Forbrukerombudet vil stoppe DNB-reklame

I en annonse hevder DNB Eiendom at du kan få 40 prosent flere på visning om du bruker akkurat dem til å selge boligen din. Forbrukerombudet krever bevis for at påstanden stemmer.

DETTE REAGERTE DE PÅ: Forbrukerombudet krevet dokumentasjon fra DNB Eiendom på at løftet i reklameannonsen stemmer.

Skjermdump Forbrukerombudet
Publisert:

«Ny teknologi revolusjonerer måten vi selger bolig på i Norge. Få 40 prosent flere på visning med våre annonser som vi vet treffer folk som er på boligjakt.»

Slik lyder en fersk reklame for DNB Eiendom.

Løftene selskapet kommer med har fått Forbrukerombudet til å reagere.

– Ved å bruke slike påstander kan forbrukerne få inntrykk av at DNB Eiendom er suverent bedre enn andre tilsvarende meglertjenester. Med mindre dette lar seg bevise, så blir forbrukeren villedet til å inngå en avtale på feil grunnlag, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Ulovlig

Ifølge Forbrukerombudet er det ikke lov til å komme med påstander om faktiske forhold i reklame dersom du ikke kan bevise dem.

Med mindre DNB Eiendom sitter med faktiske bevis på at de kan trekke 40 prosent flere på visning, så vil denne reklamen være ulovlig.

TRUKKET TILBAKE: Denne annonsen har DNB Eiendom trukket tilbake fordi den inneholder feilopplysninger.

Skjermdump Forbrukerombudet

Forbrukerombudet har derfor bedt meglerhuset legge frem dokumentasjon for påstandene innen 10. juni – eller endre markedsføringen.

– Det er stor konkurranse mellom meglertjenester. Selskapene må derfor reklamere for tjenestene sine på like vilkår. Det er ulovlig å gi inntrykk av at en har en særlig konkurransefodel overfor andre dersom dette ikke er tilfelle, sier Nergård.

– Vi har trukket annonsen

– Den annonsen påstår noe som ikke er riktig, sier kommunikasjonsrådgiver Kristin Iversen i DNB.

Hun opplyser at det var en megler som er ansatt hos DNB Eiendom som på egenhånd har laget denne annonsen, og at DNB sentralt først fikk klarhet i det da de ble kontaktet av Forbrukerombudet.

– Megleren har laget sin egen annonse, basert på noe som er et feilsitat. Vi har trukket tilbake annonsen, og skal svare Forbrukerombudet innen fredag, sier Iversen.

DNB Eiendom har altså ikke dokumentasjon på at de får 40 prosent flere på visning.

– Det vi kan dokumentere er at vi får opp til 40 prosent flere visninger på våre annonser på nett. Annonsen er basert på et feilsitat som vi ser har dukket opp i noen lokalaviser også.

Les også

Denne boligreklamen ble for drøy for Forbrukerombudet

Les også

Selger vann som skal kunne «uskadeliggjøre alle virus» og «gro avkappede fingre»

Les også

Fnyser av reklamestunt fra nettbank