Høyt elbilsalg gir milliardtap i avgifter

Det selges nå så mange elbiler i Norge at statskassen kan gå glipp av opp mot fire milliarder avgiftskroner i år.

MINDRE AVGIFTER: En Nissan Leaf og en Buddy elbil kjører i kollektivfeltet på Mosseveien E18. Økningen i antall elbiler gjør at staten får mindre inntekter.

Erlend Aas
  • NTB
Publisert:

– Det er mange som kjøper elbil og det er en stor avgiftssvikt. Det kommer vi til å se i revidert nasjonalbudsjett. Beløpet får dere vente og se, sier Erna Solberg til Bergens Tidende.

Regjeringen legger fram revidert nasjonalbudsjett senere i dag.

Ved utgangen av april var det registrert 29.000 elbiler i Norge, og ved utgangen av året kan det rulle så mange som 40.000 elbiler på norske veier.

Bompengefritak, gratis offentlig parkering og muligheten til å bruke kollektivfeltet er viktige insentiver staten har innført for å få folk til å kjøpe elbiler.

– Det er ingen grunn til at salget av elbiler skal gå vesentlig ned de neste månedene. Det betyr at vi trolig vil nå den magiske grensen på 50.000 biler neste år. Da er det varslet en politisk gjennomgang av elbil-fordelene, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Til tross økningen, utgjør elbiler fortsatt under 1 prosent av personbilparken i Norge.

Les også:

Regjeringen fjerner avgift på båtmotorerElbiler har liten effekt på luftkvalitetenVenstre vil forby bensintaxi uten lovendringRegjeringen fjerner avgift på båtmotorerKommentar: Elbiler er fortsatt ikke problemet i kollektivfeltetKan ha tjent 400 millioner på økt drivstoffavgift

Flere artikler

  1. Elbil gir milliardtap - men ingen avgiftendringer

  2. Nå øker elbilsalget mest i Finnmark

  3. Dette er budsjettlekkasjene

  4. Annonsørinnhold

  5. Bilavgiftene: - Vi er skuffet og overrasket

  6. Bilbransjen: - Vi er skuffet