Telenor banker forventningene i tredje kvartal

Telenor forventer lavere inntektsvekst og investeringer enn tidligere anslått, men selskapets kostnadskutt bidrar til en enda bedre lønnsomhet. Samtidig kan selskapet glede seg over at de fikk flere mobilkunder i Norge for første gang på over to år.

MARGIN-SMIL: Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor kan smile over bedre marginer og høyere resultater så langt i år selv om omsetningen er ned. Arkiv.

Foto: Audun Braastad NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Telekomgiganten Telenor leverte onsdag morgen resultatene for tredje kvartal som viser en forsiktig vekst i omsetningen fra 27,46 til 27,57 milliarder kroner mot samme periode i fjor. Brutto driftsresultat (EBITDA) økte fra 12,10 til 12,15 milliarder, mens resultat etter skatt økte fra 6,50 til 6,62 milliarder kroner.

På de kanskje tre viktigste parametrene leverte selskapet bedre enn analytikernes forventning om en omsetning på 27,35 milliarder, et brutto driftsresultat på 11,37 milliarder og et resultat før skatt på 5,40 milliarder, ifølge tall fra SME/TDN.

Det justerte driftsresultatet før engangseffekter økte fra 11,77 til 12,37 milliarder.

Ifølge Arctic Securities-analytiker Henriette Trondsen skyldes overraskelsen fra Telenor blant annet engangseffekter i Pakistan og grossistsalg, som ga positive utslag.

Ser man på utviklingen samlet sett siden nyttår ligger selskapet nå etter samme periode i fjor når man ser på omsetningen (82,23 milliarder for årets første ni måneder mot 83,39 milliarder i perioden i fjor), men foran på underliggende margin (42,5 mot 40,6 prosent) og foran på resultatutviklingen etter skatt (13,45 mot 9,76 milliarder).

Resultatutviklingen så langt og utsiktene fremover gjør at Telenor nå justerer på prognosene sine for året:

  • Fra å ha ventet en egenvekst (organisk) i trafikk- og abonnementsinntekter på én til to prosent, venter man nå null til én prosent.
  • Veksten i brutto driftsresultat justert for oppkjøp og salg (organisk EBITDA) skrus opp fra én til to prosent før, til tre til fire prosent nå.
  • Til sist kuttes investeringsprognosen før lisensutgifter fra 17–18 milliarder til 16–17 milliarder.

– Telenor har igjen levert et kvartal med solide resultater, med stabile inntekter og seks prosent vekst i organisk EBITDA. Tiltakene vi har gjort de siste to årene har lagt et godt grunnlag for fremtidig verdiskapning, sier konsernsjef Sigve Brekke i en børsmelding.

Under kvartalspresentasjonen på Fornebu onsdag uttalte Brekke at den lave omsetningsveksten primært skyldes utviklingen i Myanmar, der det har kommet en ny konkurrent inn i markedet.

Blant hendelsene som har preget Telenor i dette kvartalet er gjennomføringen av salget i Øst-Europa, kåringen av deres norske mobilnett til verdens raskeste, lisensutfordringer i Thailand og økt konkurranse i Myanmar. Her hjemme har den interne konflikten og Berit Svendsens avgang som Skandinavia- og Norgessjef skapt bråk.

At Telenor nå overgår forventningene til selskapet vil trolig glede aksjonærene, som til tross for tilbakekjøp og ekstra utbytter ikke har hatt en veldig attraktiv avkastning så langt i år.

Aksjekursen er ned 13,8 prosent siden nyttår, og ned 6,9 prosent hvis man inkluderer utbyttene. Til sammenligning har konkurrenten Telia «bare» falt 2,4 prosent siden nyttår (opp 0,3 prosent med utbytter), mens Hovedindeksen på Oslo Børs steget 6,1 prosent.

Les også

Telia har passert milliard-milepæl: Men sjefen liker ikke kundetapet

Første norske kundevekst på mobil på tre år

Telenor fikk totalt inn 700.000 nye kunder og endte på totalt 173 millioner kunder ved utgangen av kvartalet. Veksten er lavere enn for ett år siden da 1,9 millioner kunder kom inn, men totalantallet er langt høyere enn de 166 millionene man hadde for ett år siden.

