Klassisk bilmerke gjenoppstår - med norsk designer
54 år etter at det forsvant, er Borgward tilbake.
På bilutstillingen som pågår i Frankfurt var det duket for et comeback for bilmerket Borgward hvor de viser SUVen BX7.
– Vårt mål er å gjøre Borgward til en betydelig aktør på det internasjonale markedet igjen, akkurat som det var i sin storhetstid, sier Ulrich Walker, konsernsjef i Borgward Group, i en pressemelding.
I 1961 gikk den tyske bilprodusenten Borgward konkurs. Det ble grunnlagt av Carl F. W. Borgward i 1929. Det er grunnleggerens barnebarn, Christian Borgward, som nå vil få liv i merket igjen.
Kina
Selskapet har finansiell støtte fra den kinesiske lastebilprodusenten Foton, og planen er at BX7 skal lanseres i Kina i første halvdel av 2016 og innen to år i Europa.
Mer bilstoff på E24 BIL
De sier at målet på mellomlangsikt er å selge over 500.000 kjøretøy på verdensbasis. For å oppnå dette vil modellutvalget bli økt med minst to modeller i året tillegg til SUVen.
(Saken fortsetter under bildet)
Det hintes om elektriske drivlinjer, men først vil BX7 komme med en dieselmotor og som plug-in hybrid. Hybriden vil ha en samlet effekt på 401 hestekrefter, med 55 kilometer elektrisk rekkevidde.
Bilen er designet av norske Einar Hareide, som blant annet har vært sjefdesigner i Saab.
– Vi bruker ikke designen fra de klassiske modellene, som Isabella, som et referansepunkt når vi jobber med de nye modellene. I stedet bruker vi slike unike biler som inspirasjon, sier Hareide i pressemeldingen.