Egmont leverer rekordresultat

Mediekonsernet fikk et resultat før skatt som var 38 prosent høyere enn året før.

STRATEGI: Vår strategi er å investere i innhold og teknologi, sier konsernsjef Steffen Kragh i Egmont i en pressemelding.

Marit Hommedal
Publisert:

2014 ble det beste året i Egmonts 136 år lange historie, skriver selskapet i en pressemelding.

Omsetningen til det danske mediekonsernet Egmont steg med 13 prosent til 13 milliarder kroner i 2014.

Driftsresultatet steg med 37 prosent til 1.976 millioner kroner.

Rekordresultatet før skatt (EBT) kom på 1.064 millioner kroner mot 768 millioner kroner året før. Dette tilsvarer en vekst på 38 prosent.

– Våre skjermbaserte medier har vokst ytterligere, og utgjør nå 58 prosent av Egmonts omsetning, sier konsernsjef Steffen Kragh i pressemeldingen.

Vekst for TV 2

Selskapet er eneeier i TV 2 etter at de kjøpte A-pressens andel for 2,1 milliarder norske kroner i 2012.

TV 2 hadde en omsetning på 3,7 milliarder norske kroner. Dette var en vekst på 6 prosent. Resultat før finansielle poster kom på 677 millioner kroner. Dette var 11 prosent høyere enn året før dersom man ser bort fra en nettoeffekt på resultatet på 385 millioner kroner som følge av omlegging av pensjonsordning og nedskrivninger av serier og programmer.

Sterk på mobil

Veksten for TV 2s mobile plattformer kom på 66 prosent.

Egmont skriver at programmer som Vinter-OL, Fotball-VM, Håndball-EM og Farmen ga suksess.

Produksjons- og distribusjonsselskapet Nordisk Film hadde en omsetning på 3.8 milliarder kroner og et resultat før skatt på 236 millioner. Selskapet solgte 5,2 millioner billetter i Danmark og 3,1 millioner i Norge.

Les også

Lanserer norsk «Netflix» for magasiner

Les også

Åpner viktig sluse for forlagene: Nå skal alle forlag slippe til gjennom Bladcentralen

Her kan du lese mer om