Toyota forbi VW-
i et bilmarked på retur

Bilmarkedet i Norge går litt tilbake etter en sterk start på året.

TOYOTA I FARTA: Toyota opplever salgsvekst i Norge, blant annet hjulpet av Yaris-modellen som har økt med 23 prosent så langt i år. Volkswagen går tilbake, og en modell som Polo ligger nær 20 prosent under fjorårstallene.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

De første månedene i 2013 viste en stadig vekst i markedet for nye personbiler i Norge. Den trenden har snudd. De tre siste månedene har vært svakere enn på samme tid i fjor, ifølge nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Juli var 5,1 prosent under tilsvarende måned i fjor, og tallet for hele 2013 er nå så å si identisk med fjoråret. Fortsetter den synkende trenden vil det havne under 2012.

Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge

- Vi har regnet med en liten reduksjon i år, sier Espen Olsen i Toyota Norge, og sikter til totaltallet.

For Toyotas del ser det lysere ut. De er for andre gang i år større enn Volkswagen når det gjelder månedstall for nybilregistreringer, og dermed det mest solgte personbilmerket i juli.

Hvem blir størst?

I forhold til samme måned i fjor ligger de 21 prosent over, mens Volkswagen på samme tid gikk 23 prosent tilbake. Fortsatt ligger Volkswagen øverst etter årets sju første måneder, men det er kun 856 biler som skiller dem.

Kan dere ta igjen Volkswagen i år?

- Det vet vi jo ikke, det kommer litt an på hva de gjør, men vi har hatt en veldig god ordreinngang på Rav4 og Auris, og nå kommer vi med Auris i stasjonsvognutgave. Så jeg tror vi har en bra mulighet til å ta dem igjen. Folk går etter de nyeste modellene, det merker vi veldig godt, sier Olsen.

- Kunstig høyt

For Volkswagens del er det bare den nye Golf-modellen som så langt i år har en solid vekst, men for juli gikk også den tilbake i forhold til 2012, men modellen er fortsatt den suverent mest solgte i Norge i år.

Anita Svanes, informasjonssjef for Volkswagen i Møllergruppen.

- Totalmarkedet var nok kunstig høyt tidligere i år. Det var veldig mange nybillanseringer i starten av året. Så vi ser ingen dramatikk i at det går litt ned nå, sier Anita Svanes, informasjonssjef for Volkswagen i Norge.

Hun mener nedgangen til modeller som Passat og Tiguan kommer av at det har kommet en rekke nye modeller i disse segmentene.

- Kan dere bli forbikjørt av Toyota?

- Vi skal jobbe hardt sammen med forhandlerne for å holde på posisjonen vår, sier Svanes, og legger ikke skjul på at det ligger mye prestisje i å være det største bilmerket i Norge.

Mer bilstoff på E24 BIL

I slutten av måneden kommer Golf i stasjonsvognutgave som hun har stor tro på. Elektriske E-up! er også en helt ny bil som kommer i oktober.

- Trenden de senere årene er at Passat-segmentet har gått ned, men Passat er fortsatt markedsleder i sitt segment. Folk velger litt mindre biler og suver. Men jeg håper selvsagt at nye Golf stasjonsvogn vil ta kunder fra konkurrenter ikke fra Passat.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Enorme variasjoner for bilmerkene i januar

  2. Dette ble de mest populære bilmodellene i 2014

  3. Knallsalg for Volkswagen før skandalen

  4. Beste år for bilsalget siden jappetiden

  5. Volkswagen har hatt rekordmange bestillinger etter dieselskandalen