Ny 911 Turbo

Maksimumutgaven av Porsche sin 911-modell er klar.

TO UTGAVER: Den nye Porsche 911 Turbo komme i to utgaver, en med 520 og en med 560 hestekrefter.

Porsche
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

Dagens Porsche 911 ble lansert for halvannet år siden, og nå begynner Porsche å fylle ut modellrekken. Til høsten kommer nemlig den ikoniske Turbomodellen.

Siden den kom første gang i 1974, har alle generasjoner 911 hatt en turbomatet toppmodell. Etterhvert har de riktignok også hatt mer ekstreme versjoner av 911en, men dette er gjerne biler som er mer rettet mot banekjøring.

I turboutgaven er det alltid et visst nivå av komfort, og man vil aldri finne veltebur og firepunktsseler som en del av standardutstyret.

i 1974 hadde en 911 Turbo 260 hestekrefter, utgaven som kommer nå har 520 i 911 Turbo og 560 som Turbo S.

- Vi forventer relativt stor oppmerksomhet rundt disse modellene, og vi regner med å kunne selge en 10 til 15 slike biler i år, forteller Christian Stenbo, salgs og markedssjef hos Porscheimportøren Autozentrum sport, til E24.

Lengre

Som i de siste versjonene er det firehjulstrekk, og med den nye plattformen dagens 911 er bygget på, har den 10 centimeter lengre akselavstand enn modellen den erstatter.

Mer bilstoff på E24 BIL

HELT NY: Den siste 911-modellen er ny helt fra bunnen av.

Porsche

Motoren er på 3,8 liter og har seks sylindre og to turboer. Den skal i Turbo S versjon bruke under 7 minutter og 30 sekunder rundt Nordsløyfa på Nürburgring, og null til hundre tar 3,1 sekund. Versjonen med 520 hestekrefter er bare ett tidel saktere om den utstyres med «Sport Chrono Package», som blant annet inkluderer dynamiske motorfester og keramiske bremser.

Breddet

De har en sjutrinns, dobbeltkløtsj, automatgirkasse, og Porsche sier at bilene bruker 16 prosent mindre drivstoff enn forrige utgave. Både 911 Turbo og Turbo S skal ha et snittforbruk på 0,97 liter per mil.

Les også: 50 år med Porsche 911

Som vanlig er karosseriet til en 911 Turbo ekstra bredt. I forhold til en 911 Carrera 4 er den 28 millimeter bredere ved de bakre hjulbuene. Nye led-lykter skal og skille den fra de andre modellene.

Bakhjulene svinger

En annen nyhet er en svingbar bakaksling. Ved lavere hastigheter svinger den motsatt vei av forhjulene, når bilen går fortere enn 80 kilometer i timen svinger bakhjulene samme vei som de foran. Det skal gi en effekt som tilsvarer at bilen har fem centimeter lengre akselavstand, som igjen skal bidra til ekstra stabilitet i svinger.

De første bilene kommer i slutten av september. 911 Turbo kommer til å koste 2.167.000 og Turbo S 2.498.000kroner.

Les også:

Mars-rekord for Porsche

Porsche-salget i Norge 20-doblet

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Luksusmissil

  2. Ny sportsversjon av Porsche Macan

  3. Mener denne modellen vil mangedoblePorsche-salget i Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Ny BMW X5 med bakhjulstrekk

  6. Tysk humor