Stabilt på medietoppen

Det å bygge en merkevare som arbeidsgiver er ikke gjort i en håndvending. Det å få tillit er noe du gjør deg fortjent til over tid. Dette gjelder også for arbeidsmarkedet.

SJEFEN: Rolv Erik Ryssdal er konsernsjef i Schibsted. Selskapet driver en rekke kjente medieselskaper. Blant annet Aftenposten, VG og Finn. E24 er også eid av Schibsted.

Berit Roald,
  • Henrik A. Sandberg
Publisert: Publisert:

Resultatene fra karriere- og lønnsundersøkelsen til Mediabemanning er klare. Blant annet viser den at det er svært så stabilt på omdømmetoppen som arbeidsgiver.

Respondentene fra medie- og kommunikasjonsbransjen blir uhjulpet spurt om hvilket selskap de aller helst kunne ha tenkt seg å jobbe for dersom de skulle skifte jobb, og for andre år på rad er det Schibsted som går helt til topps.

At Schibsted er drømmearbeidsplassen for mange, er ingen stor overraskelse. Schibsted har hatt suksess med å bygge mange sterke merkevarer innen medieindustrien. Se bare på Finns posisjon i rubrikkmarkedet og VGs posisjoner enten det handler om internett, mobil, nettbrett eller papiravis.

Schibsted har også for lengst blitt en internasjonal aktør som har markert seg med sterk innovasjonstakt og en usedvanlig stor andel digitale inntekter. Det er ikke få medieselskaper i utlandet som har etterspurt foredrag fra ledelsen i Schibsted og dets selskaper.

At Schibsted har virksomheter i 25 land med over 7.000 ansatte, gjør det ikke mindre interessant for unge fremadstormende medietalenter. Ikke minst har Schibsted fått en lang og god erfaring med trainee-programmet som har skapt ledere både innen og utenfor Schibsteds grenser.

Schibsteds ledere er også blant de flinkeste i klassen når man er ute på redaksjonell plass i egne og andres medier. De har tyngde og troverdighet. Slikt skaper tillit – og slik skaper man en arbeidsplass som er attraktiv for mange, både på den redaksjonelle og kommersielle siden av bordet.

I fjor landet statskringkasteren NRK på andreplass da respondentene fikk tilsvarende spørsmål. I år tok kommunikasjonshuset Dinamo denne plasseringen.

Dinamo rykker dermed opp fra en 4.plass i 2010 - og dermed må NRK finne seg i plass nummer tre. NRK har ikke bare høy tillit hos seerne, lytterne og brukerne. Lisenskringkasteren har i høyeste grad også tillit blant de som i dag jobber med medier og kommunikasjon – eller de som vil jobbe i bransjen i morgen.

Og det er nok mange grunner til at NRK står så høyt i kurs. NRK har enormt sterke posisjoner i Norge med 40,9 prosent av TV-tittingen og 65,6 prosent av radiolyttingen i Norge i fjor, ifølge tall fra TNS Gallup. Slikt blir man attraktiv av. At NRK også viser innovative evner av klasse – og lykkes på nye og mange områder – gjør ikke NRK mindre attraktiv.

Og mens Schibsted og andre medieselskaper er avhengig av gode konjunkturer i både bruker- og reklamemarked, så har man så langt unngått nedturene hos NRK. Lisensinntektene har vært stabile over tid, og det gir også trygghet ovenfor ansatte. Og trygghet skal heller ikke undervurderes i forhold til valg av arbeidsgiver.

Schibsted og NRK viser stabilitet og sterkt omdømme i den respektive målgruppen. Overraskelsen er derimot de kommersielle TV-kanalene som kontinuerlig får enormt med oppmerksomhet i andre medier utover det at Ola og Kari i fjor i snitt brukte 183 minutter på TV-titting hver eneste dag (TNS Gallup).

TV-kanalene glimrer med sitt fravær i toppen. TV 2, TVNorge og TV3 er langt mer populære hos det norske folk som helhet, enn blant de som jobber i medie- og kommunikasjonsbransjen i dag.

Det er ikke lett å bli superhelt hos alle målgrupper!

Publisert:

Flere artikler

  1. Dette blir trendene for PR- og kommunikasjon i 2016

  2. Undersøkelse: Google Norges mest attraktive arbeidsplass

  3. - TV 2 kan bli del av nordisk TV-gigant

  4. Stopper «Trude» på TV 2

  5. Blar opp over 1 milliardfor å satse på annonser