BMW i3 plug-in hybrid til Norge
Modellen har eksistert siden i3 ble introdusert for snart to år siden, men ikke i Norge.
– Det er riktig at i3 plug-in hybrid har eksistert siden lanseringen av BMW i3. Årsaken til at vi har ventet med lansering er en kombinasjon av produksjonstilgjengelighet, og at vi frem til nå har hatt full fokus på den elektriske versjonen, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør, i BMW, til E24 i en e-post.
Mer bilstoff på E24 BIL
BMW i3 plug-in hybrid får automatisk strøm fra en liten hjelpemotor, som skal være nesten lydløs. Hjelpemotoren har en tank på ni liter, og gir bilen en rekkevidde på 30 mil, hvor 15 er rent elektrisk. Tanken kan selvsagt etterfylles, slik at man kan kjøre videre.
Ikke koblet til drivlinjen
Med motorens tank på 9 liter bensin er rekkevidden inntil 300 kilometer, hvorav 150 kilometer er rent elektriske. Etterfylles tanken, utvides rekkevidden ytterligere. Til sammenligning har den elektriske i3 en praktisk rekkevidde på 16 mil.
Bensinmotoren er tosylindret og på 0,6 liter, den lader kun batteriene og har ingen direktekobling til drivlinjen. Systemet er automatisk og hjelpemotoren aktiveres når batterinivået er lavt.
– Med bakgrunn i den voksende interessen for plug-in hybrider den siste tiden og tilgjengelighet på produksjon har gjort at vi nå lanserer plug-in hybrid varianten av i3 nå i november, sier Gottschalk.
Prisen starter på 328 400, den elektriske koster 250.000, og de første bilene kommer hit mot slutten av året.