Hvis utseende ikke betyr noe

Peugeot er for første gang siden 1980-tallet nær en skikkelig GTI-bil, med en stor heftelse: Designen. Se video nederst i saken.

PÅ SPORET: Med 308 GTI har Peugeot fått til en gjennomført GTI-bil for første gang på lenge.
ENKELT: Middels kvalitet innvendig. Det verken ser eller føles ut som noe av høy kvalitet. Det er ander ting som fungerer bedre i en 308 GTI.
GREIT VINKEL: Fra denne siden ser bilen grei ut.
PROFIL: Fra siden henger det sånn noenlunde på grep, men fra a-stolpen og forover går det helt galt.
KRÆSJ: Og her går det helt galt. Denne fronten er riktig ille. Hva de har tenkt på her kan man bare lure på.
GAMMEL KJENNING: Denne 1,6 liters turbobensin motoren finner man og varianter av i Mini og Citroën.
DEKALER: Det er et par GTI-merker på utsiden og på sportssetene inne. Sportsseter er for øvrig ekstrautstyr.
Publisert: Publisert:

Jeg er helt sikker på at Peugeot er lei av at alle deres småbiler med noe frisk motor blir veid opp mot den legendariske 205 GTI, og forkastet som noe som ikke er i nærheten.

På den annen side så er dette svært så selvforskyldt. Etter å ha servert en kvikkas som var hysterisk morsom å kjøre med sin fjærvekt og hissige motor, har de ikke fulgt opp i det hele tatt. Da den kom i 1984 tok den over som den ledende GTI-modellen etter gründeren Golf GTI. Over de årene den ble produsert, frem til 1994, gikk motoren fra 105 til 129 hestekrefter.

Dro av veien

Med en vekt på 880 kilo ble dette en seriøst rask maskin, og det fullstendige fraværet av elektroniske hjelpemidler kunne gi svært så spennende kjøreopplevelser. Kjøreegenskapene var briljante, men ikke til å spøke med. Det fleste av oss som er gamle nok til å ha kjørt 205 GTI, kjenner og noen som har dratt av veien med en.

Se video nederst i saken

Siden den gang har de har levert jevnt og trutt med spreke småbiler, som har skuffet. Med grøtete girkasser, og kjøreegenskaper som ikke har vært i nærheten av førstemann.

Med 308 GTI nytter det ikke å tro at man skal få igjen denne gammeldagse GTI-følelsen. Den har gått i graven med moderne bilers vektpåslag som en følge av sikkerhetsnivå som er bra. Det var neppe noen god idé å kollidere i en 205.

Imponerende

308 er og en større type bil, men skal man bli litt ufin, så er det bare å minne om 309 GTI, så har den noe å strekke seg etter.

Og 308 GTI er en gledelig opplevelse. Her har de klart å skru til en tett og fin girkasse, en noe lett, men likevel fint vektet styreenhet som gir god tilbakemelding fra veien. Under panseret sitter det en motor i riktig, moderne GTI størrelse.

Mer bilstoff på E24 BIL

Bilen imponerer med veigrepet, bilen her står på piggfrie vinterdekk, noe som normalt gir stusselig grep på tørr asfalt, men på Peugeoten var dette langt mindre påfallende en hva som er vanlig.

Mye for pengene

Motoren på 1,6 liter yter 200 hestekrefter, og er en kjenning fra både Mini og Citroën. Så det er ingen overraskelse at det er en livlig enhet. Den har et bra dreiemoment på 275 newtonmeter som slår inn tidlig og vedvarer til man nærmer seg toppen av effektkurven. Motoren er satt opp for morsom kjøring, og en akselerasjon på 7,7 sekunder fra null til hundre vitner om riktig GTI-dimensjon.

Den uunngåelige sammenlikningspartneren Golf GTI byr på 210 hestekrefter og en litt friskere null til hundre tid, men det er ikke mye som skiller de to bilene i ren kjøreglede. I pris er det mer, over 60.000 kroner, i favør Peugeot. De betyr at 308 GTI er bra med bil for pengene.

Problemet

Samtidig er det et problem, et litt for stort ett. 308-modellens utseende. Fronten er en forvirret miks av linjer og duppeditter. Det rett og slett en av de minst vellykkete av dagens bilmodeller rent estetisk.

Vinkelen på frontruten gir noen tåpelige følgefeil innvendig. A-stolpene tar betydelig av sikten og vipper man ned solskjermen skjules halve sladrespeilet.

Flere biltester

SKJULER SPORENE: Fra denne vinkelen ser bilen nærmest tøff ut. Historien er en helt annen forfra.

Man kan si hva man vil om Volkswagen, at de er antiseptiske og kjedelige, men de ville aldri ha latt noe slikt slippe gjennom. Innvendig er heller ikke 308 på samme nivå som sin tyske konkurrent når det gjelder kvalitet og lay-out.

Noe på gang

Det hele virker billigere, noe som på sett og vis speiles i de to bilenes prisnivå.

Skulle man gi fullstendig blaffen i estetikk og opplevd kvalitet og kun gå for kjøreglede, får man mye igjen i en 308 GTI.

Med det tekniske på plass, blir interessant å se når Peugeot får renovert sitt designuttrykk, som er på gang, og ruller ut neste generasjon av denne bilen. Kanskje de for første gang siden Oddvar Brå gikk aktivt, har en bil som kan ta over GTI-tronen.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om