Telekom

Ice-sjefen tar sats mot 2021: Sparer stort på nettleien og vil åpne nye butikker

Etter at mobilmarkedet bremset opp i våres har kundene begynt å bevege på seg igjen. Ice forbereder seg nå for 2021 – et år der de vil rulle ut butikkonseptet sitt og kan regne med store besparelser på nettleien fra Telia.

Administrerende direktør Eivind Helgaker i mobilselskapet Ice

Thomas B. Eckhoff / Ice
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Vi måtte jo feire at vi har vært i gang ett år. Det har jo vært et spesielt år, ikke minst med corona, sier Eivind Helgaker, administrerende direktør, i mobilselskapet Ice.

Det er nå gått litt over fem år siden selskapet ble relansert og gikk inn i mobilmarkedet med sitt eget mobilnett. Butikksatsingen begynte så smått for ett år siden.

E24 snakker med Helgaker mens han er på vei ut av selskapets butikk i Sandvika. Den og butikken på Strømmen er selskapets eneste egne butikker og de ble åpnet i fjor som en slags pilottest.

– I dag kan vi si at vi ikke stopper med disse to butikkene. Vi skal ha fire til i første omgang. Det er ingen tvil om at det er mange kjøpesentre som vil ha oss inn, og vi er nå i en fase der vi vurderer hvilke områder, byer og sentre vi skal satse på, sier Helgaker videre.

Han sier at de i hvert fall vurderer å ha én eller to butikker til i Oslo-regionen.

Les også

Gründere satser på teknologiskifte: Vil utfordre de store med trådløst bredbånd

Besparelser i hundremillionersklassen

Når Ice nå skal rulle ut flere butikker, og skal fortsette å bygge ut nettet sitt, kommer en ny avtale selskapet har inngått med Telia godt med.

Gjennom de siste fem årene har Ice gått med store underskudd mens selskapet har vært i en vekstfase – det har gått med store beløp til både å kapre kunder og bygge basestasjoner.

I august oppjusterte selskapet prognosene og anslo at de ville ha et positivt driftsresultat (EBITDA) for 2020, og for første gang i historien.

En viktig brikke for å tjene penger er å få flere kunder inn som kan bidra til å dekke driften av Ice-nettet, og at de får redusert leieutgiftene.

Ice leier nett av Telia der de selv ikke har dekning. De regner med å bruke totalt 450 millioner kroner på leieavtalen deres med Telia i år.

Den 18. september ble det klart at Ice og Telia hadde blitt enige om en ny avtale. Den gamle avtalen løp til 31. mars 2021, mens den nye trer i kraft 1. januar.

– Hvor mye sparer dere på denne nye avtalen?

– Hvis vi hadde de prisene vi nå har fått i den nye avtalen hadde roaming-regningen vår krympet fra 450 til 200 millioner kroner i år, sier Helgaker.

Nøyaktig hva besparelsen blir i 2021 vil blant annet avhenge av hvor mye Ice bygger ut dekningen og hvor mye de reduserer bruken av Telia-nettet.

Helgaker påpeker at det sto mellom å gå for leie hos Telia eller Telenor. Med Telia oppnår Ice imidlertid raskere besparelser, fordi de hadde måttet bruke tid på å overføre kundene til Telenor-nettet hvis de inngikk en avtale med dem.

. Mobilselskapet Ice har som Telia og Telenor også satset på egne butikker. Her på Strømmen storsenter

Marius Lorentzen / E24
Les også

Ice nærmer seg 600.000 mobilkunder: Tror driften går i pluss i år

Takker myndighetene

Bak kontrakten ligger det et årelangt arbeid opp mot norske myndigheter for å få dem til å stramme inn reguleringen av Telenor, som på grunn av sin størrelse er pliktig til å leie ut til konkurrenter.

– Vi har jobbet med dette i fire år og den eneste måten vi mente man kunne få til noe fornuftig med de to nettoperatørene var ved å få til noe med norske myndigheter, sier Helgaker.

Den oppdaterte Marked 15-reguleringen fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet trådte i kraft 1. juni. Der endres betingelsene for å «særlig stimulere selskaper som vil investere i egen infrastruktur». I tillegg skal det bli enklere for Ice å sette opp basestasjoner på samme sted som Telenor.

– Vi blir ikke lenger straffet for hver basestasjon vi bygger og da får vi prisene ned på et langt mer fornuftig nivå. Sammen med bedre tilgang på innplassering har vi fått et strengere regime og jeg er veldig glad for støtten fra norske myndigheter, sier Helgaker.

– Hva skal dere bruke pengene dere sparer på, skal de gå til å bedre bunnlinjen eller i flere mobilmaster?

– Vi skal definitivt fortsette å investere, både i nye kunder og i nettet, der vi nå starter utrullingen av 5G. Vi er nå fullfinansiert og står på målet vårt om å vokse til en markedsandel på 20 prosent, sier Helgaker.

