1000 nordmenn har bestilt denne elbilen

BMWs satsing på elbil kan gjøre at de går forbi Audi, og blir største premiummerke i Norge neste år.

ELEKTRISK START: Om kort tid lanseres BMWs elbil i3 i Norge.

Uwe Fischer
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

I midten av november lanseres BMW sin første, serieproduserte, elbil, i3, og BMW i Norge kan fortelle at de så langt har rundt 1000 bekreftete reservasjoner.

- Vi vet vi har 1000 i3 tilgjengelig, og jobber med å få flere, hvor mange vet vi ennå ikke, men signalene er veldig positive, sier Kjetil Myhre, markedsdirektør i BMW Norge, til E24.

Det er en kompaktbil med en rekkevidde på 16 mil, og BMW lover sportslige kjøreegenskaper. Effekten er tilsvarende 170 hestekrefter, og bilen veier 1,2 tonn. Akselerasjonen fra null til hundre er oppgitt til 7,2 sekunder. Prisen er 250.000 kroner.

I september toppet for første gang en elbil den norske registreringsstatistikken for nye personbiler med Tesla Model S, og veksten av elbiler i Norge vil i løpet av 2013 være på rundt 70 prosent. Det totale antallet ladbare biler på veiene er per i dag er snaut 16.000.

Fem forhandlere

NYE KUNDER: Kjetil Myhre og en BMW i3 under en forhåndsvisning av bilen i Oslo i juni. Bilen kan gi merket kunder som ikke har vurdert BMW tidligere.

Morten Abrahamsen

Med lansering så sent på året regner ikke Myhre med at det blir levert så mange i år, men minst 1000 biler skal ut i løpet av 2014.

Satsningen på elbiler krever en egen sertifisering innad i BMW systemet.

Mer bilstoff på E24 BIL

- Det blir fem forhandlere som skal selge bilen i Norge. To i Oslo, de andre er i Stavanger, Bergen og Trondheim. Vi har måttet lære opp folk i systemet spesifikt for å selge denne bilen. Hvor mye dette har kostet er intern informasjon, som vi holder internt. Kundene blir til dels en helt ny målgruppe, som ikke har vurdert BMW tidligere.Servicenettverket derimot er utvidet med flere forhandlere som er sertifisert slik at man dekker de aller fleste byene.

Les også: Elektrisk BMW til 250.000

I tillegg sier Myhre at det og er mange eksisterende BMW-kunder som har bestilt i3.

- Dette er kunder som har ønsket en elbil, men ikke tidligere har funnet et alternativ. Det er viktig å ha folk som har peiling når disse to, helt forskjellige, kundegruppene skal behandles.

På vårparten kommer neste produkt fra BMWs i-satsning, hybridsportsbilen i8. Prisen i Tyskland er 100.000 euro, men den har ennå ikke fått en norsk pris.

- Vi har så langt to stykker som har sagt at de definitivt skal ha en i8, sier Myhre.

I år har BMWs argeste konkurrent i Norge, Audi, solgt drøyt 600 biler mer enn BMW. Audi har ingen umiddelbare planer om en elbil, og skulle Myhres estimat stemme, kan i3 være modellen som gjør at BMW blir større enn Audi i Norge.

Les også

Tesla-sjefen flirer av BMWs siste elbil

BMW vil selge biler på nettet

BMW: 40 år med elektriske forsøk

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norge først medVolkswagens første elbil

  2. BMW utvider elnettverket i Norge

  3. Elbilrekord i november:- Tallet kunne vært enda høyere

  4. Annonsørinnhold

  5. Ford med tung satsning på elbiler

  6. – Vi selger ikke denne bilen med tap