Beste år for bilsalget siden jappetiden

Bilsalget i 2017 var det tredje beste noensinne, og nær nivåene fra jappetiden i 1985 og 1986, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

FERSKE TALL: Opplysningsrådet for veitrafikken legger onsdag frem tall for bilsalget i 2017. Dette er en av storselgerne i Norge, elbilen BMW i3.

FERSKE TALL: Opplysningsrådet for veitrafikken legger onsdag frem tall for bilsalget i 2017. Dette er en av storselgerne i Norge, elbilen BMW i3.

Foto: BMW
Publisert:,

Bilsalget i 2017 endte på 158.650 biler, det tredje beste året noensinne.

Det kommer frem i fersk statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som legges frem onsdag morgen.

Det norske bilsalget nådde sitt toppnivå i 1986, da det ble solgt 167.352 nye personbiler. Det nest beste året for bilsalget var 1985, med et salg på 159.079 biler.

– Nå er vi så godt som tilbake på de høydene vi hadde i jappetiden, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

Det fjerde beste året for bilsalget var 2016 med et salg på 154.603 biler, ifølge OFV. I 2015 ble det solgt 150.686 nye personbiler.

Fossilandelen synker

De siste årene har andelen dieselbiler sunket kraftig (se figur lenger nede i saken), og i fjor var andelen dieselbiler på 23,1 prosent.

Til sammenligning var dieselandelen på 35,5 prosent i 2016 og 41,5 prosent i 2015.

Annonsørinnhold

Andelen bensinbiler var på 24,7 prosent av nybilsalget i 2017, mot 29 prosent året før (andelen biler med bensinmotor var i 2016 på 52,7 prosent hvis man også inkluderer hybridbiler med bensinmotor og batterier).

– Dette betyr at for første gang har vi en fossil markedsandel som er under 50 prosent, sier Thorsen.

HØYT SALG: Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken legger frem tallene for bilsalget i 2017.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland, E24

Flere hybrider

Totalt var andelen hybridbiler og ladbare hybrider på 31,3 prosent i fjor, mot 24,5 prosent året før og 12,4 prosent i 2015, ifølge OFV.

Andelen nullutslippsbiler, hovedsakelig elbiler men også hydrogenbiler, var på 20,9 prosent av det totale nybilsalget i 2017. Tilsvarende andel for 2016 var på drøyt 16 prosent.

I tillegg til salget av nye biler har også importen av brukte biler økt.

Hvis man tar med bruktimporten, og legger dette sammen med nybilsalget, ble det til sammen solgt 179.594 biler i Norge i fjor, ifølge OFV.

– Så høyt har vi aldri vært før, sier Thorsen.

Les mer: Andelen bensin- og dieselbiler faller: Ladbare biler skyter fart

KRAFTIG SKIFTE: På midten av 2000-tallet gikk dieselbilens andel av nybilsalget forbi bensinbilen, men nå nærmer de seg hverandre igjen. Samtidig har andelen ladbare biler steget kraftig. Figuren viser andel av nybilsalget etter fremdrift fra 1992 til 2016.

Foto: Opplysningsrådet for veitrafikken

Disse merkene selger best

Det er 45 ulike bilmerker som står for bilsalget i Norge, og de ti største har en andel på 72,5 prosent av markedet. De 20 største merkene har 96,5 prosent av markedet.

De mest solgte bilmerkene i Norge er tyske Volkswagen, som nylig passerte en milepæl med 150 millioner produserte biler, japanske Toyota og tyske BMW, samt Volvo som eies av kinesiske Geely og tyske Mercedes-Benz.

Volkswagen har 14,6 prosent markedsandel, Toyota 11,3 prosent og BMW 8,3 prosent av det norske bilsalget i 2017, ifølge OFV.

FERSKE TALL: Mitsubishi Outlander har solgt godt i Norge de siste årene, men salget avtok noe i fjor sammenlignet med 2016.

Foto: Mitsubishi

Noen av de bestselgende enkeltmodellene i Norge er elbilene BMW i3 og Nissan Leaf, Toyota Yaris, Toyota Rav 4, Mitsubishi Outlander, Volkswagen Passat samt Volkswagen Golf, som kommer i en rekke utgaver.

Dette er de mest solgte modellene i 2017:

  • Volkswagen Golf: 12.164 biler, 7,7 prosent av totalen
  • BMW i3: 5.036 biler, 3,2 prosent
  • Toyota Rav 4: 4.821 biler, 3 prosent
  • Tesla Model X: 4.748 biler, 3 prosent
  • Volkswagen Passat: 4.544 biler, 2,9 prosent

Volkswagen har tidligere sagt at rundt 70 prosent av Golf- og Passat-modellene som selges er ladbare.

Les også

Andelen solgte diesel- og bensinbiler faller: Ladbare biler skyter fart

Les mer: Så mange biler har gigantene laget

Bilsalget i Norge var på topp på over 160.000 biler under «jappetiden» i 1985 og 1986, før oljeprisfallet i 1986 skapte problemer i økonomien.

På starten av 90-tallet, da boligmarkedet falt sammen, banker måtte reddes av staten og arbeidsledigheten toppet seg på 6 prosent, falt bilsalget til rundt 60.000 i året.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold