Toyota taper i sterkt bilmarked

For to år siden var Toyota Norges største bilmerke. Siden den gang har pedalproblemer og jordskjelv satt dem tilbake.

TROR PÅ 2012: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, tror de skal snu trenden i 2012.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Personbilsalget går fortsatt fort i Norge. Så langt i år er det en økning på 8,3 prosent i forhold til 2010, som var et svært sterkt år.

Men oppturen gjelder ikke alle.

Selv om Toyota fortsatt holder andreplassen på listen over Norges mest populære bilmerker med en markedsandel på 11,5 prosent, så peker pilene nedover.

Både totalt sett, med 11,5 prosent lavere salg enn i fjor, og på nær hver eneste modell.

- Vi tror nok at mye av forklaringen ligger i leveringsproblemene etter jordskjelvet. Det gikk et par tusen tapt i produksjon som skulle til oss. 50 prosent av bilene vi selger lages i Japan, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, til E24.

Vinneren

Jordskjelvet påvirket også bilene som lages andre steder i verden.

- Vi fikk store forsinkelser i Europa på Avensis og Auris-hybrid. Hybriddrivverket lages i Japan. Dette gjaldt et par tusen totalt sett.

Mer bilstoff på E24BIL

Det er ikke mer enn to år siden Toyota var det største merket i Norge. I 2009 var de såvidt større enn Volkswagen, en trend som fortsatte inn i 2010.

Så ble de forbigått av tyskerne. Vinteren 2010 kom blant annet den svært omtalte episoden med pedaler som angivelig skulle ha hengt seg opp.

Bilbyks i USA

- Hele det året ble preget av negative nyheter rundt Toyota, det er klart det har hatt noe å si. Særlig blant dem som ikke kjente oss fra før av.

Olsen sier at de nå jobber med flere grep innad for å forbedre seg. Han legger heller ikke skjul på at de ikke hadde vært nøye nok når det gjaldt kvalitetssikring.

Neste år

- Vi har troen på at neste år blir bedre. Med blant annet en ny Yaris, som vi håper skal selge rundt 2500 biler og bli en av bestselgerne i sin klasse.

Så langt i år ligger de nesten 3300 biler etter Volkswagen og 2600 foran Ford, som er tredje største merke.

Olsen er ikke redd for at de blir tatt igjen av Ford.

- Det har jeg ikke tro på. Vi har ikke sett oss tilbake, men vi må være ydmyke på at vi må bli bedre.

Vinneren

I forrige måned rundet nybilregistreringene 100.000, og per 30. september var tallet 102.895 i følge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

September var 5,4 prosent høyere enn samme måned 2010, med 15.054 biler.

Så å si alle merker øker, med Volkswagen som det klart største. De har 14,6 prosent av markedet.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Bilsalget:Nedgang i september

  2. Disse bilene selger mest i Norge

  3. Toyota forbi VW- i et bilmarked på retur

  4. Bilnyheter løfter fjorårets tapere

  5. Volkswagen tilbake i teten