AUDI A7 SPORTBACK 3,0 TDI QUATTRO: Elegant og ufarlig Audi

Audis siste kreasjon, A7, er lekker uten å rope det ut.

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I mondene strøk fikk jeg beviset på at Audi A7 virker. I et område av Oslo der boligprisene er for de få, men adressen likevel ikke gir et umiddelbart klysestempel. Nordberg.

Her er det en ås av hus fra trettitallet, engang tomannsboliger, nå i hovedsak gjort om til enmannsboliger. Her kan man se ned på Ullevål hageby eller smette inn i Nordmarka på få minutter. En gang i tiden et strøk for akademikere, i dag i en prisklasse som krever arv eller utdannelse fra et helt annet sted enn universitetet.

Flere biltester her

Men en ting henger igjen, det er ikke så jålete der, som mange andre steder med store, dyre boliger. Kjører man rundt i gatene er det ikke mange Mercedesene å spore. SUVene er nesten uten unntak Volvo XC90, og om huset er digert og plettfritt, kan det godt stå en Passat fra '97 på utsiden.

Et område for den noe nedtonete luksusen. Et sted hvor Audi A7, i sin enkle eleganse, er akkurat så fin at den ikke bikker over til en annen adresse. Så å si alle som passerte A7en i dette strøket stoppet og ytret positive ting om bilens utseende.

Ikke den første

A7 er ikke Audis første moderne kombicoupe, i fjor kom A5 Sportback, en litt mindre bil basert på A4. Faktisk var A7 planlagt tidligere, men Audi valgte å utsette den, og trille ut A5 Sportback først.

Det er liten tvil om at A7 viser mye om hvordan den kommende generasjonen A6 vil bli. Selve silhuetten blir forskjellig, A6 kommer i sedan og stasjonsvogn, men understellet og mye annet blir likt. Fronten er naturligvis den oppdaterte versjonen man og finner på A8 og A4, som og som sikkert vil bli ganske lik på A6.

Nisje

A7 er en typisk nisjebil. Audis idé er at den skal legge seg mellom A6 og A8 – naturligvis – for å tiltrekke seg de litt yngre, velholdende, som synes A6 er for konvensjonelt og A8 for gubbete.

Interiøret er hakket mer førerfokusert enn i en A8 og like luksuriøst. En oppgradering er at bilen er på nett. Det vil si at navigasjonen støtter Google Earth, slik at det vanlige kartet legger seg oppå Googles. Dette ser stilig ut, og gir navigasjonen en rekke tilleggseffekter med nyhetsfeeder, og utfyllende informasjon om reisemålene. Dette kommer via ditt sim-kort, det er foreløpig ganske unikt i en bil, og kan sikkert gjøre noe med mobilregningen din og.

Mer bilstoff på E24BIL

Det som er vel så interessant er at Audi også har oppgradert styringen, den elektromagnetiske enheten er mer presis enn det jeg tidligere har opplevd i vanlige Audier. Den har ikke noe slakk rundt senter, og vektingen er god. Den mangler litt på den direkte følelsen, men dette er ingen sportsbil og gir nok informasjon i hendene til at bilen føles smidig.

(Saken fortsetter under bildet.)

Morten Abrahamsen

Et oppgradert quattrosystem følger og med. Den har en nyutviklet selvlåsende midtdifferensial, som skal bedre veigrepet. Da vi prøvde den på glatta kjentes det ut som systemet jobber godt. Med antiskrenssystemene av var den morsom og leken. Oppsettet er bakhjulsbasert i ratioen 40 til 60, men kan bevege seg mellom 15 til 85 og 70 til 30. Dette, kombinert med at den kjennes ut til å låse og slippe hjulene veldig riktig, gjør den til artig maskin på snøkledte veier.

Rask

Bilen her er utstyrt med den største, treliters turbodiesel motoren på 245 hester, den finnes og i en utgave på 204. Bilen gjør null til hundre på 6,3 sekunder, noe som er pent for en bil på nesten 1,8 tonn. Det gjøres i en udramatisk stil. Som kler bilen. For dette er fordel og ulempen til A7. Det er en pen pakke, med god teknikk og motor, uten den helt store personligheten.

Noe som er perfekt om du vil vise at du har god økonomi, uten at du absolutt må brøle det over hagegjerdene.

Flere Auditester:

AUDI A1 1,4 TFSI

Audi A4 Avant 3,0 TDi Quattro

Audi A5 Sportback 2,0 TFSI Quattro

Audi A5 kabriolet 2,0 TFSI

Audi A8 4,2 TDi

Audi Q5 3,0 TDI Quattro

Audi R8 5,2 V10

Audi TTS

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Gjennomført A4

  2. Smått, med mer plass

  3. Her er nye Audi A6

  4. Liten Audi blir større

  5. Audi frister