Aftenposten legger ned aftenutgaven

Aftenpostens «Aften-Aften» forsvinner fra nyttår - ofres som del av en plan om å kutte 175 til 200 millioner de neste tre årene.  

KUTTER FRA TOPPEN: Aftenpostens styre vedtok onsdag å legge ned «Aften-Aften» fra nyttår.
  • Kristin Norli
Publisert:

Aften-utgaven, som i dag utgis tirsdag, onsdag og torsdag og leveres på ettermiddagen, vil heretter bli et legg i morgennummeret tirsdag, onsdag og fredag.

Den tradisjonsrike lokalutgaven forsvinner dermed slik Oslo-boerne kjenner den i dag.

Samtidig varsler avisen en lang rekke kutt - og varsler nedbemanning av rundt 20 prosent av staben.

Les også: Aftenposten flytter til VG

Lokal-morgen

«Aftenposten vil fra nyttår distribuere lokalstoffet fra dagens Aften som en egen seksjon i morgenutgaven til alle abonnenter i Oslo og Akershus. Avisen gjorde dette også fire uker i sommer, og beslutningen er tatt etter positive reaksjoner fra leserne», heter det i pressemeldingen som ble sendt ut onsdag ettermiddag.

Aftenposten.no skriver samtidig at det ble vedtatt en rekke kutt i onsdagens styremøte i Norges største abonnementsavis.

Totalt skal mellom 175 og 200 millioner kroner spares på tre år.

Nedbemanning

Avisen venter nedbemanning av mellom hver fjerde og hver sjette ansatte, når bedriften nå varsler at staben skal slankes med mellom 100 og 150 av 600 ansatte totalt.

Dette er blant kuttene som skal gjøres:

** Slutt på egen ettermiddagsavis på dørmatten i Oslo-området – Aften går inn som ettermiddagsavis 1. januar 2013, og blir deretter et legg i morgennummeret.

** En rekke stoffområder blir trolig felles for Aftenposten og Schibsteds regionaviser, som den redaksjonelle dekningen av bil, reise, bolig og personlig økonomi. Mediehusene utreder også mulig samordning av utenriksdekningen.

** Aftenposten og regionavisene kan få felles helgemagasin.

**Leserne skal betale for digitalt innhold i større grad enn i dag.

Beroliger annonsører

- Vi ønsker å styrke posisjonen vår i Oslo og Akershus. Ettersom morgenutgaven i dette området har 60.000 flere abonnenter enn Aften, vil vi ved å flytte lokalstoffet treffe vesentlig flere med en journalistikk som vi vet er både godt likt og godt lest. Undersøkelser vi har gjort etter ukene med morgendistribusjon av Aften i sommer, viser at lesningen økte i denne perioden. Vi kan også tilby våre annonsører flere lesere og dermed flere potensielle kunder, sier sjefredaktør Hilde Haugsgjerd.

En god del av lokalavis-stoffet vil heretter også være å finne på nett, i nysatsningen Osloby.no.

Schibsted-kutt

Kuttplanene i Aftenposten kommer som følge av de store strukturelle endringene som er underveis i Schibsted-konsernet.

Schibsted, som nylig la frem resultatet for andre kvartal, øker omsetningen, men det er selskapets satsinger på rubrikktjenester på nett som drar lasset.

Inntektene fra de norske avisene er på vei ned. De norske avisene har i mange år slitt med fallende opplag, men så langt har inntektene blitt opprettholdt gjennom prisøkninger.

Opplagsfall

Opplaget for Aftenposten falt i andre kvartal med 6.575 eksemplarer sammenlignet med andre kvartal i fjor.

Opplaget til Norges mest leste avis, VG, falt i samme periode med 20.389 eksemplarer.

Likevel er VG skjermet fra store deler av kuttene som nå kommer, mens Aftenposten og de andre regionavisene i konsernet må ta den tyngste børen.

E24 er et heleid datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte ansatte i E24 eier aksjer i Schibsted.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Budstikka må også kutte

  2. Schibsted varsler felles annonseproduksjon

  3. Digitalt inntektsløft for VG

  4. Schibsted-aviser utelukker ikke flere kutt

  5. Kuttrunde i Aftenposten