Aston Martin lanserer luksus-elbil

Bilfabrikanten planlegger to Lagonda-modeller de neste syv årene. 

LUKSUS-ELBIL: Aston Martin har ikke bestemt seg for type batteri ennå, men sikter seg inn på en rekkevidde på 400 miles, eller 640 kilometer.

Foto: Aston Martin
Publisert:

Du har hørt det før. Volvo, Volkswagen, Audi, Ferrari – og listen kunne fortsatt. Alle har de ytret ønske om å ta opp kampen med Tesla på elbil-markedet.

Sist ut i rekken: Aston Martin.

Nå skal Lagonda, bilprodusenten som ble kjøpt opp av Aston Martin i 1947, vekkes til live, over 40 år siden forrige lansering. På bilmessen i Genève presenterte Aston Martin to nye, helelektriske Lagonda-modeller.

– Lagonda-merket er omtrent like gammelt som Rolls-Royce. Men i sin nye form vil Lagonda være helt elektrisk. Bilen skal appellere til flere enn bare tradisjonalister, slik som de som ønsker å oppgradere fra en Tesla, sa Aston Martin-sjef Andy Palmer ifølge Financial Times.

Vurderer børsnotering

Planen er å lage to Lagonda-modeller i løpet av de neste syv årene. Den første er planlagt til 2021 og ble presentert i form av et konseptdesign tirsdag.

For Andy Palmer mener det er et marked for luksuriøse elbiler.

– Det finnes Rolls-Royce-førere i dag som tenker på at bilen deres ikke er særlig klimavennlig, sier han.

Les også

Porsche og Audi lager felles elbil-plattform

De to annonserte Lagonda-ene inngår i Aston Martins nye syvårsplan, der selskapet skal lansere en ny mainstream modell hvert år inntil 2023.

Det ventes også at Aston Martin blir børsnotert innen overskuelig fremtid. Forrige uke uttalte bilprodusenten for første gang at dette er noe de vurderer, etter å ha levert positivt bruttoresultatet for 2017, det første av sitt slag siden 2010.

VW-bil uten ratt og pedal

Mens Lagonda-nyheten først og fremst taler til bilførere med øye for tradisjon og bestandighet, avduket Volkswagen noe langt mer futuristisk på samme bilmesse.

Modellen som har fått navnet I.D. Vizzion er en elektrisk, selvkjørende luksussedan – uten ratt og pedaler.

Bilen er med andre ord fullstendig selvkjørende (autonomi på nivå 5), og Volkswagen mener det er mulig å få til dette fra år 2025.

Her kan du lese mer om