Noe helt annet

Lancia Delta er en bil som sikter seg inn på et segment hvor det er knallhard konkurranse, og belønningen om man lykkes er formidabel.

LANG: Lancia Delta er drøyt 30 centimeter lengre enn en VW Golf. Det gir et bagasjerom som er 30 liter større (380 liter). Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Skal man komme rekende med en navn som Lancia her, må man by på noe helt spesielt.

Det er mange år siden Lancia hadde noen relevans i større skala. Faktisk må man tilbake til den gang den forrige Delta-modellen var på markedet, da først og fremst den kantete første generasjonen som ble laget fra 1979 til 1994.

Som for ettertiden særlig har blitt husket for den formidable Integrale versjonen, en modell som var utgangspunktet for en massiv suksess i Rally (vant mesterskapet seks ganger på rad fra 1987 til 1992, med totalt 46 løpsseire). Den er legendarisk og har en stor fanskare den dag i dag.

Sivilversjonene har overlevd og man finner til en hver tid biler til salgs også her på berget av en av de utallige Integrale variantene.

For mange bensinhoder er og blir dette den ultimate kompaktraketten, og undertegnete kan skrive under på at det er en av de morsomste bilene som er laget.

Selv i dag, årevis av utvikling senere, er det en imponerende maskin.

Ingen offisiell importør

Selve Delta navnet levde videre fram til 1999, men da uten Integralen, og Lancia ble mer og mer et perifert produkt som ble siktet inn som den litt rare luksusprodusenten under Fiat-paraplyen.

Tyngden har snodig nok vært på diverse meget velutstyrte flerbruksbiler, som knapt noen i Norge har sett. Dette henger naturligvis sammen med at det ikke finnes noen offisiell importør av merket hit, det har det ikke vært siden årtusenskiftet.

Rent teknisk har vel Motor Gruppen som tok over agenturene til Uglandgruppen rundt 2000, som innbefattet Lancia, muligheter til offisiell import, men det har ikke vært solgt nye Lanciaer siden en håndfull Lancia Kappa ble solgt for snart ti år siden. Og siden Fiat-agenturet nylig skiftet hender, ligger vel Lancia enda lenger ute i ørska enn noen gang i Norge.

Ingen Integrale

Samtidig satses det relativt friskt fra fabrikken. Den nye Lancia Delta er nemlig en høyst original og interessant bil i et segment med mye likt. Bilen vi prøvde var hentet inn av Car Group som har en avtale med den nederlandske importøren, og fungerer som en slags Norsk filial.

Videre selges bilene i noen utvalgte bilforretninger, som Kroghs Bilsalg i Oslo, hvor denne hvite er hentet fra. Harald Sachweh hos dem kunne fortelle at de så langt har solgt tre Delta, uten at de har kjørt noen som helst form for pr på bilen utover annonsering på Finn.

Den ser virkelig ikke ut som noe annet, denne Lancia Deltaen, og før man nærmer seg den må man glemme den vidunderlige Integralen, for dette skal være en luksusbil i kompaktklassen.

Den er basert på Fiats C-plattform, lik Fiat Bravo, men den er strukket noe, slik at særlig bakseteplassen er god. Dette kan man se, selve kupeen er lang til å være en bil av denne sorten.

Rent estetisk har den en svært original utforming, fra den spisse fronten med det lange overhenget til den spesielle bakenden med lyktene som flyter over hjulbuene og vinduets spiss som ender i taket. Er det pent? Det er i hvert fall annerledes.

Forfinet

Det følger inn i bilen. Man må på en måte rekalibrere forventningen man har til en bil av denne størrelsen. Alt er en smule uvant. Fra seter, sittestilling, og interiør generelt.

Igjen er det ikke noe galt med dette, det fungerer, man kommer inn i sittestillingen, man finner fram. Det er noe befriende i det hele, her har man ikke prøvd å tilpasse seg malen, i stedet har man gått for et eget uttrykk. Og med den store akselavstanden og muligheten til å regulere baksetene kan plassen til passasjerene bak bli riktig så bra.

Nærmest som en kompakt limousin. Lancia mener alvor med å være det litt forfinete alternativet til Fiat og Alfa Romeo.

Feil motor?

Motoren i bilen vi prøvde var en 1,4 liters turbosak på 150 hester, samme som satt i Fiat Grande Punto Abarthen vi prøvde for et år siden. Den virker ikke like kvikk i Lanciaen, som er 200 kilo tyngre, men det er en morsom motor, som trenger skikkelig med turtall. Om dette helt kler Deltaen er jeg mer usikker på, muligens vil den være riktigere med en turbodiesel.

Motorvalgene er 120 eller 150 bensin, eller 120, 165 og 190 hesters diesel. T-jet 150 hestern er kanskje litt for sportlig satt opp mot hvordan bilen framstår, samtidig er det en ganske så smart motor.

Med lite volum, lavt forbruk og rikelig spritz. Deltaen er ikke spesielt sportslig satt opp, så aktiv kjøring virker ikke så aktuelt, det er mer en bil for motorvei, dermed er sannsynligvis en momentsterk turbodiesel bilen et riktigere lynne.

Gir mening

Etter en stund i en Delta sniker bilen seg inn over en, den er veldig forskjellig fra andre biler i samme størrelse, noe som er bra om man blir dus med det som er forskjellig.

Personlig ble jeg rimelig sjarmert. Den har noe distinkt over seg, et ønske om å være et alternativ, ikke en som skal inn i den store haugen.

Dette er høyst uvanlig for biler av denne størrelsen og prisklassen. Her er gjerne mantraet at man skal stikke seg minst mulig ut for å tekkes et størst mulig publikum. All ære til Lancia for å velge å rendyrke sin særhet, som i dette tilfellet virker mer hensiktsmessig utført enn på den større og veldig rare Thesis.

Både hekken og fronten på Delta gir mening når man har vært sammen med bilen en stund, og det finnes overhode ingen mulighet for at man skulle ta den for å være en bil fra en av de store produsentene. Identitet så det holder. Naboen kommer til å lure seg i småbiter om du parkerer en Delta foran garasjen.

Men for all del, dette er ingen bil for dem som venter på Integralens oppstandelse, dette er ingen fest av en kjøremaskin, bare en bil som ikke likner på noe annet.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Lancia viser nye fjes

  2. Du og jeg og Mito

  3. Altfor dyr BMW

  4. E24-tester Fiat 500 Abarth

  5. Mini som bør hete Medium