Her er Tesla Model X
I morgentimene i dag presenterte Elon Musk en ny Tesla, Model X ble som forventet en SUV.
– Det er som en bil fra fremtiden, sa Tesla-sjef Elon Musk før presentasjonen av den for mange etterlengtede avdukingen av Teslas nye prestisjeprosjekt.
Tesla har i mange år ertet med nyheter om Model X, og i morgentimene onsdag norsk tid kom den endelig på scenen.
Musk avduket prototyp X i 2012, og sa da at produksjonen skulle begynne året etter. Senere ble produksjonsstart flyttet til 2014, men først nå er dagen her.
Elon Musk: – Juks var eneste utvei for Volkswagen-ingeniørene
Spesielle dører
Ett av de mest påfallende trekkende er det Tesla kaller «falk-dører», de åpner seg som vinger. Ett problem med slike dører, som vi tidligere har sett på Mercedes SLS AMG og 80-tallsbilen DeLorean, er at dørene bruker mye plass når de åpnes.
Dørene har en sensor som ligger på taket og kalkulerer den riktige vinkelen dørene kan åpnes på, selv i de trangeste omgivelsene som parkeringsplasser og i garasjen.
Dette har Tesla forsøkt å løse ved å ha to hengsler i dørene, slik at den ikke svinger lenger ut enn en vanlig bildør.
Det skal være tekniske utfordringer knyttet til disse dørene som er blant de viktigste grunnene til at den store firehjulstrekkeren har blitt forsinket.
(Saken fortsetter under bildet)
Kommer i to versjoner
Under overflaten minner Model X veldig om Model S, bilen bruker de samme batteriene og nøyaktig de samme motorene også.
Model X blir lansert med to versjoner Motor X 90D og den litt kraftigere Motor X P90D. Begge versjonene leveres med et 90 kilowattime batteri og har en rekkevidde på over 400 kilometer når bilen har fullt batteri.
P90D blir en smule hissigere på akselerasjonen og vil nå 100 km/t på 3,2 sekunder, og får en topphastighet på nærmere 250 km/t.
Flere land stopper salg av juksemotor
Viktig for elbilprodusenten
Model X er en særdeles viktig bil for Tesla. Ikke bare utvider den selskapets portefølje fra én til to modeller, men modellen betyr også at selskapet kan forsyne seg av en del av det lukrative SUV-markedet.
Så langt har sedanen Model S vært selskapets eneste modell, etter at produksjonen av sportsbilen Tesla Roadster ble lagt ned.
Model X vil ikke være alene i dette segmentet lenge. Bentley har lovet en plugin hybrid-versjon av Bentayga SUV om ett års tid. Rolls-Royce og Lamborghini har også hintet om lignende planer. Aston Martin anslår at de vil ha sin versjon klar om to års tid.
Nytt kjempefall for Volkswagen - 281 milliarder forduftet på én uke
Kostbar utvikling
Utviklingen av Model X, i tillegg til den billigere Model 3 og en ny batterifabrikk, har vært kostbart for elbilprodusenten.
I første halvår hadde Tesla kapitalutgifter på 831,2 millioner dollar, ifølge Reuters.
Model X var opprinnelig ment å bli lansert så tidlig som to år tilbake, og Musk sa før presentasjonen at han mener selskapet «lot seg rive litt med» i utviklingen av den nye modellen.
Den kunne kommet til markedet før, medga han.
– I ettertid ville vi ikke hat så mange funksjoner og funksjonalitet. Men dette kommer kjøperen til gode. Den trengte ikke å gjøre så mye, men nå som det er gjort, tror jeg alle som kjøper den vil elske det, sa Musk, gjengitt av Bloomberg.
Model X «gir oss en kontantstrøm vi kan bruke til å utvikle og tilrettelegge» for bilene i produksjon eller under planlegging, sa Musk onsdag morgen norsk tid, gjengitt av Reuters.
Tesla møter akslerasjonskritikk med en ny oppdatering
Har aldri levert overskudd
Elbilprodusenten annonserte i midten av august i år at selskapet ville hente inn 500 millioner dollar (drøye 4,1 milliarder kroner) i en ny emisjon. I tillegg skal garantistene for emisjonen kunne kjøper nye aksjer for opp mot 75 millioner dollar.
Selskapet opplyste i forbindelse med emisjonen at pengene skulle gå til å akselerere virksomhetens vekst i USA og internasjonalt, inkludert veksten i antall butikker, servicesentre, Supercharger-nettverket og Tesla Energy-virksomheten
Selskapet har ikke gått med overskudd en eneste gang.
Siden 2010 har selskapet hatt et underskudd etter skatt på mellom 74 millioner (i 2013) og 396 millioner dollar (i 2012). I fjor gikk selskapet 294 millioner dollar i minus. Gjelden økte også kraftig i fjor fra 1,75 til 4,94 milliarder dollar.
(Saken fortsetter under bildet)
Finurlig knapp
Model X blir den eneste bilen i verden som får en helt unik knapp som får James Bond sine knapper til å virke ubrukelige: en «biovåpen forsvarsmodus»-knapp.
– Dette er en ekte knapp, forklarer Musk.
Knappen skal kunne filtrere luften fra utsiden mye bedre enn alle andre biler på markedet. Med bilens nye luftfilter skal den være 300 ganger bedre å filtrere bakterier, 500 ganger bedre å filtrere allergener, 700 ganger bedre å filtrere luftforurensing og 800 ganger bedre å filtrere virus.
– Hvis det noen gang oppstår et apokalyptisk scenario av noe slag, så mener Musk denne knappen vil være behjelpelig og forsetter:
– Vi prøver å være ledene i apokalyptiske forsvarsscenarioer.
Tyske bilgiganter tar opp kampen mot Tesla
Øvrige funksjoner
- Bilen får syv seter og kan ha en last på over to tonn.
- Den nye modellen har sensorer montert på sidene som skal hjelpe bilen å unngå sidekollisjon.
- Ifølge Tesla har Model X fått fem-stjerner i alle sikkerhetstester.
- Frontruten strekker seg fra dashbord til taket, og gir en panoramisk følelse for både sjåføren og passasjerene.
- Omtrent 25 000 biler er allerede bestilt, men ventetiden er nå mellom åtte til tolv måneder.
- Den billigste versjonen får en prislapp på 132 000 dollar (1,12 millioner kroner), mens den dyrere versjonen koster 142 000 dollar (1,2 millioner kroner). Hva den norske prisen blir er fortsatt uvisst. Men kan reserveres mot en forhåndsbetaling på 31 000 kroner.