Utviklingen i Norge er særlig interessant, for Telenor har nå vokst antallet mobilkunder for første gang på tre år, ifølge selskapets egne regnskapsdata. Det har de klart samtidig som antallet kontantkortkunder fortsetter å falle. Veksten i abonnementskunder er dermed så solid at den oppveier for frafallet på kontantkort.

I kvartalet økte antallet kunder med 2.000 til 2,96 millioner i Norge totalt sett. Det ble 7.000 færre kontantkortkunder, men antallet abonnementskunder økte med 8.000. Det kommer på toppen av abonnementsveksten på 7.000 i andre kvartal.

(Avrunding av tall til nærmeste tusen gjør at totaleffekten er 2.000 nye kunder).

Selv om Telenor har mistet totalt 140.000 mobilkunder de siste to årene, har selskapet klart å holde antallet abonnementskunder relativt stabilt med et fall på «bare» 4.000 til 2,67 millioner.

Antallet fiberkunder fortsatte å øke, denne gang med 7.000, slik at antallet bredbåndskunder nå er oppe i 643.000. Telenor annonserte for øvrig mandag at Canal Digital kabel-TV nå bytter navn til Telenor, blant annet for å skille dem tydeligere fra satellitt-TV-virksomheten med samme navn.

Regnskapene til Telenor Norge viser en liten nedgang på 47 millioner i abonnementsinntekter på mobil til 2,81 milliarder, mens de totale mobilinntektene økte fra 3,81 til 3,97 milliarder.

Totale inntekter lå ganske stabilt (økte fra 6,52 til 6,56 milliarder) mens driftsresultatet falt fra 1,99 til 1,61 milliarder.

Inntjeningen per mobilkunde falt noe tilbake fra 332 kroner per kunde per måned i tredje kvartal til i fjor til 330 kroner nå.

Kostbare tider i Thailand og økt konkurranse i Myanmar

Ser man på utviklingen i Asia er det et litt blandet bilde.

– I Pakistan og Bangladesh ser vi bedret inntektsvekst, mens vi i Myanmar ser økt konkurranse som følge av at en fjerde mobiloperatør har kommet inn i markedet, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.

Myanmar, som er det nyeste markedet for Telenor, har så langt vært en gedigen suksess økonomisk sett, men selskapet merker nå konkurransepresset. I tredje kvartal mistet selskapet 1,05 millioner kunder og endte på totalt 18,04 millioner.

Inntektene falt fra 1,56 til 1,34 milliarder kroner, mens driftsresultatet ble kraftig barbert fra 403 til 84 millioner kroner, med en reduksjon i investeringene fra 259 til 200 millioner kroner.

Kvartalet ble påvirket av «intens konkurranse, mye flom og en svekkelse av lokal valuta», skriver Telenor.

I Thailand deltok Telenor i august i en auksjonsrunde som kostet Telenor-selskapet dtac rundt 3,2 milliarder norske kroner, og om kort tid er det ventet at de må bla opp rundt 10 milliarder til for mobilfrekvenser.

Telenor-selskapet dtac har gått fra 2. til 3. plass i markedet og har mistet kunder over lang tid. I kvartalet mistet de 313.000 kunder til og endte på 21,30 millioner.

Tidligere i høst løp lisensen for de lavere 900-frekvensene ut. Det gjorde at Telenor satt igjen med høyere frekvenser som krever flere basestasjoner for å gi samme dekning.

Selskapet kan i den nye auksjonen sikre seg lave frekvenser igjen, men i kvartalsrapporten kommer det frem at investeringsbudsjettet på 1,54 milliarder (mot 840 millioner på samme tid i fjor) blant annet ble brukt på å tette 3G- og 4G-nettet med flere basestasjoner.

I Thailand lå omsetningen ganske stabilt rett under 4,5 milliarder kroner, mens driftsresultatet gikk fra 282 millioner på samme tid i fjor til -132 millioner nå.

Les også

Får grønt lys for Get-kjøpet

Les også

Filippinene kan bli Brekkes nye eventyr

Les også

Vipps, så fikk Berit Svendsen ny jobb

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
  2. Telekom
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Nå er vi tilbake der vi ønsker å være

  2. Nå skal kundeflukten i Asia stoppes

  3. Varsler det sjette året med inntektsfall

  4. Annonsørinnhold

  5. Annenhver nye kunde var i Myanmar

  6. Telenor jekker opp egne prognoser: Tror driftsresultatet vil vokse i 2020 likevel