BMWs komfortsone

BMWs nye X5 er en glimrende SUV, som selvsagt koster mye penger og som så mange andre luksusvarer, en smule unødvendig.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

BMW X5 fant opp den sporty SUVen med X5 i 1999. Nå er det klart for tredje generasjon. Dette er en bil som opererer i et elevert miljø, hvor prislappen er gjerne havner på nordsiden av én million kroner. Naturlige konkurrenter er Porsche Cayenne og Range Rover Sport.

Utseendemessig har ikke denne utgaven beveget seg så langt fra forrige, men den har litt skarpere kanter, og har fått flere likhetstrekk med lillebror X3. Det er en type bil som vanskelig kan kalles vakker, men den har så definitivt tilstedeværelse, det er nemlig en ganske svær bil. Med en høyde på 176 centimeter og en vekt på rett over to tonn.

Nå skal det skytes inn at dette ikke er noe unormalt for en bil i denne sjangeren, det er snarere standardformatet.

Og det er noe av kjernen ved en slik luksus-suv. Ved normalt bruk er det som å ta på Sorel-sko for å kjøre racerbil. Den tar vel mye plass. Bonusen, i hvert fall for mange, er at man sitter høyt og føler at man kan valse over en kompaktbil uten at det blir en ripe i lakken.

Behag

Det er ikke til å komme i fra at en bil som dette gir føreren en følelse av behag, komfort og uovervinnelighet, som selv en Rolls Royce skal slite med å matche.

Når BMW i tillegg klarer å påføre dette, som en gang i tiden ble kalt terrengbil, så gode og lettbente kjøreegenskaper, er det ikke vanskelig å forstå at dette er drømmebilen for mange.

Bilen vi prøvde hadde et justerbart demperoppsett, som strekker seg fra komfort til den mer stutte og ekstreme sport +, også girkassen med åtte trinn har flere programmer. Dette gir sjåføren muligheter til å tilpasse drivverket etter humøret, men den kler komfort-modus best.

Det er ikke en bil som harmonerer med et stramt oppsett.

I den nye utgaven har de fått ned vei- og hjulstøy i forhold til andre generasjon, og X5 er en av de bedre milslukerene man kan tenke seg, men det er samtidig noe som skurrer.

Ideell motor

Versjonen vi prøvde har en ideell motor, en tre liters diesel, med seks sylindre, 258 hestekrefter og 560 newtonmeter tilgjengelig fra 1500 omdreininger per minutt. Det er noe sånt man må ha.

Den er også tilgjengelig med 211 hester, spesielt strupet for det norske markedet. Besparelsen er rundt 150.000 kroner, null til hundre tiden øker samtidig fra 6,9 til 8,4 sekunder. Det holder vel det og.

(saken fortsetter under bildet)

VINTERBIL: X5en har solide egenskaper på snø, helt til det blir bratte og svingete nedoverbakker.

Det som ikke virker særlig til rettelagt for Norge, er at man for første gang kan få den med kun bakhjulstrekk. Den kan bli litt lei opp bakkene til Hafjell.

Mer bilstoff på E24 BIL

På de dagene vi hadde X5en snødde det tett, og da er det selvsagt strålende å ha firehjulstrekk. Det var så glatt at vi stadig vekk kjente hvordan elektronikken jobbet med å flytte drivkraft fra hjørne til hjørne. Bilen går virkelig inn for at resten av kjøretøyet skal følge den veien forhjulene peker. Underveis hadde vi og gleden av å teste bilen på en snødekt plass, med alle antispinnsystemer av. Der viser den digre bilen at den har en balanse som man ikke skulle tro når man ser dimensjonen på bilen. Det er utrolig enkelt å holde den i en nær evig sladd.

Nedoverbakke

Med føreforholdene ble ikke bilen satt på de helt store prøvene med fart på svingete vei, det ville bare medført at vi hadde testet sikkerheten rundt kupeen i bilen, men den fremstår likevel som betydelig mer morsom å kjøre enn en Range Rover Sport. Range Rover-en kjennes langt mykere og mindre sportslig anlagt enn X5en. Valget står nok heller mellom en Porsche Cayenne og X5.

(saken fortsetter under bildet)

SPORTY: Bilen her er utstyrt med diverse ekstrautstyr fra hylla til M-avdelingen. Som for eksempel rattet.

Der man kjenner at alt kanskje ikke er perfekt likevel er når geografien byr på svingete nedoverbakker, som det er både her og der i Norge. Da klarer ikke engang BMWs-ingeniører å lure tyngdekraften. Med et tyngdepunkt som er påvirket av 20 centimeters bakkeklaring og en takhøyde på 176, er det mye bil som skal stagges. Nå er ikke dette noe som bare gjelder X5, det er et sjangerproblem.

For to tonn vil ikke svinge når vekten sitter så høyt og farten er noe en BMW 5-serie ville ha håndtert under samme forhold.

Bedre alternativ

Det er her skurret kommer inn. For om BMW X5 meget mulig er den store SUVen som mestrer kombinasjonen av komfort og kjøreegenskaper best, så blir den aldri bedre enn BMW 530d xdrive, som har samme motor og koster rundt 150.000 mindre. Den har riktignok 90 liter mindre bagasjerom, men det pleier å holde med 560 liter.

For samme sum som X5 xdrive 30d kan man få en 535d xdrive touring med 313 hestekrefter. Den gjør null til hundre på 5,3 sekunder. Noe som trolig vil være morsommere for sjåføren enn passasjerene.

Les også:

  • Mercedes forbi BMW i USA
  • De beste bilopplevelsene i 2013
  • BMW går medstrøms
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Mega-suv - bedre enn en stasjonvogn?

  2. Stor luksus

  3. Smaken er som baken

  4. «Folkelig» Porsche

  5. En skikkelig BMW