Tesla: – Svakere krone gir ikke dyrere biler – på kort sikt

Men forblir kronekursen lav fremover, kan det bli dyrere å kjøpe seg bil.

LÅST: Sitter du hjemme og venter på din Tesla Model S, kan du slappe av - de siste ukenes valutafyrverkeri får ingen konsekvenser.

Benoit Tessier
  • Andreas Wolden Fredriksen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

I løpet av det siste halve året har den norske kronen svekket seg 26 prosent mot dollaren. Bare de siste tre månedene har dollarene styrket seg 18 prosent mot kronen.

Euroen har på samme tid styrket seg 16,5 prosent (6 måneder) og 14 prosent (tre måneder) mot kronen.

Følg situasjonen i valuta- og aksjemarkedet i vår Aksjelive

Gode nyheter for eksportindustrien, dårlige nyheter for importørene. Alt av biler som selges i Norge importeres. En svak krone over langt tid kan føre til at Ola og Kari Nordmann må betale mer for sine biler. Foreløpig har det ikke fått noe utslag i prisene.

– Vi er en bilprodusent, og er mer langsiktig enn andre aktører i valutamarkedet. I det øyeblikket en kunde har gjort en avtale med oss, endrer ikke prisen på bilen seg, sier Teslas pressetalsmann i Skandinavia, Esben Pedersen.

Les også

Disse varene blir dyrere når kronen svekker seg

Fra man kjøper en Tesla til den blir levert, går det gjerne 5–6 måneder. Ingen nordmenn som sitter og venter på sin nye Tesla trenger å bekymre seg for en valutasmell.

– Det er mye fokus på den norske kronen mot den amerikanske dollaren. Våre prismodeller er langt mer komplekse enn som så. Der inngår blant annet prisen på råvarer, og andre elementer. Det er ingen kortsiktig link mellom kronen og dollaren, og prisen på Tesla.

Forrige gang Tesla justerte prisene sine i Europa var i november. Pedersen sier at de foreløpig ikke har noen planer om nye prisendringer.

– Vi endrer ikke prisene fra dag til dag, men så sjeldent som mulig.

Les også

Kronen svekkes: Dette er tallet alle frykter i valutamarkedet

Langvarig svekkelse = prisøkning

Anita Svanes

En ringerunde hos de største importørene av biler til Norge viser at valutakursen treffer forskjellig. Ingen har store planer om å øke prisene sine som følge av kronefallet.

– Vi ser på det i et lengre perspektiv. Blir valutaen svekket over lengre tid, vil prisene gå opp, som med alle andre importvarer, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen.

Volkswagen er Norges mest solgte bilmerke, med 19.640 registrerte, nye personbiler ifølge Opplysningsrådet for veitrafikkens tall. Det er en markedsandel på 14,9 prosent. Når det gjelder nyttekjøretøy under 3,5 tonn, har de en markedsandel på 33,4 prosent.

– Det er ikke umiddelbart noen dramatikk i en svekket kronekurs, vi ser på det i samarbeid med fabrikken, sier Svanes.

Les også

Kronekursen stuper - ingen panikk i sentralbanken, ifølge sjefanalytiker

Ingen betydning på kort sikt

BMW har hatt en voldsom vekst i Norge i år. Etter elleve måneder er de det fjerde største personbilmerket i Norge, med 8.798 nye registrerte biler. Det er en økning på 36,6 prosent fra i fjor.

– Det betyr ikke noe for oss i overskuelig fremtid, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Norge.

Gottschalk ønsker ikke å si noe om deres marginer.

– Vi forholder oss til den vanlige prisjusteringen fra fabrikk og avgiftsendringer. Prisene settes i hovedsak 1.1., men prisjusteringer kan forekomme underveis.

Les også

Nå koster en svensk hundrelapp over 100 kroner

Prisøkning sitter langt inne

Bertel O. Steen, som importerer blant annet Peugeot, Mercedes og Kia, kjøper biler og deler både i Euro og kroner, og er vant til å håndtere store endringer i valutakursene.

– Vi foretar løpende vurderinger av situasjonen, men har gode sikringsmekanismer, opplyser konsernsjef Bjørn Maarud i en uttalelse fra selskapet.

– En svakere krone betyr høyere innpriser og svekkede marginer. På lengre sikt kan dette bety en økning i prisene, men vi ønsker forutsigbarhet for våre forhandlere og kunder, så en prisøkning sitter langt inne.

Kjøper i kroner

– Det kan potensielt føre til økte priser. For vår del er det fabrikken som sitter med valutarisikoen, og normalt tar initiativ til prisøkningen. Siden vi kjøper i kroner, er vi ikke direkte eksponert. Det er fabrikken som vil tjene litt mindre.

– Har dere fått signaler på om fabrikkene er villige til å lavere marginer for å beholde markedsandelen?

– Det har vi ingen indikasjoner på. De vil se an utviklingen litt før de iverksetter tiltak.

Les også:

Her kan du lese mer om

  1. Tesla Motors

Flere artikler

  1. Tesla skrur opp prisene

  2. Golf og Volkswagen vokser elektrisk

  3. Tesla-aksjen på laveste nivå på syv måneder

  4. Annonsørinnhold

  5. Prisøkning for Tesla

  6. – Matprisene må økes