Bilbransjen: - Vi er skuffet

Både NAF og Norges største bilimportør Harald A. Møller er skuffet over at det ikke blir gjort mer med bilavgiftene, særlig når det gjelder hybridbilene.

LITE NYTT: Statsbudsjettet inneholder ikke noe nytt om avgifter knyttet til ladbare hybridbiler.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I Statsbudsjettet foreslår regjeringen lettelser i bilavgiftene på 1,35 milliarder kroner på årsbasis. Blant annet blir omregistreringsavgiften kraftig redusert, og vektårsavgiften for tyngre kjøretøy blir mer enn halvert.

Men det står lite om hva som spesifikt vil skje med avgiftene på nye personbiler. Dette skal tas opp i gjennomgangen for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2015.

- Vi er svært overrasket om det ikke ligger noe om hybridbiler i statsbudsjettet. Skal de nå klimamålene, må avgiftene på hybridbilene ned. Og de må ikke røre elbilen, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF til E24.

- Vi er også skuffet. Vi hadde forventet mer på de ladbare hybridbilene. Her håper vi Stortinget tar tak, sier Anita Svanes, informasjonssjef for Volkswagen hos Norges største bilimportør, Harald A Møller, til E24.

Justeringene utlikner hverandre

Anita Svanes informasjonssjef i Volkswagen.

Svanes sier de små justeringene i bilavgiftene, hvor fradraget på CO2-komponenten øker med 2,1 prosent for biler med utslipp under 50 gram, som vil gjelde de ladbare hybridbilene, utliknes av en tilsvarende økning på de andre komponentene.

- Vi håper det blir gjort noen større justeringer når dette skal revideres. Vektfradraget bør økes på ladbare hybridbiler, effektavgiften bør fjernes, og det ville også være riktig å se på mulige incentiver.

Sagedal i NAF sier at de har gått og ventet på en total gjennomgang av bilavgiftene i flere år.

Les også

Slik er de nye bilavgiftene

- Vi er veldig opptatt av at avgiftene dreies fra motorrom til eksosrør. Og at dette ikke skal stoppe opp. Forrige gang ble familiebilene dyrere i revidert statsbudsjett, vi får håpe det var en glipp.

- Samtidig er vi veldig positive til at de ikke gjør noe med elbilene. Det er jo en ønsket politikk, som det er viktig at de opprettholder, sier Svanes i Volkswagen.

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF

Ingen løsning på elbilleasing

Regjeringen sier og at «momsfritaket for leasing av elbiler er ennå ikke klart til å gjennomføres.» De peker på at det fortsatt er problemstillinger med EØS-reglene som må løses.

- Så de får det altså ennå ikke til. Her må de gjennomføre det som er politisk bestemt, og EU har ikke lagt seg opp i dette før. For meg virker dette som en fiffig måte å spare penger på, sier Sagedal.

Hun er mer fornøyd med at de kutter kraftig i omregistreringsavgiften. Den skal kuttes med 35 prosent reelt. Dette begrunnes med at det skal redusere konkurransefordelen utenlandskimporterte bruktbiler har i forhold til norske bruktbiler.

- Kuttet i omregistreringsavgiften er et grep som er viktig. Det har vært en kunstig og unødvendig skatt.

Les også:

  • Statsbudsjettet på 1-2-3
  • Kommentar: Norske bilavgifter bør endres
  • Ny rapport: - Elbilsatsningen er kostnadseffektiv klimapolitikk
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Statsbudsjettet

Flere artikler

  1. - Statsbudsjettet mangler forutsigbarhet

  2. De nye bilavgiftene tas godt imot

  3. Bilavgiftene: - Vi er skuffet og overrasket

  4. Slik er de nye bilavgiftene

  5. Elbileiere må betale ny avgift – Håpløs elbilpolitikk