Ice annonserte i starten av september en ny lånepakke som skal sikre selskapet finansiering frem til driften finansierer seg selv.

Kort tid etter ble det klart at en av de eksisterende kreditorene, GoldenTree, mener Ice har brutt lånevilkårene. GoldenTree har varslet søksmål, men Ice avviser klagene.

Les også

Telia tar nye grep: Fjerner Get-navnet etter 14 år

– Nå begynner ting å normalisere seg

Coronapandemien slo for alvor inn på slutten av første kvartal og inn i hele andre kvartal.

Selv om folk og bedrifter var mer avhengig av mobil- og internettleverandørene sine enn noen gang før, så ble også denne bransjen påvirket.

– På det verste var churn, antallet kunder som flytter på seg i det norske mobilmarkedet, ned 40 prosent. Nå ser vi at markedet generelt begynner å komme tilbake og at ting begynner å normalisere seg.

Ice meldte om en vekst i antall smarttelefonbrukere på 15.000 til 598.000 i andre kvartal. Salget i butikk ble påvirket negativt, men nettsalget kompenserte noe.

– Vi gleder oss til å vise frem tallene for tredje kvartal. Det har vært en positiv utvikling med en mye mindre corona-effekt enn tidligere i år, sier Helgaker.

Les også

Telia på jakt etter sjef til nytt norsk tårnselskap

Tok kunder på video-shopping

Både Telia og Telenor har allerede satset på egne butikker, disse kommer på i tillegg til salg på nett og salg via tredjeparter som Elkjøp og Power.

– Vi satte oss noen ganske hårete mål da vi åpnet disse butikkene. Det er ganske gøy å kunne fortelle at vi til tross for coronasituasjonen har levert på så å si alle målene vi satte oss, sier Helgaker og skryter av de ansatte i butikkene.

Målene som ble satt var blant annet at Ice-butikkene skal ha de mest fornøyde kundene, målt mot andre kanaler Ice bruker. I tillegg satte man mål om at butikkene skal ha det høyeste salget, både målt i omsetning per kvadratmeter og totalt.

Selv om både Ice og andre mobilselskaper ser sine egne butikker som et supplement til andre salgskanaler ser de også en klar appell i egne butikker:

Man har selgere som kan fokusere ene og alene på sin egen merkevare, uten å også måtte selge andre merker.

Egne butikker gir også muligheten til å teste ut nye løsninger, salgsmetoder og produkter på en enklere måte, og det gir selskapene full kontroll over kundeoppfølging og support.

Ice-sjefen forteller at de også opplever at kunder som bruker butikkene deres er mindre tilbøyelige til å bytte operatør.

Les også

Nå kommer konkurrentene etter: NextGenTel vil selge trådløst bredbånd

Når man nå går over fra pilottest til å rulle ut flere butikker skal det også gjøres investeringer i IT-systemer og betalingsløsninger for å være fullintegrert med alle kunde- og logistikksystemer i Ice.

– Vi tok ikke hele den investeringen i fjor, men det skal vi nå. Med i hvert fall fire butikker til er det verdt det for å få en mer effektiv drift, sier Helgaker.

– Sparer dere noe penger på å gjøre salgsjobben selv fremfor at andre butikkjeder gjør det?

– Kostnaden er ikke nødvendigvis så annerledes, men vi klarer å skape andre kundeopplevelser. Det er et viktig parameter i telekom. Fornøyde kunder blir lojale kunder, sier Helgaker.

– Og vi ser at vi er veldig tilpasningsdyktige. Under corona kunne vi ta med kunder rundt i butikken på video og vise dem ulike produkter. Det ble som et litt morsomt Teams-møte, fortsetter han.

– Blir det konflikt med de andre som selger produktene deres når dere vil åpne egne butikker?

– Det opplever jeg er ganske problemløst. Vi har vært åpne på hva vi gjør hele tiden og konkurrentene våre gjør akkurat det samme. Vi har en kjempegod relasjon med våre distribusjonspartnere, sier Helgaker.

Les også

Telenors massive teknologiskift skyter fart: Inntektene vokser raskere enn «kobber-fallet»

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
  2. Mobilmarkedet
  3. Ice
  4. Butikker
  5. nett
  6. dekning
  7. Mobilnett
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ice sikret lånepakke: Analytiker venter ny trigger i aksjen

  2. Telia fortsetter 5G-kampen: Men mister snart store inntekter fra Ice

  3. Telenor legger frem nye planer for Norge: Oslo, Bergen og Stavanger får 5G før jul

  4. Annonsørinnhold

  5. Gründere satser på teknologiskifte: Vil utfordre de store med trådløst bredbånd

  6. Telia tapte TV-kunder, men fikk en stabil sommer