merket at flere og flere av Jaguar-kundene, særlig de som går for de rimeligere variantene, spør om forbruket. Dette ligger nok litt i tiden, det at man skal spørre om det, samtidig så er det jo et element av komfort å ha lang rekkevidde.

Andre utgifter

Det som er viktigere, når det gjelder utgiftene i forbindelese med bilbruk er andre ting enn drivstofforbruket, mener han.

- I Norge har vi høye avgifter, og verditapet er den store utgiften, i tillegg til bompenger, forsikring og så videre, sier Øvreseth.

Dette er de ni bilmodellene med høyest forbruk på de offisielle listene i Norge:
(Det var opprinnelig ti biler på listen, men de oppgitte tallene på en av dem var ikke riktige)

9. Audi R8 5,2 FSI. 525 hestekrefter, CO2-utslipp 346 g/km, snittforbruk 1,42 l/mil, pris 2 433 100.-

7. Rover Range Rover Sport 5,0 V8. 510 hk, 348 g/km, 1,49 l/mil, 1 999 900.-

7. Rover Range Rover 5,0 V8. 510 hk, 348 g/km, 1,49 l/mil, 2 399 900.-

6. Aston Martin DBS. 517 hk, 355 g/km, 1,55 l/mil, 3 331 900.-

3. Aston Martin Rapide. 477 hk, 368 g/km, 1,56 l/mil , 2 792 100.-

3. Aston Martin DB9. 477 hk, 368 g/km, 1,56 l/mil, 2 587 500.-

3. Aston Martin Virage. 497 hk, 368 g/km, 1,56 l/mil, 2 769 900.-

2. Cadillac Escalade. 409 hk, 383 g/km, 1,62 l/mil, 1 946 975.-

1. Aston Martin V12 Vantage. 517 hk, 388 g/km, 1,68 l/mil, 2 753 800.-

Publisert:
Gå til e24.no