Går mot ny lov for elbileiere i borettslag: Skal få rett til å lade

Hvis styret nekter deg å lade elbilen i borettslaget, kan du snart kreve å få ladet med loven i hånd. Men bare på visse vilkår.

LADERETT: Regjeringen foreslår å gi andelseiere i borettslag lovfestet rett til å lade elbilen.

Foto: Jan Petter Lynau, VG
Publisert:

– Dette er en seier for elbilistene som vi har jobbet for lenge for. Det haster, og nå kan beboere vise til loven, som skal gi dem laderett, sier generalsektrær Christina Bu i Elbilforeningen om forslaget fra regjeringen, som nå er sendt ut på høring og altså ikke vedtatt ennå. Høringsfrist er 1. september i år.

Den kraftige veksten i antallet elbiler og økt etterspørsel etter ladeplasser er bakgrunnen for at regjeringen vil gi andelseiere i borettslag lovbestemt laderett. Retten skal gjelde, også der det ikke er flertall for å investere i ladepunkter på generalforsamlingen, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.

Les også

Oppstartsbedrift i Bergen har bestilt 18 elfly: – Dagens småfly er utrolig analoge og gammeldagse

Kan bli dyrt

Dermed kan mange borettslag stå foran store kostnader til utbygging av ladeinfrastruktur.

– Siden dette er tiltak som kan komme alle beboerne til gode, er det naturlig at infrastrukturen bekostes av fellesskapet, sier Mæland.

Hun har også klare føringer til fordeling av andre utgifter: Ladeboksen og strøm bør bekostes av den enkelte elbileier. Forslaget innebærer ikke at man kreve å lade elbil på en vanlig stikkontakt, understreker departementet.

Les også

Ny økning i elbilsalget i april etter ekstremmåned

– Nødvendig infrastruktur

Det er bare dersom det skulle bli ekstremt dyrt å bygge ut elbillading, at en elbileier kan nektes å lade. Kostnadstaket for den enkelte andelseier er en halv «G», for tiden cirka 48.000 kroner. Dette er en såpass høy terskel at det neppe blir aktuelt for særlig mange borettslag å sette foten ned for lading av elbiler.

Departementet mener rammen balanserer hensynet til den enkelte beboers økonomi mot hensynet til interessen i å sette opp ladepunkt. Taket gjelder for kostnader knyttet til eventuell oppgradering av lokalt strømnett og etablering av ladeinfrastruktur frem til ladepunktet.

VERRE FØR: – Konfliktnivået var langt høyere tidligere. De fleste forholder seg nå til ladesystem for elbiler som nødvendig oppgradering av et garasjeanlegg. Tidligere fikk vi mange telefoner fra fortvilede elbileiere som møtte mye motstand i styrer og hos medbeboere og ikke fikk sette opp ladebokser, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Foto: Aksel Jermstad/Norsk Elbilforening

– Det er en nødvendig infrastruktur nå som over 40 prosent av bilsalget er rene elbiler, og alt nybilsalg fra 2025 skal være elektriske biler. Investeringen vil alle eierne i bygget tjene på, leilighetene vil bli mer attraktive, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Også Elbilforeningen anbefaler å spleise på felles infrastruktur, og så må de som kjører elbil betale for strøm og ladeboks.

Les også

Elon Musk: Selvkjørende Taxi-Teslaer i 2020

Likt til kabel-tv og internett

– Å sette opp ladeinfrastruktur i borettslag er like selvfølgelig som opplegg for motorvarmere, kabel-tv og internett, noe som har vært store diskusjonstemaer i borettslag og sameier siden syttitallet. Da kabel-tv kom, var det mange som mente at det holdt med NRK og at man ikke trengte å spleise på mer. Men lovforslaget kommer litt i seneste laget, siden utviklingen er i ferd med å ta igjen behovet for slike regler, sier direktør for Interessepolitikk og jus i NBBL (Norske Boligbyggelags Landsforbund), Henning Lauridsen.

Boligbyggelagene i NBBL forvalter 13.400 borettslag og sameier.

Christina Bu i Elbilforeningen mener det fortsatt er behov for en slik lov.

– Denne loven vil legge bevisbyrden hos styret. Hvis de for eksempel nekter en elbileier å lade fordi de mener det er brannfare knyttet til elbiler, må styret nå bevise at dette ikke er tilfelle. Hvilket det ikke er, om det lades på riktig måte, sier Christina Bu.

LIKE POSITIVT SOM BALKONG: – Infrastrukturen med en garasje som er klargjort for å sette opp ladebokser til alle som etter hvert skaffer seg elbil, kommer alle eierne til gode, direkte eller indirekte. Det er like positivt for boligsalget som en lekker balkong, sier direktør for Interessepolitikk og jus i NBBL (Norske Boligbyggelags Landsforbund), Henning Lauridsen.

Foto: NBBL

Rettigheten til å lade skal bare gjelde de som allerede har parkeringsrett i borettslaget. Det skal heller ikke være tillatt å omdisponere grøntarealer til p-plasser med lademulighet uten Generalforsamlingens vedtak.

I januar 2018 ble tilsvarende lovverk for lading av elbiler vedtatt for sameier.

Les også

Ny økning i elbilsalget i april etter ekstremmåned

Les også

– Dette er en ubrukelig studie

Les også

Enova vil støtte elbilister i nord: Krever at det bygges lynladere i Finnmark

Her kan du lese mer om