Solid hopp i det globale elbilsalget

Salget av elektriske biler på verdensbasis økte med 63 prosent i tredje kvartal, og det er Kina som går foran.

FASES UT: Kinesiske byer sliter med høy lokal luftforurensning, og nå vil myndighetene ta grep for å endre bilparken. Dette gir høyere etterspørsel etter elbiler.

Foto: Ed Jones AFP
Publisert:

Kinesiske kjøpere sto for over halvparten av elbilsalget gjennom perioden, melder Bloomberg.

Totalt ble det i de tre månedene gjennom september solgt 287.000 batteri- og plug-in-hybridbiler. Dette er altså en økning på 63 prosent sammenlignet med samme periode året før, og en oppgang på 23 prosent fra kvartalet i forveien.

– Den kinesiske regjeringen er veldig fokusert på å øke salget av elektriske kjøretøy. En av grunnene til dette er det lokale forurensingsnivået i byene, og en annen er at Kina ønsker å bygge innenlandske helter som kan konkurrere i det internasjonale markedet, sier Aleksandra O'Donovan i Bloomberg New Energy Finance.

Les også

EU-kommisjonen vil skjerpe kravene til utslipp fra bil

Det ventes nå at det globale elbilsalget vil overskyte én million enheter i år. Dette vil i så fall være første gang denne milepælen nås.

Venter vekst

Nylig ble Det internasjonale energibyråets rapport World Energy Outlook lagt fram. Her fremgår det at byrået tror at antallet elbiler vil øke med mer enn 50 prosent hvert år frem til 2020.

I 2025 vil det da være nesten 50 millioner elektriske biler på veiene.

Videre tror IEA at antallet elbiler vil øke videre til rundt 280 millioner i 2040, tilsvarende omtrent 15 prosent av den globale bilparken.

« ... (dette) reflekterer det økende antallet lover som utformes for å promotere elektriske biler eller redusere bruken av konvensjonelle biler, med mål om å adressere luftforurensing og for å redusere karbondioksidutslipp, både på nasjonale og lokale nivåer», skriver IEA i rapporten.

Ser prisskifte

Bloomberg New Energy Finance viser til at land som Frankrike og Storbritannia har sagt at de ønsker å fase ut salget av nye bensin- og dieselbiler innen 2040, mens Nederland har samme ambisjon innen 2030.

Europa var i tredje kvartal det nest største markeder for elbiler, med 24 prosent av salget.

– De nasjonale subsidiene kan gjøre elektriske biler opp til 40 prosent billigere enn ordinære forbrenningsbiler, sier O'Donovan.

Flere av de europeiske produsentene er også i ferd med å omstille. Jaguar Land Rover og Volvo har annonsert nye elbiler de kommende årene, og i forrige uke varslet Volkswagen at de skal investere 10 milliarder euro i lavutslippsbilproduksjon i Kina.

Les også

Søviknes: – Kunne ikke ha brukt nesten tre år gamle tall om Goliat

Les også

IEA venter elbilvekst, men: For tidlig å skrive oljens nekrolog

Les også

Lamborghini kan bli først i verden med elbil uten batterier

Her kan du lese mer om