Ny Ferrari kabriolet

Ferrari skreller av taket på 458 Italia og serverer en av verdens raskeste kabrioleter. Fem nordmenn har allerede bestilt.

TAKLØS: Ferrari 458 Spider er en kabriolet som kan nå hastigheter på nordsiden av 320 kilometer i timen.
Publisert: Publisert:

Ferrari 458 Italia kom på markedet i 2010, da den erstattet F430. Den har en midtmontert V8 og gjør null til hundre på rett over tre sekunder.

«Samtidig er det en bil som gjør mye ut av seg. Utseende er én sak, men lyden den gir fra seg er massiv, brutal og i mine ører helt riktig. Kanskje ikke så rart når man snakker om en V8 motor som har 570 hestekrefter. Den har ikke den tradisjonelle V8-brumlingen, her snakker vi mer om et skarpt snerr, i retning formel 1,» skrev vi da vi prøvde bilen tidligere i år.

Test av Ferrari 458 Italia

Nå kommer den i kabriolet-versjon, kalt 458 Spider.

Ferrariforhandler Autostrada Sport tipper de kan levere de første bilene tidlig på våren 2012.

- Vi har forhåndsolgt fem stykker og regner med det vil bli flere fremover, sier daglig leder i Autostrada Sport til E24.

Prisen i Norge blir fra 3,2 millioner kroner.

Vektpåslaget i forhold til 458 Italia er 50 kilo, hvilket er beskjedent til en kabriolet å være, som gir den en totalvekt på 1430 kilo. Det skal være mulig å kjøre i over 320 kilometer i timen med taket av.

Taket er i aluminium og kan heves og senkes på 14 sekunder.

Mer bilstoff på E24BIL

Ifølge Ferrari er dette verdens første sportsbil med midtmontert motor som har elektrisk nedfellbart tak.

Bilprodusenten skal også ha justert bilens oppsett for at det skal være best mulig tilpasset kabrioletkjøring, uten at det står nøyaktig hva dette innebærer.

Mer lyd

I tillegg har de gitt motorlyden, som er av den brutale sorten, et enda friskere lydbilde.

Bruken av aluminium i taket skal ha senket vekten med 25 kilo i forhold til et tradisjonelt stofftak.

Taket folder seg ned i et rom mellom kupeen og motoren, og skal ikke påvirke verken vektfordeling eller aerodynamikk i negativ retning.

Til våren

En vindavviser skal sikre komfort i kupeen, og det skal være mulig å holde en normal samtale i hastigheter i over 200 kilometer i timen.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no