Årets bilauksjon

Om kort tid skal en rekke helt spesielle biler på auksjon i Italia. Se bildeserie.

1955 - Ferrari 375 MM Berlinetta: Den siste som ble laget. Her en V-12 motor hentet fra datidens Formel 1 på 340 hestekrefter. Toppfart 290 kilometer i timen. Prisestimat: 25 til 33 millioner norske kroner.
1937 - Bugatti Type 57SC Atalante Coupé: En av 17 coupé som ble laget. Bilene ble laget mellom 1934 og 1940. Prisestimat: 25,3 til 33,1 millioner kroner.
1938 - Talbot-Lago T150-C SS Teardrop Coupé: En av elleve biler med denne designen. Ekstra sjelden med sitt fabrikkmonterte soltak. Prisestimat: 24,2 til 29,6 millioner kroner.
1953 - Ferrari 250 MM Berlinetta: En av 18 250 MM Berlinetta med Pinin Farina karosseri som ble laget. Konkurrerte i Carrera Panamericana i 1953. Motoren er en V12 på tre liter. Prisestimat: 19,5 til 23,4 millioner norske kroner.
1970 - Lancia Stratos HF Zero: Konseptbil designet av Marcello Gandini hos Bertone. Den første prototypen av det som skulle bli suksessfulle rallybilen Lancia Stratos. Prisestimat: 7,8 til 14 millioner kroner.
1954 - Aston Martin DB2/4 Competition Spider: En av tre som ble laget, og trolig den eneste som er igjen i dag. Karosseriet er laget av Bertone. Motoren er en 140 hestekrefters, seks sylindret sak på tre liter. Prisestimat: 5,5 til 7,1 millioner norske kroner.
1957 - Ferrari 500 TRC Spider: Ble laget i 19 eksemplarer. En racingbil, og dette eksemplaret har deltatt i Targa Florio fem ganger og har vunnet bakkeløpet på Monte Pellegrino. Under panseret en fire sylindret motor på 190 hestekrefter. Prisestimat: 20,3 til 25,8 millioner norske kroner.
1959 - Ferrari 250 GT LWB California Spyder: Dette er den 33. av totalt 50 250 GT California Spyder med lang akselavstand. Har nylig vært gjennom en total restaurering. Prisestimat: 12,5 til 15,6 millioner kroner.
1962 - Alfa Romeo Giulietta Sprint Zagato «Coda Tronca»: En av 30 SZ «Coda Tronca» som ble laget, hvilket vil si at den har lengre hekk en de andre SZ-modellene. Karosseriet er laget av Zagato. Prisestimat: 2 til 2,3 millioner kroner.
1974 - Lamborghini Bravo: Bilen kommer fra Bertones egen samling. Designet av Marcello Gandini. Det er en fullt kjørbar konseptbil, med en 300 hesters V8 motor. Prisestimat: 1,2 til 1,7 millioner kroner.
1963 - Ferrari 250 GT Lusso Berlinetta: Den siste modellen i 250-serien til Ferrari. Laget i totalt 355 eksemplarer. Denne har en V12 på tre liter som yter 250 hestekrefter. Prisestimat: 2,9 til 3,3 millioner kroner.
1965 - Ford GT40 Works Prototype Roadster: Fabrikksprototype av Fords mest berømte racingbil. Den fjerde av fem roadsterprototyper som ble laget. Denne bilen var antatt forsvunnet i 40 år. Dukket opp igjen i 2006. Prisestimat: 18,7 til 22,6 millioner kroner.
1966 - Ferrari 330 GTC: Det ble laget rundt 600 av 330 GTC modellen. Den har en fire liters V12 på 300 hestekrefter. Prisestimat: 1,4 til 1,8 millioner kroner.
1968 - Bizzarrini 5300GT Strada: Laget i mellom 100 og 140 eksemplarer, hvorav cirka 70 i aluminium, som denne. Bertone styling, Iso chassis og en 5,3 liter Chevrolet V8 på 355 hestekrefter. Prisestimat: 3 til 3,7 millioner kroner.
1978 - Lancia Sibilo: Enda en bil fra Bertones samling. Designet av Marcello Gandini. En konseptbil basert på Lancia Stratos. Vist på bilutstillingen i Torino 1978. Prisestimat: 470.000 til 780.000 kroner.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

21. mai skal auksjonshuset RM Auctions ha en helt spesiell bilauksjon.

Auksjonen skal holdes ved Comosjøen i Italia, på Concorso d’Eleganza Villa d’Este, hvor et meget pent knippe av verdens mest eksklusive, klassiske biler skal under hammeren.

Spesielle

Alle verdens mest kjente merker i den øvre sjangeren er representert, med biler som i tillegg er helt spesielle.

Her finner man for eksempel en 1955 modell Ferrari 375 MM Berlinetta. Bilen er den siste som ble laget av typen og var blant annet vist på bilutstillingen i Torino i 1955.

Årets 10 dyreste bruktbiler

- Biler som denne 375 MM kommer bare på markedet under helt spesielle omstendigheter. Vår auksjon på Concorso d’Eleganza Villa d’Este er en perfekt setting for et salg av denne bilen. Den er virkelig spektakulær, og har blitt restaurert etter de høyest standarder i verden, sier Max Girardo, direktør i RM Europe.

Prisestimatet ligger mellom 3,2 til 4,2 millioner euro, 25 til 33 millioner norske kroner.

Mer bilstoff på E24BIL

I samme prisklasse ligger en 1937 Bugatti Type 57SC Atalante Coupé. 40 Bugatti Type 57S ble laget, og kun 17 som coupé. Den har en 3,2 liters åtte sylindret motor på 200 hestekrefter. Toppfarten er på 190 kilometer i timen.

Bertone

Flere konseptbiler er og til salgs. Som den retrofuturistiske Lancia Sibilo fra 1978. Den er designet av Bertone og basert på en Lancia Stratos.

Den ble vist på bilutstillingen i i Torino i 1978. Bilens utseende skal senere ha vært inspirasjonen til bildesignen i Paul Verhoevens film fra 1990, Total Recall, med Arnold Schwarzenegger i hovedrollen. Den er priset til mellom 60.000 og 100.000 euro, 470.000 til 780.000 norske kroner. Den er en av flere som selges fra Bertones samling.

Totalt er det 32 biler på auksjonen.

Les også

  • Rullende millioner på adelig auksjon
  • Solgt for 45 mill: Verdens dyreste Mercedes

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Klassikere til en høy pris

  2. Sjeldenheter til salgs

  3. Unik og ekstremt verdifull bilsamling selges

  4. Kan bli verdens dyreste

  5. Biler verdt flere 100 millioner til salgs