Nesten verdt pengene

En BMW 1-serie til trekvart million kroner som ikke føles som noe lureri. Det er faktisk mulig.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

For snart to år siden, da den forrige utgaven av 1-serien var på vei til å bli faset ut, fikk den sin siste salve med den hysterisk morsomme 1M. Som ble laget i en liten serie og som var et produkt fra den ganske så ferske M-performance linjen til BMW.

Dette er biler som skal tette gapet mellom de vanlige utgavene og M-modellene. Det betyr at motorene ikke er bygd opp på M-avdelingen, men er en raffinering av motorer man finner i de vanlige BMWene.

Samtidig var 1M en ganske spesialisert bil, langt på vei en 1-serie med M3 teknikk. Det er ikke den nye M135i.

Riktignok deler de to samme motorblokk, den seks sylindrete tre literen som og befinner seg i for eksempel 3-serie ActivHybrid som vi prøvde for noen uker siden.

I 1M var det tatt ut 340 hestekrefter, i M135i 320, mens null til hundre prestasjonen er identiske. Dette kommer blant annet av at den nye 1-serien er drøyt 100 kilo lettere.

Like morsom - billigere

1M var bød på fantastiske kjøreopplevelser, med et oppsett som var ekstremt bra for litt frisk kjøring, med en briljant manuell girkasse og et fravær elektroniske innstillinger for bilens oppsett. Det er noe helt annet med M135i. Bilen her har en åttetrinns sportsautomat og adaptivt understell. Noe som på ingen måte forringer kjøreopplevelsen.

Noe som heller ikke gjør noe er at den koster 300.000 mindre enn det 1M gjorde. Nå er det vanskelig å si at det er noen billig bil. 740.000 for en bil i Golf-klassen er voksent, men det er en helt spesiell bil.

Mer bilstoff på E24 BIL

Den kan ikke noen måte sammenliknes med en Golf GTI, dette er flere etasjer opp. Ytelsene er heftige på en helt annen måte enn dagens GTI biler. Null til hundre på under fem sekunder forteller bare litt av historien. For den byr på en sportslig opplevelse som man må se til rendyrkete sportsbiler for å finne maken til, samtidig er det en komfortabel bil som har plass til folk.

Hyper-GTI

Det er en hyper-GTI, hvor det ikke er mange andre biler å sammenlikne med. Per i dag er knapt noen biler som matcher M135i sin kombo. Audi sin S3 kommer, det samme gjør R-versjonen til Golf, en AMG-versjon av Mercedes-Benz A-klasse er og ventet, mens RS-versjonen til Ford Focus er historie.

Vi var ute med ST-utgaven av Focus i høst, den har 250 hestekrefter, og gir ikke i nærheten av samme opplevelse. M135i føles langt mer sofistikert, innvendig er kvalitetsnivået av en helt annen klasse, det samme er drivverk og oppsett. Det er ikke noe problem å forstå at BMWen koster 250.000 mer.

M FOR MER: Der Audi har «S» mellom de vanlige bilene og RS, har nå BMW etablert M-performance som sin løsning på dette.

Motoren i BMW er fantastisk god, den har brutalt med pønsj omtrent fra stillestående. Maks dreiemoment, 450 newtonmeter, er tilgjengelig fra 1250 omdreininger, maks effekt er på 5800. Ved rundt 4000 omdreininger eksploderer bilen, akkompagnert av et tørt hvin fra motoren, en klassisk BMW-lyd. Riktignok er det lite å hente helt øverst i turtallskurven, det er bedre å gire når man passerer 6000, noe som sportsautomaten gjør til en ekstremt kvikk og knirkefri opplevelse.

BUTT: Den stutte hekken er ikke elegant.

Flere biltester

Veigrepet fremstår som ekstremt bra, når det er bar asfalt, men det er en luksus som denne vinteren ikke har vært for gavemild med. Under tiden vi hadde bilen var antispinnlampen til stede det meste av tiden. Ikke overraskende, massivt med krefter i bakhjulene er nødt til å gi et slikt resultat på vinterføre.

Kan bli bedre

Det er i utgangspunktet veldig gøy med en perfekt satt opp bil med bakhjulstrekk, men det er så å si umulig å få dette til å fungere på ekte vinterføre i kombinasjon med piggfrie dekk og stor motor. Slik sett blir det litt leit med en bil av denne art, hvor dens potensial i altfor mange måneder av året gjør den til en bil som vil slite der langt enklere kjøretøy klarer seg fint.

LETT TRIMMET: M-avdelingen har gitt motoren 320 hestekrefter, litt mindre enn det de tok ut av samme blokka i 1M Coupé.

Men det finnes en løsning: For 30.000 mer kan man gå for xDrive-versjonen, altså en med firehjulstrekk, og nå nærmer vi oss en bil som er verdt alle pengene i forhold til hva man faktisk får igjen.

En ekstremt potent bil, med et brukbart bredt bruksområde.

Her får du hva du betaler for på alle felt bortsett fra en ting. Og det er et ikke ubetydelig moment. BMWs 1-serie er en bil som ikke ser bra ut. Proporsjonene er feil. Fronten er for stor og hekken er svært lite elegant. Her er 1M langt bedre. Den var basert på coupé-karosseriet som var langt finere, men som per i dag ikke finnes i den nye 1-serien.

Med M135i får man med andre ord alt bortsett fra utseende. Hva det sier om et menneske om det kjøper en så kostbar bil som ikke ser særlig bra ut får være opp til hver og en å finne ut.

Les også:

Tester av flere BMW M-biler:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Nytt siffer - kjent formel

  2. Oversett godbit

  3. Mega-suv - bedre enn en stasjonvogn?

  4. Denne bilen har ikke noe med fornuft å gjøre

  5. En nær perfekt familiebil