Elendig elbilsalg i Europa

Bare ett land i Europa går mot strømmen. - Jeg må si jeg blir i dårlig humør av disse tallene, sier leder av Elbilforeningen.

LITEN ETTERSPØRSEL: I de fleste europeiske land er elbiler kostbare. Biler som Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Nissan Leaf er et sjeldent syn. Kundene velger billigere biler som drives av fossilt drivstoff.
Publisert:

Elbilsalget i Norge vokser kraftig mens det ellers i Europa knapt selges noen. I årets seks første måneder ble det solgt 10.913 el- og ladbare biler i Vest-Europa. Av disse er 1.795 norske. Dette kommer frem av tall som Norsk Elbilforening har samlet.

I Norge står elbilene for 2,59 prosent av totalmarkedet. I Vest-Europa 0,17 prosent.

Ser man på det desidert største bilmarkedet i Europa, Tyskland, er det i solgt 2004 ladbare biler til og med juni. Drøyt 200 flere enn i Norge. Frem til juli av det solgt totalt 69.355 biler i Norge i 2012, mot 1.634.401 i Tyskland.

- Jeg må si jeg blir i dårlig humør når jeg ser disse tallene, sier Hans Håvard Kvisle, prosjektleder og styremedlem i Elbilforeningen til E24.

Vanskelig økonomi i Europa

For det hjelper lite om salget i Norge er tilfredsstillende når det er nær dødt i de store bilmarkedene. Flere frykter at elbilutviklingen vil stoppe helt opp om ikke volumet tar seg opp.

Utvikling av ny teknologi er kostbar og den finansielle situasjonen er stram for mange bilprodusenter når bilsalget synker som en følge av den økonomiske kollapsen i Europa.

Les også

Fem år til med elbil-subsidier

- Det er flere faktorer som spiller inn. I Norge har vi solide incentiver. Du skal være litt vrang om du ikke i det minste vurderer en elbil om du ser etter noe i prisklassen mellom 200.000 og 300.000 i Norge, sier Kvisle.

Han sier det er vesensforskjellig hvordan det er i andre land. Uten statlige subsidier er elbiler så dyre at de blir uaktuelle. Spesielt i land der bilavgiftene i utgangspunktet er lave.

FREMTIDSTRO: Hans H. Kvisle i Elbilforeningen tror at elbilmarkedet vil bli bedre når de store, europeiske aktørene kommer på banen.

- Det har vært gjort ulike forsøk. En del land, særlig de med egen produksjon av elbiler, har begynt å gjøre justeringer. Frankrike har nå økt subsidieringen fra 5000 til 7000 euro per elbil.

Mer bilstoff på E24BIL

Der er det særlig Renault som satser elektrisk. Citroën og Peugeots elbiler er produsert av Mitsubishi, i Japan, og de har hopet seg opp i så stor grad i utstillingsrommene, at de har satt videre produksjon på pause.

- Per i dag er det for få europeiske bilprodusenter som har lansert elbiler. Det er jo ingen bilproduserende land i Europa som vil legge til rette for at Nissan skal selge flere Leaf produsert i Japan. Dermed blir det for få kjøpsincentiver. I tillegg er det flere land som rett og slett ikke har råd til det.

Les også

Prisen på BMWs nye miljørakett avslørt

Ingen av de europeiske bilfabrikkene, bortsett fra Renault, har i dag noen produksjon av elektriske biler. Men både BMW, Daimler og Volkswagen jobber med utviklingen av slike kjøretøy.

(Saken fortsetter under bildet)

SMÅTT: Tabellen som viser ladbar- og elbilsalget i Europa i løpet av januar til juli 2012.

- Tyskerne gjør det nok heller tungt for de som er foran dem. De gjør nok hva som helst for å trette ut de andre inntil de selv er klare med sine egne produkter.

Lang prosess

Kvisle sier og at det er en lang prosess å få folk til å vurdere elbiler.

- Bilkjøpere er konservative, men i Norge har vi hatt denne tankeprosessen gående i mange år, med Think og andre elbiler. Aktører fra utlandet merker at det ikke er år null her.

Han er sikker på at bilprodusentene ikke har trodd at de kunne tjene penger dette fra dag en og at de må posisjonere seg for fremtidens krav.

- Utviklingen kan nok stoppe opp for en del av pionerene. Samtidig tror jeg på en naturlig utvikling, ikke en som er vokser brått. Underveis vil nok noen falle fra.

For noen år siden sa, ifølge Kvisle, Volkswagen at de skulle bli størst på elbil i 2018.

- Den gangen lo jeg, men når tror jeg faktisk de har rett. Og det skulle ikke forundre meg om timingen kan være veldig god. Frem til det vil det nok være ladbare hybridbiler som har det største vekstpotensialet, og de kommer til å brøyte vei for elbilene.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no