Tysk analytiker: Volkswagen er «too big to fail»

Størrelsen på Volkswagen gjør at de ikke går under, tror tysk bilanalytiker, mens korrupsjonsjeger Eva Joly stiller seg spørsmål om det virkelig bare er et par ingeniører som har kjent til jukset.

UTSLIPPSKANDALEN: Mandag demonstrerte Greenpeace ved Volkswagens fabrikk i Wolfsburg, mens utslippsjukset stadig har vist seg å omfatte flere biler og motorer siden det hele eksploderte i midten av september.

John Macdougall
  • Morten Abrahamsen
  • Johan Nordstrøm
Publisert: Publisert:

Mandag har det være et møte i representantskapet i Volkswagen, hvor de skal ta opp den siste utviklingen i utslippsskandalen. Utslippsjukset den siste tiden har eskalert til også å gjelde CO₂-utslipp og bensinmotorer og V6-dieselmotorer, i tillegg til snaut 12 millioner biler som er rammet av det opprinnelige jukset. Omfanget av fusket har tiltatt en så stor skala at fremtiden til det gigantiske Volkswagen-konsernet ser alt annet enn lys ut.

Mer bilstoff på E24 BIL

Christian Ludwig, megler i den tradisjonsrike banken Bankhaus Lampe i Düsseldorf, har bilsektoren som spesialfelt og tror Volkswagen er «too big to fail» for Tyskland.

– Går det skikkelig galt vil regjeringen komme på banen for å sikre arbeidsplassene, sier Ludwig til E24.

Les også

Jukserammede VW-eiere tilbys gavekort og gratis veihjelp

Ikke kutt i utviklingsbudsjett

Når jukset også omfatter CO₂-utslipp og bensinmotorer, betyr det at en veldig stor del av Volkswagens biler er berørt av dette. Et scenario vil da kunne være at andre bilprodusenter, som ikke har blitt tatt i juks, vil kunne reagere på Volkswagens metoder med å saksøke dem.

VIL IKKE FORSVINNE: Christian Ludwig, i Bankhaus Lampe, tror Volkswagen er for store til at de går under.

Bankhaus Lampe

– Det er riktig at Volkswagen har innrømmet at minst 800.000 motorer har CO₂-utslipp som ikke stemmer overens med de originale typegodkjenningene, men jeg kan ikke se for meg at konkurrentene vil saksøke dem. Den negative medieomtalen vil bli ødeleggende, og man vet jo aldri hva de andre har gjort.

Volkswagen har allerede satt av drøyt 60 milliarder kroner for fremtidige utgifter i forbindelse med dieselskandalen, i tillegg har de nå lagt av rundt 20 milliarder i forbindelsen CO₂-jukset. I forlengelsen av dette har de sagt at de er nødt til å prioritere hardt hva de skal satse på i tiden fremover, men Ludwig er ganske sikker på at de ikke vil røre utviklingsavdelingen.

– Det er ikke opplagt at de vil kutte i utviklingsbudsjettet. Det klart de vil kutte kostnader der de kan, som bonuser, utbytte, forhandle frem billigere løsninger hos deleleverandørene og slikt, men utvikling er det siste de vil røre. Det vil i så fall sette deres egen fremtid i fare, ved at de faller ytterligere etter på dette feltet.

– I livsfare

At det vil ta tid å få orden på sakene, er det liten tvil om, mener Ludwig.

– De må få alt på bordet og løse det. Dette vil ta lang tid og koste mye penger, men de vil fortsatt ha gode produkter som folk vil kjøpe, ikke minst om de ser at Volkswagen gjør hva de kan for å bøte på situasjonen.

Les også

VW-ingeniører innrømmer CO2-juks

Den profilerte korrupsjonsjegeren og tidligere fransk presidentkandidat Eva Joly peker på at Volkswagen-konsernet krediteres for å ha stor respekt for lov og orden. Samtidig har selskapet laget forfalskningsprogrammer som føler når bilene blir testet.

– Volkswagen hadde en av verdens beste merkevarer, nå er selskapet i livsfare grunnet manglende etikk og moral. Volkswagen valgte å jukse og fortsette forurensingen som er farlig for helsen, sier Joly til E24.

Hun spør hvor mange mennesker i Volkswagen har besluttet at heller enn å gjøre motoren bedre og bidra til å gjøre luften renere, valgte man å lage forfalskningsprogrammer. Og hun svarer selv:

– Det er ikke bare et par mennesker som er involvert. Her har det vært en stillhetskultur, sier Joly til E24.

MANGLENDE ETIKK OG MORAL: Eva Joly sier utslippskandalen helt klart tyder på en manglende etikk og moral i konsernet.

Kristofer Sandberg

Volkswagens krisehøst startet 18. september da den britiske avisen The Guardian skriver at det amerikanske miljødirektoratet EPA mener at Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som reduserer utslippene av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.

Les også

VW lover å betale kundenes CO2-regning

Fem dager senere trakk konsernsjef Martin Winterkorn seg som konsernsjef og ble erstattet av Matthias Müller. I tiden etter det har det altså kommet frem at manipuleringen av utslipp, både når det gjelder NOx og CO₂, har vært utbredt blant konsernets merker, som inkluderer Audi, Seat, Skoda og Volkswagen sine fire sylindrede dieselmotorer. Da V6-motorer også ble trukket inn i «diesel-gate» begynte det også å gjelde Porsche, mens det ennå ikke er helt klart hvilke bilmodeller som er blant de 800.000 der det skal ha blitt trikset med CO₂-utslippene.

Les også

Porsche stopper salget av Cayenne i USA

Les også

EU utsetter nye utslippstester: – Helt ellevilt, sier Bellona-topp

Les også

Jukserammede VW-eiere tilbys gavekort og gratis veihjelp
** NAF: Viktigere med bilfiks enn gavekort

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. Flere bensindrevne biler enn først antatt rammet av CO2-juks

  2. – Det er et nytt risikoelement i aksjemarkedet

  3. – CO2-juks med færre Volkswagen-biler enn antatt

  4. Annonsørinnhold

  5. Volkswagen forbereder seg på å kjøpe tilbake juksebiler

  6. VW har ingen planer om å selge noen av sine bilmerker