Instagram: - Vi skal ikke selge bildene dine

Nye brukeravtaler fikk Instagram-brukerne til å rase. Nå forsøker Instagram å rydde opp.

RETRETT: Instagram gjør retrett etter at brukerne ble sinte over de nye bruksvilkårene - som tok sikte på å melke annonsepotensialet i bildedelingstjenesten.

Rui Vieira
Publisert:

I går varslet bildedelingstjenesten Instagram, som er eid av Facebook, at det innfører nye brukervilkår fra midten av januar.

Endringene tok sikte på å utnytte de kommersielle mulighetene som bildedelingen innbyr til, og ville blant annet gi Instagram rett til å selge brukernes bilder og brukerinformasjon til annonsører.

Utover dagen i går raste debatten om de nye vilkårene på nettsteder og sosiale medier. Mange brukere ble rasende - både fordi det juridiske dokumentet som presenterte endringene, var vanskelig å forså, men også fordi endringene sår tvil om hvem som eier bildene man legger ut, og hvem som har rett til å ta seg betalt for å bruke dem videre.

Nå forsøker Instagram å rydde opp.

- Takk, og vi lytter, skriver medstifter av bildedelingstjenesten, Kevin Systrom, på Instagrams blogg.

- Etter at vi introduserte endringene har vi fått med oss at mange brukere er forvirret og sinte over hva endringene betyr, skriver Systrom, som i sommer ble søkkrik da Facebook kjøpte Instagram for en milliard dollar.

LES OGSÅ: Instagram-kjøp godkjent: Facebook fortsatt i minus

Han skriver videre at han vil forsøke å oppklare forvirringen rundt de punktene der reaksjonene har vært sterkest; annonsering på Instagram og eierskapsrettigheter til bildene som legges ut.

- Vår intensjon med å oppdatere betingelsene var å kommunisere at vi ønsker å eksperimentere med innovativ annonsering som føles passende på Instagram. Isteden ble det oppfattet som at vi skulle selge bildene dine til andre uten å gi kompensasjon. Det er ikke sant, og for å være klar: Det er ikke vår intensjon å selge dine bilder.

Samtidig skriver han at Instagram helt fra begynnelsen av er ment å være en næringsvirksomhet, og at en av måtene man kan bli en lønnsom bedrift er gjennom å selge annonser.

Systrom vil også klare opp i forvirringen om hvem som eier bildene som legge ut.

- Instagrams brukere eier sitt eget innhold og Instagram krever ikke eierskapsrettigheter til dine bilder, slår Systrom fast.

LES OGSÅ: Instagram kan bruke barna dine i reklame

Her kan du lese mer om