Fortsatt negativt for Peugeot og Citroën

PSA-gruppen, som er Peugeot og Citroën, har hatt flere svake år. De kan vise til noe bedre tall i fjor, i hovedsak gjennom nedskrivninger.

NY MODELL: PSA-konsernet har flere nye modeller på markedet, her bygges en Peugeot 308 på fabrikken i Sochaux, Frankrike.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

- Vi har vært gjennom noen svært utfordrende år for den europeiske bilindustrien, som har bidratt til gruppens strukturelle vanskeligheter, spesielt gjennom vår sterke avhengighet av Europa, sa Phillippe Varin, styreformann i PSA Peugeot Citroën, da han la fra konsernets 2013-resultater tirsdag.

Omsetningen i 2013 var på drøyt 54 milliarder euro, tilsvarende 450 milliarder kroner, noe som er litt svakere enn 2012. Samtidig bedret driftsunderskuddet seg, fra fra 4,7 milliarder, til 1,8 milliarder kroner. Dette kommer i hovedsak av store nedskrivninger i bilavdelingens eiendeler, som en følge av svekket bilmarked.

For å hindre et større tap har konsernet blant annet sagt opp 2250 ansatte i Frankrike, og jobbet med å utvide deres marked utenfor Europa.

OPTIMIST: Philippe Varin, styreforman PSA-gruppen, tror de er på vei til å snu den negative trenden.

Vanskelige grep

- Vi har innført vanskelige restruktureringsgrep som nå begynner å bære frukter. Vi har også lansert viktige modeller som har solgt bedre enn forventet. Golbaliseringsprosessen fortsetter i høyt tempo, med spesielt gode resultater i Kina, sa Varin.

Mer bilstoff på E24 BIL

Til tross for dette sank salget fra 2012 til 2013 med 5,4 prosent. Her trekker de frem det svake europeiske markedet, en produksjonsstopp på fabrikken i Aulnay og negative kurseffekter, som hovedårsakene.

Snuoperasjon

Ved årsskiftet var lagerbeholdningen 384.000 biler, tilsvarende 62 salgsdager, noe som er 32.000 færre enn året før, som skal være i tråd med deres mål.

Les også

Bilmodellene som bråstoppet i 2013

For å gjøre konsernet mindre avhenging av salg i Europa ønsker PSA å ha halvparten av sitt salg utenfor denne regionen. I dag er andelen 42 prosent. Her skal et styrket samarbeid med kinesiske Dongfeng være et av midlene, i tillegg går de sammen med General Motors i Europa, gjennom tre samarbeidsprosjekter og en felles innkjøpsavdeling.

- Med den eksepsjonelle mobiliseringen fra alle våre ansatte har vi lagt fundamentet for en snuoperasjon i Europa og en retur til lønnsomhet, sa Varin.

Les også

Nye modeller hjalp ikke Peugeot i 2013

Til tross for at bilmarkedet i Norge har vært i vekst de senere årene, har både Peugeot og Citroën gått tilbake. I fjor var totalmarkedet for personbil opp med tre prosent, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken, mens Peugeot hadde en nedgang på 15 prosent. For Citroën var det enda verre, de hadde et salg som var 31 prosent svakere enn 2012, som også var et år med nedgang for begge merker.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Første kvinne til topps i Citroën

  2. Nye modeller hjalp ikke Peugeot i 2013

  3. Renault i Norge: - Vil bli størst av de franske merkene

  4. Pen økning for Ford i Europa

  5. Fusjon skaper ny bilgigant