Klassisk bilmerke gjenoppstår - med norsk designer

54 år etter at det forsvant, er Borgward tilbake.

RELANSERING: Christian Borgward (til venstre) er barnebarnet til Borgwards grunnlegger og vil nå få liv i merket igjen, først med modellen BX7 som de viser frem på bilutstillingen i Frankfurt. Til høyre konsernsjef Ulrik Walker.

Borgward Group Ag
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

På bilutstillingen som pågår i Frankfurt var det duket for et comeback for bilmerket Borgward hvor de viser SUVen BX7.

– Vårt mål er å gjøre Borgward til en betydelig aktør på det internasjonale markedet igjen, akkurat som det var i sin storhetstid, sier Ulrich Walker, konsernsjef i Borgward Group, i en pressemelding.

I 1961 gikk den tyske bilprodusenten Borgward konkurs. Det ble grunnlagt av Carl F. W. Borgward i 1929. Det er grunnleggerens barnebarn, Christian Borgward, som nå vil få liv i merket igjen.

Kina

Selskapet har finansiell støtte fra den kinesiske lastebilprodusenten Foton, og planen er at BX7 skal lanseres i Kina i første halvdel av 2016 og innen to år i Europa.

Mer bilstoff på E24 BIL

De sier at målet på mellomlangsikt er å selge over 500.000 kjøretøy på verdensbasis. For å oppnå dette vil modellutvalget bli økt med minst to modeller i året tillegg til SUVen.

(Saken fortsetter under bildet)

SJEFDESIGNER: Norske Einar Hareide er ansvarlig for desingen til Borgward. Modellen han poserer ved tilhører en annen tid.

Borgward

Det hintes om elektriske drivlinjer, men først vil BX7 komme med en dieselmotor og som plug-in hybrid. Hybriden vil ha en samlet effekt på 401 hestekrefter, med 55 kilometer elektrisk rekkevidde.

Bilen er designet av norske Einar Hareide, som blant annet har vært sjefdesigner i Saab.

– Vi bruker ikke designen fra de klassiske modellene, som Isabella, som et referansepunkt når vi jobber med de nye modellene. I stedet bruker vi slike unike biler som inspirasjon, sier Hareide i pressemeldingen.

Les også

Kina tråkker på bremsen – tysk bilindustri rammes

Les også

Bilsalget i Europa fortsetter å skyte fart

Les også

Ingen oljebrems i bilsalget

Publisert:

Flere artikler

  1. Audi med el-SUV – om tre år

  2. Lexus erstatter sin største Europa-SUV

  3. Denne kan hjelpe Opel i Norge

  4. BMW utvider elnettverket i Norge

  5. Slik skal Volkswagen redde seg selv